Konkurencyjność oferty – o co należy zadbać?
W tym dziale znajdziesz odpowiedź na pytania, jak wybrać rynek oraz dostosować produkt do wymogów eksportu, specyfiki rynku i wymogów klientów.

Co właściwie chciałbyś zaoferować na nowym rynku?
Eksport, podobnie jak każda działalność biznesowa, zaczyna się od postawienia sobie pytania o to, jaki produkt lub usługę chcemy sprzedawać – w tym wypadku poza granicami naszego kraju. Pierwsza myśl jest taka, że oczywiście będziemy oferować to samo, co w Polsce. Ale to nie jest takie oczywiste.
Wymagania klientów w poszczególnych krajach różnią się od siebie znacząco. Występują dodatkowe wymagania jakościowe, co może powodować konieczność istotnych modyfikacji. Poza tym wiele rynków stwarza możliwości eksportu produktów innych, niż mamy w ofercie w Polsce. Przykładowo rynki krajów graniczących z Polską na wschodzie, takie jak Białoruś czy Ukraina, są ze względu na stosunkowo niską siłę nabywczą szczególnie chłonnymi odbiorcami dóbr używanych, na przykład maszyn. Nawet jeśli w Polsce handlujemy wyłącznie towarami nowymi, warto w takiej sytuacji rozważyć włączenie do naszej oferty eksportowej towarów używanych – pozyskiwanych na przykład w rozliczeniu od klientów krajowych.
Inne bardziej rozwinięte gospodarczo rynki, na przykład zachodnie kraje Unii Europejskiej, mogą z kolei odbiegać od rynku krajowego. Mogą mieć wyższe wymagania jakościowe czy odmienne wymagania stylistyczne. W takiej sytuacji również powinniśmy dostosować naszą ofertę do lokalnych wymogów, co w efekcie doprowadzi nas do rozszerzenia naszej oferty.
W drugim kroku poruszymy cztery zagadnienia:
- konkurencyjność oferty
- ustalenie i rozpoznanie docelowego rynku eksportowego
- lokalną kulturę i preferencje klientów
- pozyskiwanie klientów
Przeczytaj poniżej o tym jak zadbać o konkurencyjność swojej oferty, a następnie przejdź dalej, aby przeczytać o pozostałych aspektach.
Zadbaj o konkurencyjność oferty
Nasz asortyment może być innymi słowy atrakcyjny dla odbiorcy dzięki wysokiej jakości, niskiej cenie albo faktowi, że wpisuje się w niszę rynkową, na której obecna jest tylko nasza firma albo niewielka liczba innych firm. By przekonać się, czy nasz produkt będzie konkurencyjny – i pod jakim względem – powinniśmy przyjrzeć się bliżej naszej konkurencji na rynku zagranicznym. Przy takiej analizie zaczynajmy od najprostszych metod, czyli przeglądu aktualnej oferty na wybranych rynkach zagranicznych.
W przypadku standardowych produktów i usług wystarczy przegląd przeprowadzony przez Internet. Najlepiej jest wprost dokonać zakupu konkurencyjnych produktów, aby bezpośrednio przekonać się o ich zaletach, wadach i cenie. Natomiast w przypadku dóbr o wyższym poziomie złożoności warto osobiście zapoznać się z aktualną ofertą konkurencji. Można to zrobić na przykład przy okazji targów i wystaw branżowych. Dzięki takiej analizie możemy podjąć decyzję, czy nasz produkt ma zalety i przewagi nad ofertą lokalnej konkurencji, i czy w związku z tym możemy zaoferować go w wyższej cenie. Jeśli rynek jest nasycony podobnymi towarami wyższej jakości, to poszukajmy przewagi cenowej lub jakości obsługi, czasu/kosztów dostawy itp.
Siła marki
Istotnym elementem związanym z konkurencyjnością naszego produktu lub usługi jest ich rozpoznawalność, czyli siła marki. Ma ona szczególne znaczenie w modelach konkurencji opartych o jakość i niszę. Musimy przygotować się na to, że budowanie pozytywnego wizerunku firmy na nowym rynku jest procesem długotrwałym. Sprzedaż i rozpoznawalność możemy rozwijać, wchodząc w alians z inną firmą albo dostarczając produkty do lokalnego dystrybutora. Dobrym sposobem jest też wykorzystanie potencjału lokalnych internetowych e-marketplace’ów.
Zarówno analizując istniejącą konkurencję, jak i zastanawiając się nad wzmocnieniem konkurencyjności własnych produktów i usług, warto zasięgnąć porady pracowników i partnerów biznesowych posiadających doświadczenie z danym rynkiem zagranicznym. Przedsiębiorców z taką wiedzą i spotkać możemy na targach i innych wydarzeniach branżowych. Możemy także skorzystać z usług instytucji wsparcia eksportu (na przykład izby gospodarcze, PAIH).
Pamiętajmy jednakże, że sam produkt lub usługa to tylko część oferty. Nie jest tajemnicą, że o zakupie decydują nie suche fakty i parametry, ale tzw. „doświadczenie”. Dlatego trzeba naszą ofertę postrzegać bardzo szeroko, obejmując opakowanie, cenę, wizerunek (w tym celowo tworzony np. w mediach społecznościowych), wartości firmy (np. ekologiczność, wspieranie potrzebujących) itp. Są to niezwykle ważne aspekty, którymi możemy wyróżnić się na nowym rynku. Możemy nawet zbudować inną markę o innych cechach niż w Polsce, czy rynkach, na które weszliśmy wcześniej. Warto takie warianty strategii marketingowej wziąć pod uwagę.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (846)
- Wiedza (411)
- Kalendarz (1574)
- Centrum Wsparcia (347)
-
Artykuł
Nowy Program Dyplomacji Gospodarczej
Program ułatwi firmom wejście na rynki pozaunijne dzięki wsparciu w ekspansji i promocji
ArtykułPsychologia handlu – emocje w eksporcie
Jak opanować frustrację, nie ulec emocjom i budować relacje z zagranicznymi partnerami
-
Artykuł
Polski sektor TSL w dobie spowolnienia gospodarki Niemiec
W jaki sposób obecna sytuacja makroekonomiczna Niemiec oddziałuje na branżę transportową w Polsce
ArtykułCo wybierają Chinki? Trendy w produktach zdrowotnych dla ciężarnych
Do 2026 r. wartość chińskiego rynku produktów zdrowotnych dla ciężarnych ma wzrosnąć do 9,5 mld USD
-
Artykuł
Giełda wierzytelności
Narzędzie, dzięki któremu wierzyciele mogą szybko zamienić zaległe płatności na gotówkę
PodcastKanada – jak dostosować strategię do regionalnych różnic
W 14. odcinku o tym, dlaczego polskie produkty zyskują w Kanadzie i jak CETA wpływa na eksport
-
Wydarzenie
Biznes po Wielkopolsku w Obornikach
PAIH zaprasza przedsiębiorców na spotkanie pt. „Biznes po Wielkopolsku”, które odbędzie się 27 maja …
WydarzenieStoisko PAIH na Bygg Reis Deg 2025
PAIH zaprasza do udziału w targach Bygg Reis Deg, które odbędą się w dniach 15-18 października 2025 …
-
Instytucja
Agencja Rozwoju Regionalnego MARR
Agencja Rozwoju Regionalnego MARR S.A. z siedzibą w Mielcu koncentruje się na inicjowaniu, organizow…
InstytucjaTarnobrzeska Agencja Rozwoju Regionalnego
Tarnobrzeska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. (TARR S.A.) wspiera eksporterów poprzez kompleksowe u…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.