22.04.2024
Polska przyciąga drogie zagraniczne inwestycje
Trzeci raz z rzędu rośnie w Polsce wartość inwestycji zagranicznych realizowanych przy udziale PAIH. Rok 2023 był rekordowy.

W pierwszej połowie 2023 roku wartość inwestycji zagranicznych realizowanych przy udziale PAIH wyniosła ponad 4,9 mld EUR i dawała 10,9 tys. nowych miejsc pracy. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w tym samym czasie, wg szacunków OECD miały wartość ok.12,1 mld EUR.
Szczegółowe dane za cały 2023 są jeszcze w trakcie opracowań, ale ze wstępnych szacunków PAIH wynika, że wartość zagranicznych inwestycji w naszym kraju, realizowanych przy udziale Agencji, będzie oscylować na poziomie 7-7,5 mld EUR, co przełoży się na powstanie około 20 tysięcy nowych miejsc pracy.
Dla Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu jest to trzeci rok z rzędu wzrostów wartości projektów inwestycyjnych.
Dla porównania, w roku 2022 wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w naszym kraju wyniosła 29,93 mld EUR, a tych powstałych przy współudziale Agencji – 3,75 mld EUR. Była to większa ilość o znacznie jednak mniejszej wartości. Projekty pochodziły głównie z sektora MŚP, przede wszystkim z sektora IT i start-up-ów – firm relokowanych często z Białorusi, w ramach Programu Poland Business Harbour.
Rok 2023 to przede wszystkim wzrost wartości inwestycji i współpraca z dużymi międzynarodowymi firmami. Przykładem jest Intel, który zainwestuje prawie 20 mld PLN w Zakład Integracji i Testowania Półprzewodników. Jest to rekordowa zagraniczna inwestycja w historii naszego kraju. Innymi dużymi projektami są inwestycje spółki Ionway (joint venture Umicore i Volkswagena), która za 8 mld PLN uruchomi produkcję katod CAM czy inwestycje ogłoszone przez spółkę Robert Bosch, o wartości prawie 400 mln EUR w budowę m.in. fabryki pomp ciepła pod Wrocławiem, a także budowa fabryki opakowań z papieru przez amerykański Footprint za 86,2 mln USD.
Atrakcyjność Polski dla zagranicznych inwestorów
Polska ma doskonałe położenie geograficzne, w strategicznym miejscu – między Wschodem i Zachodem. Skomplikowana sytuacja geopolityczna , zaburzone łańcuchy dostaw, wszystko to powoduje, że wiele firm przenosi lub chce przenieść produkcje bliżej swoich największych rynków zbytu a my jesteśmy krajem stabilnej, odpowiedzialnej gospodarki, największym państwem w Europie Środkowo-Wschodniej i 6. w Europie. Wciąż mamy tańsze koszty inwestycji i pracy. Jednocześnie gwarantujemy wysoką jakość pracy dzięki wykształconym, wykwalifikowanym kadrom.

O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.
Źródło: Narodowy Bank Polski, Główny Urząd Statystyczny, Polska Agencja Inwestycji i Handlu
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (49)
- Wiedza (27)
- Kalendarz (193)
- Centrum Wsparcia (43)
-
ArtykułAzjatycka rewolucja beauty
Polscy producenci mają realną szansę na zbudowanie mocnej pozycji na wybranych rynkach
WydarzenieŁódzkie: rekrutacja na targi Grune Woche 2026 w Berlinie
Targi Grüne Woche to jedno z najbardziej prestiżowych i rozpoznawalnych wydarzeń branży rolno-spożyw…
-
ArtykułAzjatycka rewolucja beauty
Polscy producenci mają realną szansę na zbudowanie mocnej pozycji na wybranych rynkach
ArtykułEksport jaj do USA? Polska na liście preferowanych dostawców
Polska odpowiada za 15,2 proc. unijnego eksportu, ustępując tylko Niderlandom
-
ArtykułKultura biznesu w Niderlandach
Niderlandy znane są z pragmatyzmu, otwartości i silnych tradycji handlowych
ArtykułRynki Europy Zachodniej jako kierunek ekspansji polskich MŚP
Korzyści z wejścia na te rynki wynikają przede wszystkim z wysokiego poziomu rozwoju gospodarczego
-
WydarzenieŁódzkie: rekrutacja na targi Grune Woche 2026 w Berlinie
Targi Grüne Woche to jedno z najbardziej prestiżowych i rozpoznawalnych wydarzeń branży rolno-spożyw…
WydarzenieMiędzynarodowe spotkania b2b – MEDICA Healthcare Brokerage Event 2025
Wydarzenie skierowane do dystrybutorów i producentów z branży medycznej i farmaceutycznej
-
Oferta wsparcia
Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z wojewódz…
Projekt „Kierunek Azja – umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw z województwa łódzkiego po…
Oferta wsparciaHorizon4Poland
Dzięki udziałowi w wydarzeniu Horizon4Poland dowiesz się, który BPK najlepiej wesprze Twoje potrzeby…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.