Dodatni bilans handlowy UE w sektorze rolno-spożywczym
09.08.2024
W kwietniu 2024 roku Unia Europejska odnotowała nadwyżkę w handlu produktami rolno-spożywczymi, która wyniosła 5 mld EUR. Choć jest to wynik o 25% niższy niż w marcu, wciąż stanowi wzrost o 4% w porównaniu z kwietniem 2023 roku. Dane pochodzą z najnowszego, miesięcznego sprawozdania opublikowanego przez Komisję Europejską.

Eksport UE w kwietniu 2024
Eksport produktów rolno-spożywczych z UE osiągnął wartość 19,8 mld EUR. Było to tylko o 1,5% mniej niż w marcu, ale aż o 10% więcej niż rok wcześniej. Największe wzrosty wartości odnotowano w eksporcie oliwek i oliwy z oliwek (+972 mln EUR, +62%), głównie ze względu na wyższe ceny.
Główne rynki eksportowe
Największy wzrost eksportu z UE odnotowano do USA, o 829 mln EUR (+9%). Wielka Brytania była kolejnym kluczowym rynkiem ze wzrostem o 679 mln EUR (+4%). Warto również zwrócić uwagę na Liban, gdzie eksport wzrósł o 72% (+138 mln EUR).
Import UE w kwietniu 2024
Import produktów rolno-spożywczych do UE wzrósł o 10% w kwietniu, osiągając wartość 14,8 mld EUR. Było to również o 12% więcej niż w kwietniu 2023 roku. Największy wzrost odnotowano w przypadku kategorii: kawa, herbata, kakao i przyprawy (+1,4 mld EUR, +16%). Kolejne były: owoce i orzechy (+778 mln EUR, +11%) oraz oliwki i oliwa z oliwek (+473 mln EUR, +156%).
Kraje o największych wzrostach importu
Import z Wybrzeża Kości Słoniowej wzrósł o 591 mln EUR (+42%), głównie dzięki wyższym cenom kakao. Wzrosły także importy z Nigerii (+82%, +214 milionów euro), również w związku z kakao. Wzrósł także import z Tunezji (+121%, +310 mln EUR), głównie dzięki oliwie z oliwek.
Najważniejsze kategorie produktów
Trzy główne kategorie eksportowe UE w kwietniu to: przetwory zbożowe (10% eksportu, 7,9 mld EUR), produkty mleczarskie (8%, 6,3 mld EUR) oraz wino i produkty winiarskie (7%, 5,4 mld EUR).
Trzy główne kategorie importowe stanowiły 43% całkowitego importu do UE. Były to: kawa, herbata, kakao i przyprawy (16% importu, 8,6 mld EUR), owoce i orzechy (15%, 8,1 mld EUR) oraz nasiona oleiste i rośliny białkowe (12%, 6,7 mld EUR).
Trendy globalne
UE utrzymuje silną pozycję eksportową w sektorze produktów rolno-spożywczych. Wzrosty cen niektórych produktów wpływają na wartości eksportowe, podczas gdy import rośnie, szczególnie w kluczowych kategoriach. Na kolejne miesiące prognozuje się dalsze zmiany wynikające z dynamicznej sytuacji na globalnych rynkach.
Źródło: Komisja Europejska, ,,MONITORING EU AGRI-FOOD TRADE, DEVELOPMENTS in April 2024″
- Wszystko
- Aktualności (992)
- Wiedza (531)
- Kalendarz (1809)
- Centrum Wsparcia (350)
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
-
ArtykułKultura biznesu w Arabii Saudyjskiej
Kultura biznesowa w Arabii Saudyjskiej wciąż silnie opiera się na tradycji, wartościach islamu oraz …
ArtykułRynek kosmetyczny w Chile – szanse dla polskich przedsiębiorców, część 1/2
Strategia marketingowa i pozycjonowanie produktów kosmetycznych
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.