Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Kierunki eksportu > Azja Wschodnia > Japonia

Japonia

Flaga Japonii
  • Stolica

    Tokio (Tokyo)

  • Waluta

    jen (JPY)

  • Strefa czasowa

    UTC+9, wtorek 04 października 2022, 23:30

  • Język urzędowy

    japoński

Ogólna charakterystyka

Japonia jest stabilnym krajem z dużym, bogatym i dobrze wykształconym rynkiem konsumenckim. Jej gospodarka charakteryzuje się wysokim poziomem innowacyjności i zaawansowania technologicznego. W gospodarce japońskiej dominują usługi, jednak jej motorem napędowym jest nowoczesna produkcja przemysłowa. Szczególne znaczenie mają sektor motoryzacyjny, elektroniczny, maszynowy, farmaceutyczny i chemiczny. Strategiczne gałęzie przemysłu to również petrochemia i bioprzemysł. Pomiędzy Unią Europejską i Japonią obowiązuje Umowa o partnerstwie gospodarczym (EPA), która stopniowo niweluje bariery handlowe i pomaga firmom europejskim konkurować na rynku japońskim.

Japonia pozostaje rynkiem dość wymagającym ze względu na liczne bariery taryfowe oraz pozataryfowe, a także wyjątkowo silną konkurencję. Poza barierami o charakterze administracyjno-regulacyjnym, istotne znaczenie mają również ograniczenia o charakterze rynkowym związane z odmiennymi gustami i specyfiką japońskich konsumentów. Nieufność Japończyków do nowo pojawiających się towarów, patriotyzm konsumencki oraz skłonność do sięgania po produkty znanych, światowych marek sprawiają, że wejście na rynek jest dość trudne. Niemniej z uwagi na zmiany zachodzące w japońskim społeczeństwie, starzenie się populacji czy obserwowane zmiany w stylu życia i zwyczajach żywieniowych, zauważalna jest także spora ciekawość nowych produktów.

Wśród polskich branż eksportowych, które są już obecne na rynku japońskim i nadal mają duży potencjał znajdują się m.in. artykuły rolno-spożywcze i artykuły pochodzenia zwierzęcego (Japonia jest największym na świecie importerem netto art. rolnych), kosmetyki, wyroby ceramiczne, polskie rękodzieło, tekstylia i galanteria skórzana, meble i wyposażenie wnętrz, gry komputerowe, oprogramowanie i usługi IT, wyroby i urządzenia medyczne, łodzie i jachty motorowe.

Eksporterzy zainteresowani Japonią muszą być bardzo dobrze przygotowani pod względem jakości oferowanych produktów i strategii wejścia na rynek, uwzględniającej istnienie bardzo rozbudowanych i skomplikowanych kanałów dystrybucji, długiego procesu negocjacyjnego i decyzyjnego oraz wysokich kosztów początkowych. Ci, którzy będą gotowi przebrnąć przez wymagający okres próbny, mają szansę na długotrwałą, korzystną współpracę i stałe zyski. Sukces w Japonii równa się sukces w jakimkolwiek innym miejscu w Azji.

Informacje dla podróżujących na portalu MSZ

Informacje w Informatorze Ekonomicznym na portalu gov.pl

Informacje gospodarcze

Liczba ludności (2020)

125 836 021
źródło: Bank Światowy, World Development Indicators

Produkt krajowy brutto [USD, ceny bieżące]

2018
2019
2020
PKB
4 954 806,62 mln
5 064 872,88 mln
5 057 758,96 mln
PKB per capita
39 159
40 113
40 193
źródło: Bank Światowy, World Development Indicators

Pozycja w rankingu Doing Business (2020)

Ranking Doing Business mierzy łatwość prowadzenia działalności gospodarczej w danym kraju w różnych obszarach, takich jak rejestrowanie działalności gospodarczej czy płacenie podatków. Ranking obejmuje około 190 krajów. Im wyższa pozycja w rankingu, tym łatwiej jest w danym kraju prowadzić działalność.
Japonia
Polska
Ranking ogólny
29
40
źródło: Bank Światowy, Doing Business

Wskaźniki dobrego rządzenia (2020)

Wskaźniki dobrego rządzenia obrazują jakość instytucji w danym państwie. Ranking prezentowany jest w oparciu o percentyle, co oznacza ranking kraju na tle wszystkich krajów, przy czym 0 odpowiada randze najniższej, a 100 – najwyższej. W tabeli znajdują się wybrane wskaźniki.
Japonia
Polska
Ocena kontroli korupcji
90,38
73,07
Ocena stabilności politycznej
87,26
63,20
źródło: Bank Światowy, World Governance Indicators

Wartość eksportu towarów z Polski [EUR]

2018
2019
2020
2021
560,84 mln Wzrost 12% od 2017
615,07 mln Wzrost 10% od 2018
641,38 mln Wzrost 4% od 2019
734,01 mln Wzrost 14% od 2020
źródło: Eurostat, Comext

Udział w całości eksportu towarów z Polski

2018
2019
2020
2021
0,25%
0,26%
0,27%
0,26%
źródło: Eurostat, Comext

Wartość eksportu usług z Polski [mln EUR]

2018
2019
2020
2021
179,0 Wzrost 11% od 2017
204,1 Wzrost 14% od 2018
120,9 Spadek -41% od 2019
152,4 Wzrost 26% od 2020
źródło: Eurostat, International Trade in Services

Udział w całości eksportu usług z Polski

2018
2019
2020
2021
0,31%
0,33%
0,21%
0,22%
źródło: Eurostat, International Trade in Services

Pliki do pobrania

Charakterystyka rynku

Raport przygotowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu

JPN-Rynki-Zagraniczne-1.pdf

PDF (437,91KB)

Informacje podatkowe

Raport przygotowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu

JAPONIA_podatki.pdf

PDF (334,00KB)

Raport gospodarczy

Analiza przygotowana przez PKO Bank Polski

Japonia_Analiza_Miedzynarodowa_2020_08_PKO-BP.pdf

PDF (345,34KB)

Przydatne linki

„Doing business in Japan, czyli wprowadzenie do biznesu w Japonii” – przewodnik do pobrania na stronie PAIH

Portal „Invest Japan” przeznaczony dla przedsiębiorców zainteresowanych inwestowaniem w Japonii (w języku angielskim)

Treści powiązane

  • Wszystko
  • Aktualności (2)
  • Wiedza (6)
  • Kalendarz (4)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.