Polskie Stoisko Narodowe na targach Expo Agrofuturo
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza do udziału w targach Expo Agrofuturo. Wydarzenie odbędzie się w Bogocie w dniach 26-28 października br.
Czytaj tylko te treści, które Cię interesują - dopasuj Trade do siebie
Czytaj tylko te treści, które Cię interesują - dopasuj Trade do siebie
Zaktualizowano: 13.07.2022
Opublikowano: 11.07.2022
Chiny to najludniejszy kraj świata i jednocześnie druga największa gospodarka na świecie. W 2021 r. PKB tego kraju wyniosło 17,7 bln USD, a PKB per capita przekroczyło 12 551 USD. Chiny posiadają największe rezerwy walutowe spośród wszystkich innych państw oraz są największym eksporterem i drugim największym importerem na świecie. To wszystko sprawia, że wielu przedsiębiorców zainteresowanych jest rozpoczęciem eksportu do Chin, zwłaszcza eksportu żywności.
Polski eksport żywności do Chin w 2021 r. osiągnął poziom ok. 250 mln USD, a jego głównym motorem napędowym były wyroby mleczne, których wartość wyniosła ponad 140,75 mln USD. Na drugim miejscu znalazły się zboża, mąka, skrobia, przetwory i produkty mleczne ze sprzedażą na poziomie 30,45 mln USD. Podium zamykały cukry i wyroby cukiernicze z wartością 14,73 mln USD.
Analizując dostępne dane, produkty importowane, na które w Chinach jest największy popyt, to:
W trakcie pandemii Covid-19 w Chinach wzrósł popyt na produkty spożywcze, zwłaszcza na produkty ekologiczne, organiczne. Chiński konsument się zmienił, zaczął bardziej dbać o swoje zdrowie i potrafi docenić zdrową żywność. Innym trendem jest boom na alkohole, który rozpoczął się na początku 2020 r. Wszelkie alkohole z Europy prężnie radzą sobie na rynku chińskim.
W pierwszych czterech miesiącach 2022 r. z powodu wojny na Ukrainie import olei i tłuszczów do Chin obniżył się o 45 proc. Co ciekawe, ze względów pandemicznych i zmiany stosunków konsumenta do produktów zagranicznych hitem w Chinach stało się wszystko, co jest związane ze zwierzętami domowymi (karmy, środki pielęgnacji). Inaczej sytuacja wyglądała w przypadku mięsa – jego import zmniejszył się z powodu ASF w roku 2021.
Pierwszy kwartał 2022 r. pokazał, że czeka nas duża potencjalna dywersyfikacja regionu. Przez wydarzenia związane z wojną na Ukrainie i obostrzenia (jak np. dekret zakazujący eksportu oleju palmowego w Indonezji) Chiny będą starały się nie tylko dywersyfikować lokalizacje, z których pobierają żywność, ale też opierać się na wzmożonej aktywności inwestycyjnej własnego rynku i własnych przedsiębiorców, aby zapewnić ciągłość i ochronę swojego rynku i populacji.
Chińska gospodarka po pandemii Covid-19:
Tym, na co szczególnie warto zwrócić uwagę jest chiński rynek e-commerce. W 2021 r. jego wartość wyniosła ponad 2,7 bln USD, co stanowi 56,8% rynku światowego. Chiny są obecnie bardzo mocno związane z tym sektorem. Jego udział w sprzedaży detalicznej w zeszłym roku osiągnął poziom 52%, wyprzedzając znacznie takie kraje jak Korea Płd., Wielka Brytania, Dania, Norwegia czy USA.
Wiodący gracze na chińskim rynku e-commerce to obecnie Alibaba (64% udziałów) oraz JD.com, Jumei, Pinduduo i Suning.
W branży spożywczej głównymi kanałami sprzedaży online są Tmall (21%), JD (19%) oraz Taobao (16%).
Warto pamiętać o specyficznych cechach rynku chińskiego, gdy myślimy o rozpoczęciu tam sprzedaży. Są to przede wszystkim chińskie nawyki żywieniowe, które ściśle związane są z kulturą agrarną oraz opakowania zbiorcze i prezentowe, cieszące się niezwykłą popularnością.
Trendy e-commerce w Chinach:
Można wyróżnić cztery wiążące czynniki, które decydują o odniesieniu sukcesu w Chinach:
Warto podkreślić, że głównym czynnikiem, przez który istnieje duże zapotrzebowanie na produkty zagraniczne, jest zamożna i prężnie rozwijająca się wyższa klasa średnia. Chińczyków coraz częściej stać na zakup produktów premium, produktów europejskich. Są skłonni wydać więcej na towary lepszej jakości. Główne oczekiwania chińskich konsumentów wobec importowanych produktów to:
Źródło: Webinarium PAIH „Eksport żywności do Chin” z 12.05.2022
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.