Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polskie mięso drobiowe powraca na rynek chiński
Artykuł

Polskie mięso drobiowe powraca na rynek chiński

Po kilkuletniej przerwie Polska ponownie otwiera możliwości eksportu mięsa drobiowego do Chin. To efekt podpisania porozumienia między Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stefanem Krajewskim a wiceministrem Generalnej Administracji Celnej ChRL (GACC) Zhao Zenglian.

Kura na wolnym wybiegu

Dokument reguluje zasady stosowania regionalizacji w handlu mięsem drobiowym i jest istotnym krokiem w kierunku odbudowy pozycji polskiego drobiu na jednym z największych rynków świata.

Porozumienie o regionalizacji

Podpisany dokument to najważniejsze w ostatnich latach osiągnięcie we współpracy rolno-spożywczej z Chinami. Regionalizacja oznacza, że w przypadku wykrycia ognisk chorób ptaków (HPAI, ND) zakaz eksportu nie obejmuje całego kraju, a jedynie regiony dotknięte zakażeniem. Dzięki temu Polska zyskuje stabilniejsze i bardziej przewidywalne warunki handlu.

Minister Krajewski podkreślił, że rozmowy z chińskimi partnerami trwały wiele miesięcy i były wymagające. – Wspólnie z ministrem Zhao Zenglian ustaliliśmy, że wznowienie wysyłek polskiego mięsa drobiowego nastąpi w najkrótszym możliwym terminie.

Perspektywy dla eksporterów

Polska od 2014 r. jest największym producentem mięsa drobiowego w UE, odpowiadając za ponad 20 proc. unijnej produkcji. W najlepszym okresie przed 2020 r. wartość eksportu drobiu do Chin sięgała 55 mln EUR rocznie. Teraz, dzięki uznaniu zasady regionalizacji, polscy producenci mają szansę wrócić na rynek z jeszcze większym potencjałem sprzedaży.

Wznowienie eksportu sztandarowego produktu rolno-spożywczego Polski to szansa na poprawę bilansu handlowego z Chinami, gdzie obecnie dominują towary importowane z Kraju Środka.

Rozmowy z delegacją GACC objęły również perspektywę uruchomienia eksportu polskiej wołowiny do Chin.

Polska wymiana rolno-spożywcza z Chinami

W 2024 roku eksport polskich artykułów rolno-spożywczych do Chin wyniósł 145,7 mln EUR. Na liście najważniejszych produktów znalazły się: przetwory mleczne, pierze i puch, wyroby czekoladowe oraz pieczywo cukiernicze.

Źródło: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, „Podpisanie polsko-chińskiego porozumienia ws. warunków eksportu polskiego drobiu do Chin”

  • Wszystko
  • Aktualności (923)
  • Wiedza (481)
  • Kalendarz (1738)
  • Centrum Wsparcia (350)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.