08.09.2025
Polska rośnie w siłę na rynku karmy dla zwierząt
Polski rynek karmy dla zwierząt domowych należy dziś do najszybciej rozwijających się w Unii Europejskiej. Wartość sprzedaży liczona w miliardach złotych, dynamicznie rosnąca produkcja oraz coraz większe znaczenie eksportu sprawiają, że Polska znajduje się w europejskiej i światowej czołówce tego sektora.

Wartość rynku i produkcja
Ostatnie lata pokazują konsekwentny wzrost zarówno po stronie wartości rynku, jak i wolumenu produkcji. Polska, dzięki szybkiemu rozwojowi segmentu karmy i przysmaków, wyróżnia się na tle średniej unijnej. W 2024 roku wartość rynku osiągnęła prawie 5 mld PLN, co oznacza dynamikę wzrostu na poziomie 10 proc. r/r. Produkcja wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o 21 proc., a segment przysmaków dla zwierząt zwiększył swoją wartość o 17 proc. Dla porównania, średni wzrost rynku karmy w Unii Europejskiej w ostatniej dekadzie wynosił około 5 proc. rocznie. Prognozy dla Polski wskazują natomiast na utrzymanie wysokiej dynamiki, z co najmniej 20-procentowym wzrostem wartości rynku w perspektywie najbliższych lat.
Polski rynek krajowy vs rynek europejski
W 2024 roku wartość polskiego rynku wewnętrznego karmy dla zwierząt domowych wyniosła około 5 mld PLN, co przy średnim kursie 4,3 PLN/EUR odpowiada około 1,16 mld EUR.
Dla porównania, wartość całego rynku europejskiego w 2023 roku osiągnęła poziom 29,3 mld EUR, czyli około 133,1 mld PLN. Oznacza to, że Polska odpowiada jedynie za 3-4 proc. wartości rynku unijnego pod względem konsumpcji wewnętrznej.
Eksportowa pozycja Polski na świecie
Globalny rynek eksportu karmy szacowany jest na ponad 24 mld EUR. Polska ma na nim znacznie silniejszą pozycję niż na rynku wewnętrznym. W 2024 roku wartość polskiego eksportu karmy dla zwierząt domowych wyniosła około 11 mld PLN (około 2,2 mld EUR).
W 2022 roku Polska była 5. eksporterem świata, z udziałem wynoszącym 7,6 proc. Wyżej w rankingu znajdowały się wówczas Niemcy, Tajlandia, Stany Zjednoczone i Francja. Dwa lata później, w 2024 roku, Polska awansowała na 4. pozycję, wyprzedzając Francję i odpowiadała już za około 9 proc. globalnego eksportu.
Polska eksportuje zatem dwukrotnie więcej karmy niż wynosi krajowa konsumpcja, co odróżnia nas od wielu innych państw członkowskich Unii Europejskiej.
Eksport i znaczenie logistyczne
Eksport karmy dla psów i kotów w 2024 roku osiągnął wartość 9,6 mld PLN, notując wzrost o 9 proc. r/r. Eksport karmy dla pozostałych zwierząt domowych wyniósł 1,5 mld PLN i wzrósł o 4,8 proc. r/r.

Źródło:GUS
Główne kierunki eksportu to przede wszystkim Europa:
Niemcy (3,4 mld PLN, wzrost o 14,3 proc. r/r),
Wielka Brytania (839,5 mln PLN, wzrost o 12,7 proc. r/r),
Francja (528,4 mln PLN, wzrost o 8,2 proc. r/r),
Czechy (469 mln PLN, spadek o 7,1proc. r/r),
Niderlandy (379 mln PLN, wzrost o 33,2 proc. r/r).
Rośnie także eksport do krajów Bliskiego Wschodu, Azji i Afryki.
Polska staje się coraz ważniejszym ogniwem w globalnym łańcuchu dostaw karmy dla zwierząt. Rozwój infrastruktury oraz położenie geograficzne sprawiają, że kraj pełni rolę regionalnego hubu logistycznego. Największym zapleczem logistycznym jest hub w Krakowie, zapewniający dwumiesięczne zapasy produktów.
Zainteresowanie inwestorów
Dynamiczny rozwój rynku w Polsce przyciąga uwagę światowych firm. Zagraniczni producenci dostrzegają potencjał zarówno w konsumpcji krajowej, jak i w strategicznej roli Polski jako centrum eksportowego. Inwestycje w nowe oraz rozbudowa już istniejących zakładów produkcyjnych i zaplecza logistycznego mogą jeszcze bardziej wzmocnić pozycję naszego kraju jako jednego z liderów europejskiego rynku pet food. W Polsce zainwestowały m.in. Nestlé Purina PetCare (Szwajcaria/USA), Royal Canin (Francja/USA), United Petfood Group (Belgia) oraz Josera (Niemcy).
Źródła:
- International Trade Centre (ITC)
- World’s Top Exports (WTEx)
- Strefa Biznesu, „Polska wyrasta na światowego lidera w tej branży. Możliwe duże inwestycje”, wrzesień 2025
- Główny Urząd Statystyczny (GUS)
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (906)
- Wiedza (469)
- Kalendarz (1730)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Artykuł
Kultura biznesu w Chinach
Chiny przyciągają uwagę inwestorów, eksporterów i przedsiębiorców z każdego zakątka globu
ArtykułBałkany- jak prowadzić biznes, inwestować i unikać pułapek, część 2/2
Relacje ponad wszystko „tu trzeba być”
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.