Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Polska na Expo 2020 w Dubaju > EXPO 2020 Dubai w liczbach
Temat

EXPO 2020 Dubai w liczbach

Polska na Expo 2020 Dubai

  • 20 wystaw czasowych polskich instytucji i regionów, którym towarzyszyły warsztaty tematyczne, dyskusje i prezentacje
  • 1 520 000 osób odwiedziło Pawilon Polski
  • 20+ seminariów i konferencji biznesowych w Pawilonie Polski; seminaria obejmowały m.in. tematy takie jak zielone technologie, nowoczesne technologie w branży kosmicznej, inteligentne rozwiązania dla miast oraz technologie edukacyjne
  • 540 recitali chopinowskich 
  • 180 warsztatów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży
  • 650 uczestników (oraz 150 uczestników online) Polsko-Arabskiego Forum Gospodarczego
  • 300 uczestników (oraz 100 uczestników online) Polsko-Afrykańskiego Forum Gospodarczego
  • 750+ spotkań z inwestorami, firmami z różnych branż, czy przedstawicielami innych pawilonów zorganizowanych przez Centrum Eksportu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (do tej pory); celem było nawiązanie nowych kontaktów biznesowych i wypromowanie potencjału inwestycyjnego polskich firm

Cele udziału w Expo

  • Wystawy Światowe Expo są areną prezentacji i wielką szansą w kontekście promocji gospodarczej.  To czas, podczas którego buduje się relacje i nawiązuje nowe kontakty. W trakcie wystawy czasowej, misji gospodarczej, spotkań z b2b oraz udziału w targach branżowych. Efekty gospodarcze podjętych działań przyjdą z pewnością z czasem, natomiast już też możemy mówić o korzyściach wizerunkowych dla naszego kraju.  
  • Głównym celem była promocja Polski jako wiarygodnego partnera handlowego i bezpiecznej destynacji inwestycyjnej. W krajach arabskich czy afrykańskich, Polska nie ma jeszcze ugruntowanej pozycji jako kraju, którego branże choćby zielonych technologii, spożywcza, IT dynamicznie się rozwijają, przez co często na samym początku, jeszcze w procesie planowania nie rozważa się naszego kraju.
  • Podjęte działania, organizacja merytorycznych wydarzeń biznesowych, licznych działań kulturalnych, interesująca ekspozycja Pawilonu Polski, wpływają na to, że pokazujemy, że region Bliskiego Wschodu traktujemy poważnie i widzimy w nim potencjał. Dzięki takiemu podejściu, również Polska odbierana jest jako wiarygodny partner.   
  • Na wymierne korzyści będzie trzeba poczekać, tak samo jak na liczbę konkretnych umów, które zostały nawiązane pomiędzy polskimi i zagranicznymi firmami, jednak podpisanie trzech porozumień podczas Forum, które zaktywizują bilateralne kontakty i relacje biznesowe między Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, należy traktować jako dobry prognostyk.
    • PAIH zawarł umowę z DMCC – strefą wolnego handlu w Dubaju. Porozumienie ułatwi polskim firmom nawiązanie relacji handlowych z kluczowymi rynkami na świecie.
    • KUKE i ECI podpisały porozumienie, dające wsparcie kredytowe krajowym eksporterom.
    • Trzecia umowa została zawarta między Krajową Izbą Gospodarczą, a Federacją Przemysłowo-Handlową ZEA. Jej efektem będzie utworzenie Emiracko-Polskiej Rady Biznesu.

Koszty udziału w Expo

Mimo tego, co się wydarzyło w trakcie pandemii, czyli przedłużenia całego projektu o ponad rok, całkowity budżet na organizację imprezy nie uległ zmianie. Umiejętności zarządcze, właściwe sformułowania kontraktowe przygotowane przez zespół, który pracował nad tym projektem od początku, sprawiły, że udało się zmieścić w kwocie około 84 mln zł.

Pawilon Polski – wystawy czasowe

  • 20 wystaw czasowych. Goście z całego świata mogli uczestniczyć w wystawach i aktywnościach przygotowanych przez województwo podlaskie, łódzkie, dolnośląskie, lubuskie i śląskie oraz Miasto Łódź, które promowało organizację Expo Horticultural 2029, województwo kujawsko-pomorskiego, lubelskie, pomorskie i podkarpackie. W Pawilonie Polski swoje wystawy zaprezentowały także Instytut Adama Mickiewicza (cztery wystawy), Urząd Patentowy RP, Polska Agencja Kosmiczna, Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej. PAIH zorganizowała wystawę „Polish Games Show”. Wystawę czasową zorganizował także Partner Pawilonu Polski – firma Runvido.
  • Regiony oprócz wystaw prezentujących kulturę, gospodarkę czy innowacje, organizują także szereg wydarzeń towarzyszących, np. konferencje biznesowe, warsztaty dla dzieci, pokazy mody, koncerty muzyczne. Każdy region przyjeżdża na Expo z własnym programem gospodarczym.
  • Wystawom towarzyszyły liczne wydarzenia – warsztaty edukacyjne, występy muzyczne, seminaria biznesowe. Do tego codziennie w pawilonie odbywały się warsztaty edukacyjne dla dzieci poświęcone kodowaniu i robotyce, trzy razy dziennie recitale chopinowskie oraz wiele innych, ciekawych wydarzeń. W sumie przez 6 miesięcy odbyło się ponad 1000 wydarzeń. Dzięki temu Pawilon Polski się wyróżniał i przyciągał tak wielu odwiedzających. Treści dostępne w pawilonie, ekspozycja oraz wydarzenia towarzyszące miały pokazać, że Polska jest krajem ciekawym, atrakcyjnym turystycznie i kulturowo, miejscem kreatywnych, przedsiębiorczych ludzi.

Program gospodarczy

  • W programie gospodarczym a Expo wzięło udział blisko 2,5 tys. polskich firm. Ważnym wydarzeniem było Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze, które pozwoliło na nawiązanie kontaktów i networking dla ponad 800 uczestników (w tym 150 online) z Polski i krajów Bliskiego Wschodu.
  • Zorganizowany został cykl webinariów gospodarczych umożliwiających lepsze poznanie specyfiki rynków arabskich i afrykańskich i przygotować się do misji wyjazdowych na targi branżowe organizowane przed lub w trakcie Wystawy Światowej. W 12 spotkaniach wzięło udział blisko 700 uczestników.
  • „Go to Brand – Expo 2020” – przedsiębiorcy złożyli łącznie 454 wnioski o dofinansowanie na kwotę prawie 111 mln zł. Pozytywnie oceniono projekty ok. 300 firm, którym przyznano niemal 69 mln zł. W ramach pierwszej edycji konkursu „Go to Brand – Expo 2020” dofinansowanie przyznano 79 projektom.
  • Każdego dnia zespół ekspertów Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wspierał polskie firmy w budowaniu relacji biznesowych, a także przybliżał możliwości inwestycyjne zagranicznym gościom biznesowym. Zainicjowanych zostało ponad 750 kontaktów biznesowych.
    • W Pawilonie Polski regularnie odbywały się spotkania z potencjalnymi inwestorami z krajów GCC, zainteresowanymi projektami w sektorze ICT, FinTech, hotelarstwa, OZE, AgroTech. Podobne rozmowy toczyły się podczas targów branżowych, które odbywały się równolegle do Expo 2020 Dubai. Od początku Expo udało nawiązać się i ugruntować relacje z instytucjami, agencjami rządowymi, izbami handlowymi, m.in.: Abu Dhabi Agriculture and Food Security Authority, United Arab Emirates, KDIPA Kuwejt, CEPICI – Ivory Coast, Liban – Chamber of Commerce Industry & Agriculture, Pan African Chamber of Commerce and Industry, Albanian Investment Development Agency, Indie – Federation of Indian Chambers of Commerce & Industry, Business France, Economic Development Board Bahrain, Bahrain Chamber of Commerce.
  • W Dubaju pod koniec stycznia odbyły się bardzo ważne targi Arab Health (około 80 firm z Polski), a w pierwszej połowie lutego targi Gulfood (około 50 firm z Polski). Na obu zorganizowane były stoiska narodowe.
  • GITEX Technology Week, jedne z największych i najbardziej prestiżowych na świecie targów prezentujących innowacje oraz najciekawsze rozwiązania z obszaru nowych technologii, IT i elektroniki. Udział w tegorocznej edycji w Dubaju wzięło 116 polskich firm i była to największa narodowa reprezentacja.
  • Polskie firmy już teraz z zainteresowaniem spoglądają na bliskowschodnie rynki. W kontekście Expo dobrym przykładem jest choćby duża liczba przedstawicieli polskich firm podczas Polsko-Arabskiego Forum gospodarczego, które odbyło się w grudniu czy zainteresowanie Programem Partnerskim. Setki polskich firm wzięły udział w Programie Go to Brand, regularnie uczestniczą także w organizowanych W ZEA i innych krajach regionu targach branżowych.

Program Partnerski

  • 31 stycznia 2022 roku zakończył się nabór do Programu Partnerskiego, który jest kluczową i zarazem jedną z kilkunastu inicjatyw programu gospodarczego Polski na Expo 2020 Dubai. W ramach Programu Partnerskiego nawiązano współpracę z 33 polskimi firmami.
  • Przedsiębiorcy, którzy się do niego zakwalifikowali, zapewniają na Wystawie Światowej elementy wyposażenia Pawilonu Polski oraz organizują wydarzenia kulturalne, biznesowe, czy edukacyjne.
  • Program Partnerski to jeden z elementów wsparcia dla polskich przedsiębiorców w czasie Wystawy Światowej Expo 2020 Dubai. Głównym celem obecności przedstawicieli rodzimych firm jest nawiązanie nowych, perspektywicznych kontaktów gospodarczych oraz prezentacja doświadczeń i potencjału w eksporcie produktów i usług.    
  • Partnerami Strategicznymi Pawilonu Polski są: PKN ORLEN, PLL LOT, Bank Gospodarstwa Krajowego BGK
  • Partnerami Pawilonu Polski są: LUMI CHEM SP.Z O.O., M Sp. z o.o. (MUSICON), LUG LIGHT FACTORY SP. Z O.O., Szkilnik Design Konrad Szkilnik, Skriware Sp. z o. o., NOVUM Sp. z o. o., Barwa System Sp. z o. o., STARGUM Stankiewicz Sp. z o. o., Bogutti Sp. z o. o., Garden Spot Sp. z o.o., Zakłady Porcelany Stołowej „LUBIANA” S.A., Kolglass Hurt Import Export Ryszard Kolat, Zakładami Ceramicznymi „BOLESŁAWIEC” Sp. z o.o., Manuscriptum sp. z o.o., REMI s.c. (KORBO), MTM Industries Sp. z o.o., MARLU Sp. z o.o, RUNVIDO Sp. z o.o., MLID Sp. z o.o. (La Tezza), Tiku Tiku Design – Monika Barańska, Glassweare Studio s.c., BAROMEDICAL Sp. z o.o., MIRACULUM S.A., Woobiboo Piotr Podbielski, IWONA HUZIOR HUZIOR GALERIA, AVOCADO Pracownia twórcza – Martyna Lewandowska, Affect Sp. z o. o., POCA & POCA (Koncept Szwalnia Sp. z o.o.), Pracownia OOP Sp. z o.o., New Media VR.

Program regionalny

  • 9 regionów oraz 1 miasto zorganizowały wystawy w strefie wystaw czasowych Pawilonu Polski: podlaskie (21 dni), łódzkie (5 dni), dolnośląskie (7 dni), Urząd Miasta Łodzi (1 dzień), lubuskie (7 dni), śląskie (7 dni), kujawsko-pomorskie (7 dni), lubelskie (7 dni), pomorskie (2 dni), podkarpackie (7 dni)
  • zrealizowano 19 misji gospodarczych dla przedsiębiorców z branż: IT/ICT, przemysłu kosmicznego, cyberbezpieczeństwa, systemów bezzałogowych, tworzyw sztucznych, medycznej, przemysłu spożywczego, jachtowej, meblarskiej, tekstylnej, produkcji narzędzi, lotniczej oraz kosmetycznej
    • 169 przedsiębiorców wzięło udział w misjach gospodarczych
  • regiony zorganizowały 15 konferencji, w tym 12 w Pawilonie Polski
    • wzięło w nich udział 770 osób, w tym 330 przedsiębiorców zagranicznych
  • Podpisane lub finalizowane umowy/porozumienia/kontrakty
    • śląskie
      • Memorandum o współpracy pomiędzy Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. oraz Ras Al Khaimah Economic Zone (RAKEZ) – podpisano 31 stycznia br.
      • Firmy Prevac Sp. z o.o., StorkJet, APA Group, finalizują kontrakty z emirackimi partnerami
    • łódzkie
      • Umowa o współpracy pomiędzy Politechniką Łódzką a Uniwersytetem Wollongong w Dubaju
    • dolnośląskie
      • Listy intencyjne pomiędzy firmą BZB UAS (systemy bezzałogowe) z kontrahentem z Nigerii oraz z ZEA
      • Kontrakt na sprzedaż kolekcji Ewy Stepanuk Couture w 2 butikach w Dubaju.
    • pomorskie
      • porozumienie o współpracy między Agencją Rozwoju Pomorza a strefą RAKEZ w Emiracie Raz al Kaimah
      • 2 firmy pomorskie podpisały umowy o współpracy – otwarcie showroomu (Baranska Design- finalizacja, Wind-Dam Balustrade System– showroom już działa)
      • 1 firma podpisała umowę na otwarcie sklepu (Esotiq&Henderson)
      • finalizacja umów 2 firm (sprzedaż płetw, hotele na wodzie)
    • podlaskie
      • rewizyta dyrektora banku Emirates Islamic z Dubaju, który spotkał się w dniu 19 listopada 2021 roku z przedstawicielami Podlaskiego Klubu Biznesu w Białymstoku
      • Finalizacja podpisania kontraktów: Pronar Sp.z o.o. i firma TMT Sp.z o.o. z sektora MŚP

Prezentacja oferty edukacyjnej, zaangażowanie polskich uczelni

  • 14 uczelni wzięło udział w targach studenckich zorganizowanych w Pawilonie Polski w ramach Tygodnia Polskiej Nauki (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Politechnika Gdańska, Politechnika Lubelska, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Gdański uniwersytet Medyczny)
    • 700 osób odwiedziło targi i zapoznało się z ofertą uczelni
  • proces rekrutacyjny na staże i praktyki
    • 295 kandydatów
    • 560 rozmów rekrutacyjnych
    • 143 zrekrutowanych studentów
    • 134 studentów, którzy zrealizowali program
  • 6 uczelni zaangażowanych w realizację praktyk i staży studenckich
    • Uniwersytet Warszawski – 34 studentów
    • Uniwersytet Łódzki – 25 studentów
    • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie – 20 studentów
    • Uniwersytet w Białymstoku – 5 studentów
    • Szkoła Turystyki i Hotelarstwa Vistula – 36 studentów
    • Akademia Finansów i Biznesu Vistula – 24 studentów

Wydarzenia muzyczne

  • 540 recitali chopinowskich w Pawilonie Polski
    • 29 pianistów
    • 43 000 osób wzięło udział
  • 5 koncertów na dużej scenie Expo – Dubai Millennium Amphitheater (we wszystkich koncertach wzięło udział łącznie ok. 3000 osób)
    • Dzień Niepodległości (11.11.2021) – koncert muzyki klasycznej z udziałem Filharmonii Warszawskiej i Martín García García – laureata XVIII Konkursu Chopinowskiego (wzięło udział ok. 1000 osób)
    • Dzień Narodowy na Expo (7.12.2021) – koncert muzyki popularnej (wzięło udział ok. 700 osób)
    • Koncert Zespołu Pieśni i Tańca im. Stanisława Hadyny „Śląsk” (29.1.2022) (wzięło udział ok. 600 osób)
    • YOU//NIVERSE – LIVE ACT (8.2.2022) – koncert Tomasza Organka i Kamila Patera (wzięło udział ok. 200 osób)
    • Poland. Canada. Piano Concert – recital fortepianowy Tony Yike Yang z Kanady i Szymona Nehringa z Polski – finalistów XVII Konkursu Chopinowskiego (wzięło udział ok. 500 osób)
  • 9 koncertów Karoliny Cichej i SW@DA w ramach polsko-ukraińskiej współpracy na Expo; koncerty odbyły się w Pawilonie Polski i w Pawilonie Ukrainy (wzięło udział ok. 650 osób)
  • Koncerty, występy muzyczne, folklorystyczne i artystyczne zorganizowane w ramach prezentacji regionów i instytucji, m.in. Polish Jazz Session – występy nauczycieli Akademii Muzycznej w Poznaniu, występy akordeonowe Miłosza Bachonko, pokazy artystyczne Fundacji Sztukmistrze, występy artystyczne Fair Play Crew, występy artystów Teatru Wielkiego w Łodzi i Filharmonii Łódzkiej  

Działania komunikacyjne

  • 6828 publikacji w mediach tradycyjnych, które dotarły do 175 miliona odbiorców
  • 2600+ publikacji własnych w social mediach „Poland at Expo”
  • 86 mln odbiorców komunikatów w social mediach 
  • 382 dziennikarzy, którzy odwiedzili Pawilon Polski
  • 1897 wzmianek o „Poland at Expo” w social mediach

Nagrody i wyróżnienia dla Pawilonu Polski

  • Pawilon Polski otrzymał nagrodę the Best Large Pavilion w konkursie World Expo Awards organizowanym przez EXHIBITOR Magazine
  • Pawilon Polski otrzymał Srebrną Nagrodę Bureau International des Expositions za aranżację ekspozycji (BIE Award Expo 2020 Dubai)
  • “Veneration and Innovative Achievement Certificate” przyznany przez magazyn 2A
  • redakcja „The National” uznała Pawilon Polski jednym z 17 najbardziej spektakularnych na Expo, a portal My Modern Met umieścił go w czołowej 5.
  • przy okazji różnego rodzaju zestawień, np. najlepsze eventy na Expo, najlepsze atrakcje dla dzieci na Expo, Pawilon Polski był wymieniany w czołówce.

Restauracja w Pawilonie Polski

  • gościom najbardziej zasmakowały pierogi, chłodnik, żurek czy sok z polskich tłoczonych jabłek
  • restaurację odwiedziło kilkaset tysięcy gości
  • ponad 100 000 sprzedanych lodów „świderków” na Expo
  • właściciele restauracji podpisali pierwsze umowy m.in. z Dubai Holding, budując struktury nowej firmy
  • restauratorzy zostali zaproszeni przez Szejka Al Nahyana na prywatną uroczystość gdzie serwowali lody dla rodziny królewskiej; obecnie maszyny do lodów są dostępne na stałe w obiektach rodziny królewskiej w Dubaju

Expo

  • 24 miliony wizyt
  • 49% wizyt stanowiły powtórne wejścia
  • 18% odwiedzających stanowiły dzieci

Statystyki

  • Pawilon Polski odwiedziło 1.5 MLN osób
  • Milionowy gość pojawił się w Pawilonie Polski 4 marca  
  • Pawilon Polski był 1 z 20 najchętniej odwiedzanych pawilonów na Expo
  • Frekwencja w innych pawilonach: Arabia Saudyjska 5 MLN, Niemcy 2.5 MLN, Włochy 1.6 MLN, Francja 2.2 MLN, Szwajcaria 1.7 MLN, Holandia 0.95 MLN, Australia 1.6 MLN, UK 1.1 MLN, Nowa Zelandia 1.2 MLN, USA 1.2 MLN, Indie 1.6 MLN, Indonezja 2.5 MLN, Szwecja 1 MLN, Finlandia 1 MLN, Indie 1.6 MLN, Indonezja 2.5 MLN, Brazylia 2.1 MLN)    

Wyniki ankiety przeprowadzonej w Pawilonie Polski

Ankietę przeprowadzono na próbie 1000 osób (łącznie trzy dni), które zwiedziły Pawilon Polski

  • 65% gości oceniło Pawilon Polski bardzo dobrze, a 27% dobrze
  • na pytanie „dlaczego odwiedziłeś Pawilon Polski” goście odpowiedzieli, że ze względu na architekturę 51%, zainteresowanie Polską 40%, rekomendacje przyjaciół 25%, rekomendacje mediów 14%, informacje w mediach społecznościowych 15%
  • wizerunek Polski po wizycie w pawilonie wśród 82% gości polepszył się
  • 88% gości Pawilonu Polski chciałoby przyjechać do Polski w przyszłości; 87% przyznało, że wizyta w pawilonie zachęciła ich do lepszego poznania Polski  
  • 72% gości oceniło pracę obsługi Pawilonu Polski bardzo dobrze, a 21% dobrze
  • cel wizyty gości w Pawilonie Polski
    • 67% turystyczny
    • 36% kulturalny
    • 15% naukowy
    • 7% biznesowy
  • struktura wiekowa gości
    • 37% osoby w wieku 28-42
    • 26% osoby poniżej 18
    • 23% osoby w wieku 19-27
  • miejsce pochodzenia gości
    • 43% gości z ZEA lub innego kraju Zatoki
    • 37% gości z Azji
    • 12% gości z Europy
    • 5% gości z Afryki   

Ciekawostki

  • Fanklub Expo przyznał trzy nagrody dla Polski – dla najbardziej aktywnego Komisarza, za najlepsze stroje oraz za najmilszą obsługę pawilonu
  • Pawilon Polski odwiedziło wiele znanych osobowości m.in. Robert Lewandowski, Hubert Hurkacz, Agata Kulesza, Marek Kamiński, Muhammad bin Raszid Al Maktum (emir Dubaju, premier i wiceprezydent Zjednoczonych Emiratów Arabskich)
  • Wszystko
Wyszukiwanie zaawansowane
  • Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.