Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Maroko – szansa dla firm z branży kolejowej
Artykuł

Maroko – szansa dla firm z branży kolejowej

XI Światowy Kongres High Speed to najważniejsze wydarzenie międzynarodowe poświęcone kolejom dużych prędkości. Zorganizował je Międzynarodowy Związek Kolei UIC i koleje marokańskie ONCF w Marrakeszu. Na kongres, który odbył się w dniach 7-10 marca, przybyło ponad 1,5 tys. uczestników, w tym także delegacje z Polski. Nasz kraj reprezentowały PKP SA, CPK, Pesa, Ambasada Polski w Maroku i Zagraniczne Biuro Handlowego PAIH w Casablance.

Spotkanie było okazją do dyskusji o rozwoju kolei, która w obecnych czasach może najlepiej odpowiedzieć na wyzwania współczesnej mobilności i zrównoważonego rozwoju. Krzysztof Mamiński, przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) oraz prezes PKP, w przemowie otwierającej kongres podkreślił wzrost znaczenia kolei i dążenia UIC.

Celem naszej organizacji jest współpraca przemysłu kolejowego na całym świecie. Tylko poprzez współpracę możemy opracować najlepsze rozwiązania dla mobilności jutra

– podkreślił prezes Mamiński.

W celu omówienia obszarów współpracy delegacja z Polski spotkała się z prezesem ONCF Mohamedem Rabie Khlie. W spotkaniu uczestniczył prezes PKP Krzysztof Mamiński, prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, ambasador RP w Maroku Krzysztof Karwowski i Jan Bochniak, przedstawiciel Zagranicznego Biura Handlowego w Casablance. Przedyskutowano między innymi kwestię umowy pomiędzy PKP i ONCF, która ułatwiłaby wymianę doświadczeń z zakresu modernizacji i rozbudowy sieci kolejowej. Pesa zaprezentowała ofertę zestawów regio, interregio, tramwajów oraz innowacyjnych pojazdów na napęd wodorowy, które mogłyby być dostarczane rynek marokański.

Nasza strategia zakłada rosnącą obecność na rynkach międzynarodowych. Pesa jest głównym dostawcą dla polskich kolei, a jednocześnie eksport stanowi prawie 60 proc. sprzedaży firmy. Otwieramy się na rynki takie jak Maroko głównie ze względu na zainteresowanie naszymi innowacyjnymi pojazdami

– powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.

Podczas spotkania omówiono możliwości udziału Pesy w tworzeniu kolejowego klastra przemysłowego, który ma być przestrzenią integrującą marokańskich dostawców kolei i taboru, a także miejscem wymiany know-how i planowania wspólnych projektów.

Kolej dużych prędkości w Maroku

Organizacja kongresu w Marrakeszu z pewnością nie jest przypadkowa. Maroko jest liderem na kontynencie w zakresie rozwoju transportu szynowego i jedynym afrykańskim krajem posiadającym kolej dużych prędkości. Aktualnie z Tangeru do Casablanki można dojechać pociągiem Al Boraq, który na większości trasy rozwija prędkość 320 km/h i pozwala pokonać 350-kilometrowy dystans między tymi metropoliami w ok. 2 godziny, zatrzymując się po drodze w Kenitrze i Rabacie. Królestwo Maroka opracowało już plan przedłużenia tej linii do Marrakeszu i zapowiedziało w następnym etapie rozbudowę aż do Agadiru.

Koleje marokańskie powiadomiły również o zaplanowanych inwestycjach w koleje regionalne i podmiejskie. ONCF chce kupić 80-100 zestawów, by wymienić ok. 50 pociągów z istniejącego taboru oraz stworzyć nowe połączenia. Planowane inwestycje na lata 2024-2029 opiewają na ok. 900 mln EUR.

Możliwości dla branży kolejowej

Królestwo Maroka staje się coraz bardziej interesującym miejscem dla polskich firm działających w branży kolejowej, które chcą rozwijać rynki zagraniczne, zarówno w zakresie budowy infrastruktury, utrzymania ruchu czy inwestycji w tabor pasażerski i cargo.

  • Wszystko
  • Aktualności (3)
  • Wiedza (2)
  • Kalendarz (9)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.