Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Czy administracja publiczna wspiera polskich przedsiębiorców?
Artykuł

Czy administracja publiczna wspiera polskich przedsiębiorców?

Pytanie może wydawać się paradoksalne – przecież właśnie po to istnieje administracja publiczna. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że świadomość tego, co polska administracja może realnie zaoferować przedsiębiorcom, wciąż jest zbyt niska. Wielu z nich nie korzysta z dostępnych narzędzi wsparcia, często po prostu dlatego, że o nich nie wiedzą. Niekiedy mają też poczucie, że zostali pozostawieni sami sobie i nie dostrzegają sensu współpracy z administracją publiczną. A jak jest naprawdę?

Sieć logistyczna pomiędzy kontynentami

W działaniach Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), instytucji partnerskich i administracji samorządowej staramy się, aby polscy eksporterzy szerzej i bez kompleksów wchodzili na rynki międzynarodowe, w tym także te mniej oczywiste. Oferujemy szereg narzędzi wsparcia i zachęcamy przedsiębiorców do korzystania z nich oraz do kontaktu z nami w sytuacjach, kiedy nasza pomoc jest niezbędna.

Projekt „Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB”

Obecnie najważniejszym narzędziem wsparcia eksportu jest projekt „Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB” realizowany z Funduszy Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). W jego ramach wybrano 15 branż o wysokim potencjale eksportowym i innowacyjnym.  Programy promocji są realizowane we współpracy z partnerami: Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa i Polską Agencją Kosmiczną. Bliższe informacje nt. tego programu znaleźć można w zakładce Projekt Brand HUB.

Wsparcie finansowe z PARP

Projektowi Brand HUB realizowanemu przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) towarzyszy projekt Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zapewniający przedsiębiorcom możliwość otrzymania wsparcia finansowego.

EXPO 2025 w Osace – promocja polskich firm

Oddzielne wsparcie jest udzielane polskim przedsiębiorcom uczestniczącym w  EXPO 2025 w Osace. Dla nich został przygotowany program gospodarczy z dwoma Polsko-Japońskimi Forami Gospodarczymi oraz organizacją wielu wydarzeń  promocyjnych i spotkaniami B2B.

Program promocji gospodarczej na EXPO 2025 skupia się na promocji sześciu polskich branż strategicznych: rolno-spożywczej, w tym AgriTech, medycznej i farmaceutycznej, kosmetycznej, zielonych technologii, w tym wodorowej, gamingowej oraz IT/FinTech. Informacje o wszystkich aktywnościach na wystawie są dostępne na stronie EXPO.

Ponadto, w związku z udziałem Polski w Światowej Wystawie EXPO 2025 w Osace, MRiT przygotowało dla przedsiębiorców z sektora MŚP program promocji obejmujący  dofinansowanie do realizacji działań promocyjnych  w Japonii, a także w niektórych krajach Azji Południowo-Wschodniej (Korea Płd., wybrane kraje ASEAN). Z programem promocji na EXPO 2025 można zapoznać się na stronie MRiT. Dodatkowym wsparciem polskich firm uczestniczących w Osace jest  Program Partnerski.

Dofinansowanie działań promocyjnych i certyfikacyjnych

Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach w ramach pomocy publicznej de minimis na rok 2026 na realizację branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport bądź uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego w obrocie towarami na rynkach poza Unią Europejską.

Informacje o przetargach międzynarodowych i szkolenia

Dostarczamy informacje o przetargach ogłaszanych przez organizacje międzynarodowe (ONZ, instytucje NATO, OECD, UE itd.), organizujemy szkolenia i seminaria dla przedsiębiorców, akcje informacyjno-promocyjne dotyczące możliwości udziału w przetargach. Zajmujemy się również informowaniem i szkoleniem z zakresu procedur otrzymania statusu dostawcy armii USA. Więcej informacji na stronie MRiT.

Likwidacja barier w handlu

Zajmujemy się również eliminacją barier w handlu zagranicznym, zwalczaniem nieuczciwej konkurencji, zmniejszaniem kosztów importu zaopatrzeniowego, negocjowaniem umów o wolnym handlu.

Instytucje partnerskie wspierające eksport

Ważną rolę pełnią także instytucje partnerskie. W pierwszym rzędzie należy wskazać PAIH, który poprzez swoje sieci Zagranicznych Biur Handlowych i Regionalnych Biur Handlowych, a także swoje programy (np. Polskie Mosty Technologiczne ) oraz liczne konferencje, seminaria i szkolenia wspiera polskich przedsiębiorców w procesie internacjonalizacji. PAIH zostało również powierzone prowadzenie redakcyjne niniejszego portalu, który jest własnością MRiT.

Swoją bogatą ofertę mają także inne instytucje z grupy PFR, w tym BGK, PARP, KUKE, KUKE Finance czy ARP. Swoje narzędzia wsparcia mają także KOWR, MSZ czy Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Wsparcie w regionach i rola samorządów

Przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie w regionach. Każde województwo indywidualnie określa wspierane branże na podstawie Inteligentnych specjalizacji regionalnych. Informacji o naborach należy szukać na stronach urzędów marszałkowskich.

Swoje niemałe możliwości ma także samorząd gospodarczy i organizacje pozarządowe (KIG, izby regionalne, branżowe i bilateralne).   

Szczegółowe omówienie zasad działania wspomnianych narzędzi wykracza poza ramy tego artykułu. Zachęcamy jednak do samodzielnego zapoznania się z dostępnymi formami wsparcia dla przedsiębiorców i aktywnego korzystania z nich. To realna szansa na zwiększenie potencjału eksportowego i skuteczną ekspansję na rynki zagraniczne. W razie wątpliwości lub pytań – jesteśmy do dyspozycji. Każde zgłoszenie spotka się z odpowiedzią i nie zostanie pominięte.

Lecz to nie wszystko, na co mogą liczyć polscy przedsiębiorcy. Swoje instrumenty wsparcia posiadają bowiem także Unia Europejska i WTO. Ale o tym w kolejnym artykule.

Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT   

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.