Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polska na światowej mapie poligrafii – eksport rośnie
Artykuł

Polska na światowej mapie poligrafii – eksport rośnie

W 2024 roku Polska znalazła się na szóstym miejscu na świecie jako globalny lider w eksporcie wyrobów poligraficznych. Według danych International Trade Center (ITC) nasz kraj odpowiadał za 5,25 proc. światowego eksportu drukowanych materiałów, osiągając wartość 1,65 mld EUR, czyli ponad 7 mld PLN.

kolorowe kartki

Drukowane w Polsce – cenione na świecie

Największym partnerem handlowym polskiego druku są nasi zachodni sąsiedzi – Niemcy, którzy w 2024 roku zakupili polskie wyroby poligraficzne o wartości 804 mln EUR. Kolejne miejsca zajęły: Wielka Brytania (116 mln EUR), Francja (102 mln EUR), Czechy (85 mln EUR) oraz Stany Zjednoczone (74 mln EUR).

Książki, broszury i kolorowanki – liderzy eksportu

Eksportowane z Polski produkty to przede wszystkim książki, broszury, których wartość sięgnęła 805 mln EUR – niemal połowę całkowitej wartości sprzedaży zagranicznej drukowanych publikacji.

Eksport gazet i czasopism osiągnął 191,6 mln EUR, co stanowi blisko 10 proc. udziału w światowym rynku, plasując Polskę na 5. miejscu globalnie i 4. w Europie.

Imponujące są wyniki w niszowych segmentach polskiej poligrafii. Eksport kolorowanek i książek obrazkowych osiągnął wartość 51 mln EUR, co przekłada się na blisko 5 proc. udziału w globalnym rynku – tym samym Polska jest czwarta na świecie i druga w Europie w tej kategorii.

Fundamenty sukcesu polskich drukarni

Sukces polskich drukarni opiera się na połączeniu kilku czynników, które wyróżniają je na tle międzynarodowej konkurencji. Przede wszystkim są to zaawansowane technologie wykorzystywane w procesach produkcyjnych, wysoka jakość oferowanych usług oraz atrakcyjne warunki cenowe. Firmy z Polski skutecznie odpowiadają na rosnące oczekiwania zagranicznych klientów, oferując kompleksową obsługę, elastyczność działania oraz dotrzymywanie terminów realizacji zamówień.

Obecnie obserwuje się również istotne zmiany w strukturze geograficznej eksportu branży poligraficznej. Choć Niemcy nadal pozostają największym odbiorcą usług polskich drukarni, ich udział w całkowitym eksporcie zmniejszył się w 2024 roku o 10 proc. Skuteczna strategia dywersyfikacji kierunków sprzedaży, którą realizują polscy eksporterzy produktów poligraficznych, spowodowała bardziej dynamicznie rozwijające się relacje handlowe z innymi krajami, w tym Wielką Brytanią i Stanami Zjednoczonymi.

Znaczenie poligrafii dla gospodarki

Sukcesy polskiego eksportu branży poligraficznej to również silne zaplecze produkcyjne dla innych sektorów krajowej gospodarki. Polskie drukarnie offsetowe, cyfrowe i fleksograficzne zatrudniają dziesiątki tysięcy osób. Obsługują nie tylko wydawnictwa, ale też producentów z branż: spożywczej, kosmetycznej, farmaceutycznej oraz e-commerce.

Szczególną rolę odgrywa rozwój opakowań drukowanych, zwłaszcza ekologicznych, które stają się wyróżnikiem marek na rynku i napędzają innowacje w sektorze FMCG – zarówno globalnych koncernów, jak i lokalnych producentów. Wspierając ich konkurencyjność, tym samym branża drukarska sama zyskuje impuls do dalszego rozwoju, inwestycji i automatyzacji.

Źródła:

  • Gazeta Prawna, „W branży poligraficznej Polska jest światową potęgą”
  • International Trade Center (ITC), ITC Annual Report 2024
  • Wszystko
  • Aktualności (886)
  • Wiedza (451)
  • Kalendarz (1694)
  • Centrum Wsparcia (350)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.