Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polski eksport zniczy – silna pozycja w obliczu nowych trendów
Artykuł

Polski eksport zniczy – silna pozycja w obliczu nowych trendów

Polska pozostaje jednym z największych producentów i eksporterów zniczy  na świecie. Jak wynika z analizy firmy Akcenta opartej na danych International Trade Centre (ITC), wartość eksportu polskich zniczy w 2024 roku osiągnęła 727 mln EUR, co odpowiada około 16,1 proc. udziału w globalnym rynku.

zapalone znicze

Oznacza to utrzymanie przez Polskę pierwszego miejsca w Europie i drugiego na świecie – za Chinami, które zdominowały globalny handel w tej kategorii.

„Polska pozostaje absolutnym liderem w Europie. Druga w rankingu Holandia jest daleko za nami, co świadczy o sile naszej pozycji na rynku unijnym” – podkreśla Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty.

Kierunki eksportu polskich zniczy

Najwięcej polskich zniczy trafia na rynki Niemiec, Niderlandów i Rumunii. Z danych Akcenty wynika, że w 2024 roku sprzedaż do Niemiec wyniosła 240,1 mln EUR, do Niderlandów – 68,4 mln EUR, do Rumunii – 50,5 mln EUR, do Belgia – 48,9 mln EUR oraz Czech – 40,6 mln EUR.

Jak wskazują eksperci, dystans między Polską a Chinami w ostatnim roku się zwiększył. Państwo Środka umocniło swoją pozycję, osiągając sprzedaż eksportową zniczy o wartości 946 mln EUR (+8 proc. r/r), co daje 21proc. udziału w rynku.

Coraz silniejszym konkurentem na globalnym rynku staje się także Wietnam, którego eksport w 2024 roku odnotował bardzo dynamiczny wzrost, o 62 proc. r/r, osiągając 718 mln EUR i niemal zrównując się z Polską.

Rośnie znaczenie ekologicznych alternatyw

Polska, wciąż należąca do czołówki światowego rynku zniczy, notuje kolejny rok z rzędu spadek. W 2023 roku wartość eksportu sięgała 764 mln EUR. Udział naszego kraju w rynku globalnym zmniejszył się z 17 proc. do około 16,1 proc.

Zmieniające się preferencje konsumentów oraz rosnąca świadomość ekologiczna sprawiają, że coraz większe znaczenie zyskują alternatywy dla tradycyjnych zniczy parafinowych, m.in.:

  • znicze solarne – z panelami słonecznymi i bateriami, świecące automatycznie po zmroku,
    znicze woskowe wielokrotnego użytku (eco) – z wosku sojowego lub parafinowego, w trwałej obudowie, ograniczające ilość odpadów.

Rosnąca popularność takich rozwiązań pokazuje, że konsumenci coraz częściej sięgają po produkty łączące tradycję z ekologią i trwałością.

Wyzwania i perspektywy dla branży

Aby utrzymać silną pozycję na globalnym rynku, polscy producenci powinni inwestować także w rozwój nowych technologii – m.in. zniczy LED, solarnych i biodegradowalnych. Istotne jest również poszukiwanie nowych kierunków eksportu, zwłaszcza poza Europą.

Polska branża zniczy wciąż dysponuje znaczną przewagą jakościową – to w dużej mierze rzemiosło cenione za estetykę i trwałość. Jak zauważa Akcenta, konkurencja azjatycka rośnie, ale europejski rynek docenia produkty lokalne. Warto jednak pamiętać, że na rentowność eksportu wpływają również czynniki makroekonomiczne, w tym ryzyko walutowe i polityka handlowa między największymi gospodarkami świata.

Źródła:

  • International Trade Centre
  • Akcenta (analiza na podstawie danych International Trade Centre z dn. 10.09.2025r.) „Candles, tapers and the like”


  • Wszystko
  • Aktualności (955)
  • Wiedza (500)
  • Kalendarz (1788)
  • Centrum Wsparcia (350)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.