22.07.2025
Polski eksport żywności wobec globalnych wyzwań
W związku z nasilającymi się napięciami geopolitycznymi, rosnącym protekcjonizmem oraz trwającą transformacją klimatyczno-cyfrową, krajowy sektor spożywczy, stanowiący jeden z filarów polskiego eksportu, staje przed koniecznością strategicznych dostosowań.

W najnowszym raporcie „Geopolityka na talerzu. Przemysł spożywczy w nowych realiach gospodarczych” Bank Pekao SA poddaje dogłębnej analizie sytuację naszego sektora rolno-spożywczego.
Polski sektor spożywczy silny w Unii
W 2024 r. Polska była piątym największym producentem żywności w Unii Europejskiej, odpowiadając za około 8 proc. unijnej wartości dodanej w przemyśle spożywczym. Sektor ten wygenerował ponad 73 mld PLN wartości dodanej brutto, zatrudniając ponad 430 tys. osób, co sprawia, że jest jednym z największych pracodawców w przemyśle przetwórczym w kraju.
Produkcja sprzedana przemysłu spożywczego w Polsce wzrosła w 2024 roku o 4,2 proc., podczas gdy średnia dla całej UE wyniosła zaledwie 1,4 proc. Polska znalazła się pod tym względem na 3. miejscu w UE, ustępując jedynie Rumunii i Bułgarii.
Eksport pod presją – dane i struktura geograficzna
Wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych w 2024 roku wyniosła ponad 51 mld EUR, co oznacza wzrost o 3,1 proc. r/r, ale był to najwolniejszy wzrost od 2015 roku. W ujęciu wolumenowym eksport utrzymał się na stabilnym poziomie, jednak spadek cen produktów rolnych oraz umocnienie złotego negatywnie wpłynęły na przychody eksporterów.
Struktura geograficzna eksportu w 2024 roku:
- Unia Europejska to 71,3 proc. całkowitego eksportu (36,4 mld EUR), w tym: Niemcy – 26,6 proc. udziału (13,6 mld EUR), Czechy – 6,2 proc., Francja – 4,8 proc.
- Wielka Brytania – 5,2 proc.,
- USA – 1,4 proc.,
- Ukraina – 1,1 proc.
Import z Ukrainy
Od 2022 roku UE zniosła cła na produkty rolne z Ukrainy, co zaowocowało kilkukrotnym wzrostem importu, szczególnie w takich kategoriach jak:
- kukurydza – wzrost o 5 200 proc.
- jajka i przetwory jajeczne – wzrost o 900 proc.
- miód – wzrost o 430 proc.
- drób – wzrost o 380 proc.
- cukier –wzrost o 250 proc.
Dla polskich producentów oznacza to zwiększoną konkurencję cenową, szczególnie że Ukraina jest w stanie oferować niższe ceny ze względu na skalę gospodarstw i niższe koszty pracy.
Umowa UE–Mercosur
Trwające negocjacje umowy handlowej między UE a Mercosur mogą doprowadzić również do dalszej liberalizacji importu z państw takich jak Brazylia czy Argentyna. Dla polskiego przemysłu spożywczego oznaczałoby to możliwość:
- wzrostu konkurencji w sektorze mięsnym (drób, wołowina),
- spadku rentowności produkcji cukru,
- presji na krajowych producentów owoców i warzyw przetworzonych.
Jednak potencjalne korzyści istnieją:
- otwarcie rynków Mercosur na polskie wyroby czekoladowe, napoje, wyroby piekarnicze,
- wzrost eksportu produktów o wysokiej wartości dodanej.
USA, Chiny, UE – skutki napięć handlowych
W 2024 roku napięcia w handlu pomiędzy USA a UE doprowadziły do czasowego wprowadzenia ceł retorsyjnych m.in. na sery dojrzewające, alkohol i przetwory mięsne. Dla Polski oznaczało to spadek eksportu do USA o 7 proc., jednak skala wpływu na cały sektor była ograniczona ze względu na relatywnie niski udział USA w całości eksportu (1,4 proc. – ok. 720 mln PLN).
W przypadku Chin nastąpiło uszczelnienie polityki importowej, m.in. poprzez nowe regulacje sanitarne i cła ochronne, co szczególnie dotknęło eksport mleczarski, który spadł aż o 12 proc.
Wnioski i rekomendacje dla polskiej branży spożywczej
Raport Banku Pekao przedstawia szereg kierunków działania dla polskich producentów i eksporterów.
1. Dywersyfikacja rynków zbytu:
- rozwój obecności na rynkach Azji Południowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu i Afryki,
- wsparcie promocji za pomocą polskich placówek handlowych (ZBH PAIH).
2. Wzrost wartości dodanej:
- przesunięcie akcentów z eksportu surowców rolnych ku produktom wysokoprzetworzonym,
- inwestycje w marki własne i segment premium (bio, eco, ready-to-eat).
3. Transformacja technologiczna
- automatyzacja i robotyzacja zakładów przetwórczych,
- zwiększenie inwestycji w chłodnictwo i logistykę eksportową.
4. Zielona transformacja
- redukcja śladu węglowego w produkcji żywności,
- dostosowanie do wymogów Europejskiego Zielonego Ładu (np. „Farm to Fork”).
Choć polski sektor rolno-spożywczy wykazuje odporność na globalne wstrząsy, czeka go szereg poważnych wyzwań. Rosnąca konkurencja z Ukrainy, potencjalne konsekwencje umów z Mercosur, a także napięcia handlowe z głównymi gospodarkami świata – to tylko część czynników, które będą kształtować krajobraz eksportowy w nadchodzących latach.
Potrzebna jest mądra strategia rozwoju oparta na inwestycjach w jakość, innowacyjność i globalną rozpoznawalność polskich produktów. W ten sposób Polska ma szanse utrzymać, a nawet umocnić swoją pozycję jako spożywczego lidera Europy Środkowo-Wschodniej.
Źródło: Raport „Geopolityka na talerzu. Przemysł spożywczy w nowych realiach gospodarczych” Bank Pekao SA, czerwiec 2025
- Wszystko
- Aktualności (876)
- Wiedza (443)
- Kalendarz (1662)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Artykuł
Polska i Maroko umacniają partnerstwo biznesowe
W 2023 roku wartość polskiego eksportu do Maroka wyniosła 865 mln euro
ArtykułPoszukiwani producenci innowacyjnych leków i nutraceutyków
Włoska firma jest zainteresowana nawiązaniem współpracy komercyjnej
-
Artykuł
Poszukiwani producenci innowacyjnych leków i nutraceutyków
Włoska firma jest zainteresowana nawiązaniem współpracy komercyjnej
ArtykułNowe możliwości inwestycyjne w sektorze OZE w Argentynie
Projekty są atrakcyjną propozycją dla inwestorów zainteresowanych zieloną transformacją
-
Artykuł
Polska i Maroko umacniają partnerstwo biznesowe
W 2023 roku wartość polskiego eksportu do Maroka wyniosła 865 mln euro
ArtykułRynek Europy Południowej – szanse i wyzwania dla polskich przedsiębiorców
Kluczem do sukcesu jest znajomość lokalnych uwarunkowań kulturowych
-
Wydarzenie
Private Label & Convenience Food Innovation Show 2025
PAIH zaprasza do udziału w konferencji i wystawie Private Label Convenience Food Innovation Show.
WydarzenieStoisko PAIH na targach Belgrade Furniture Fair 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do wzięcia udziału w targach Belgrade Furniture Fair.
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.