24.10.2025
Handel z Azją – konieczność dla utrzymania tempa rozwoju Polski
Podczas XXXIV Forum Ekonomicznego w Karpaczu dyskutowano o roli Azji w globalnej gospodarce i konsekwencjach dla Polski. Eksperci wskazywali, że bez zacieśnienia współpracy z rynkami Dalekiego Wschodu trudno będzie utrzymać tempo wzrostu gospodarczego Polski oraz zbudować trwałą przewagę konkurencyjną.

Polska jest obecnie szóstą gospodarką Unii Europejskiej i dwudziestą świata. Bez większej aktywności w zakresie inwestycji, transferu technologii i ekspansji eksportowej trudno będzie utrzymać tempo wzrostu w długim okresie.
Dysproporcja w handlu – sygnał ostrzegawczy
Dla przykładu – import z Chin do Polski sięga dziś 49 mld EUR, podczas gdy eksport wynosi zaledwie 3,5 mld EUR. Taka skala nierównowagi jasno pokazuje, że Polska musi zintensyfikować działania w kierunku otwarcia się na Azję. Utrzymanie obecnej struktury wymiany oznaczałoby dalsze uzależnienie od importu, przy jednoczesnym ograniczonym udziale naszych towarów na intensywnie rosnących rynkach Dalekiego Wschodu.
Wymiana handlowa towarami Polski z grupą krajów Azji Południowo-Wschodniej (Filipiny, Malezja, Tajlandia, Wietnam, Singapur, Indonezja, Kambodża, Mjanma, Laos, Brunei, Timor Wschodni) w 2024 roku zakończyła się dla nas ujemnym saldem na poziomie -10,58 mld USD. Od 2017 r. systematycznie się ono zwiększa. Rynek tych krajów to obecnie około 693,9 mln osób (wg Banku Światowego).
Wymiana handlowa towarami Polski z krajami Azji Południowo-Wschodniej

Źródło: GUS
Wymiana handlowa towarami Polski z grupą krajów Azji Wschodniej (Mongolia, Chiny, Korea Południowa, Japonia, Korea Północna) w 2024 r. zakończyła się dla nas ujemnym saldem na poziomie -61,3 mld USD. Rynek tych krajów (bez Korei Północnej) to obecnie około 1,588 mld osób (wg Banku Światowego).
Wymiana handlowa towarami Polski z krajami Azji Wschodniej

Źródło: GUS
Azja w centrum globalnych zmian
Z perspektywy geopolitycznej i gospodarczej to Azja staje się sercem światowych procesów. Chiny w ciągu kilku lat zwiększyły udział swoich samochodów elektrycznych na rynku europejskim z 1 proc. do 8 proc., a bez barier celnych w 2025 r. mogłoby to być nawet 15 proc. Dynamiczny rozwój technologii, badań i innowacji po stronie azjatyckich gospodarek sprawia, że Europa, w tym Polska, musi zdecydować czy będziemy aktywnym uczestnikiem tej rewolucji.
Rola Azji w transformacji energetycznej i technologicznej
Polska transformacja energetyczna już dziś w znacznym stopniu zależy od dostaw z Chin. Aż 83 proc. paneli fotowoltaicznych sprowadzanych nad Wisłę pochodzi z tego kraju. Równie wysoki jest udział Chin w dostawach półprzewodników, obwodów drukowanych i elektroniki – to 61 proc. naszego importu w tych segmentach. Zablokowanie tych kanałów poprzez nadmierne regulacje doprowadziłoby do wzrostu kosztów OZE, spadku rentowności firm, a w efekcie do wyższych cen dla konsumentów.
Bariery wewnętrzne – strach i brak strategii
Problemem pozostaje także ograniczona obecność polskich firm na rynkach azjatyckich. Również odwagi i wiedzy polskich przedsiębiorców, jak działać na tak wymagających rynkach. Azjatyckie przedsiębiorstwa systematycznie badają możliwości w Polsce, podczas gdy nasze firmy niewystarczająco często decydują się na podobną aktywność w drugą stronę. Strach, wynikający z niewiedzy, może blokować rozwój polskiego eksportu i utrudniać budowę trwałych relacji biznesowych.
Nie bez znaczenia pozostaje w związku z tym rola instytucji publicznych oraz organizacji branżowych. Polscy eksporterzy często potrzebują nie tylko wiedzy rynkowej, ale również praktycznego wsparcia w zakresie promocji, kontaktów biznesowych i redukcji ryzyka związanego z wejściem na dalekie rynki. Instytucjonalne narzędzia – takie jak obecność zagranicznych biur handlowych, programy finansowania eksportu czy działania dyplomacji gospodarczej – mogą znacząco ułatwić polskim firmom budowanie pozycji w Azji. Spójna współpraca pomiędzy biznesem a administracją publiczną jest niezbędna, aby przełamać bariery psychologiczne i operacyjne oraz stworzyć warunki do bardziej aktywnej ekspansji.
Eksperci zwrócili uwagę, że szczególny potencjał na rynku chińskim mają polska żywność, meble, gry komputerowe, a także maszyny górnicze i technologie recyklingu. Warunkiem ich sukcesu jest jednak przygotowanie spójnej i długofalowej strategii obecności w Azji – obejmującej nie tylko wymiar gospodarczy, lecz także polityczny, naukowy i kulturalny.
Otworzyć się na inwestycje – to się opłaca
Przykłady innych państw regionu pokazują, że rozwiązaniem w przyciąganiu inwestorów jest stabilne i przejrzyste otoczenie prawne.
Polska nie może pozwolić sobie na pasywność wobec Azji. Polscy przedsiębiorcy powinni śmielej ruszyć w tym kierunku ze swoją zagraniczną ekspansją. To w Azji rozgrywa się przyszłość światowej gospodarki, a większa otwartość na inwestycje i handel po prostu się opłaci – szczególnie w wymiarze ekonomicznym.
Źródła:
- Polska Izba Handlu, „Dlaczego Polska potrzebuje Azji? Klucz do przyszłego wzrostu gospodarczego”, 09.2025
- Export Intelligence
Redakcja Trade.gov.pl
JL
- Wszystko
- Aktualności (993)
- Wiedza (530)
- Kalendarz (1809)
- Centrum Wsparcia (350)
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
-
ArtykułKultura biznesu w Arabii Saudyjskiej
Kultura biznesowa w Arabii Saudyjskiej wciąż silnie opiera się na tradycji, wartościach islamu oraz …
ArtykułRynek kosmetyczny w Chile – szanse dla polskich przedsiębiorców, część 1/2
Strategia marketingowa i pozycjonowanie produktów kosmetycznych
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.