Handel towarami na świecie 2012-2022
07.08.2024
Międzynarodowy handel towarami to kluczowy element globalnej gospodarki. Dane Eurostatu prezentują znaczące zmiany w strukturze handlu w latach 2012-2022. Wpłynęło to na pozycje poszczególnych krajów na światowym rynku.
Dominacja Chin
Od 2012 roku udział Chin w światowym eksporcie wzrósł z 16,2% do 17,6% w 2022 roku. Równocześnie, Chiny stały się jednym z największych importerów, podkreślając swoje znaczenie w globalnych łańcuchach dostaw. W 2022 roku Chiny były największym eksporterem towarów na świecie z eksportem o wartości 3,4 biliona euro. Dominowały w eksporcie maszyn i sprzętu transportowego. Jednocześnie malał udział innych dużych gospodarek, takich jak Stany Zjednoczone, Unia Europejska, Japonia i Korea Południowa.
Rola UE
W latach 2012-2022 UE odnotowała wzrost udziału w światowym imporcie towarów z 13,9% do 14,8%. Jeśli chodzi o bilans handlowy to w 2022 roku UE miała deficyt handlowy wynoszący 436 miliardów euro. To znaczący spadek w porównaniu z nadwyżką handlową wynoszącą 68 miliardów euro w 2012 roku. Wyraźnie widoczny był rosnący import surowców i paliw. Pokazuje to wysoką zależność Europy od zewnętrznych dostawy energii. Jednocześnie zmniejszył się eksport w niektórych sektorach, sprawiając, że udział UE w globalnych eksporcie spadł z 14,7% w 2012 roku do 13,3% w 2022 roku. Mimo to UE pozostała największym eksporterem żywności, napojów i wyrobów tytoniowych oraz produktów chemicznych.
Bilateralne relacje handlowe
W 2022 roku głównym kierunkiem eksportowym dla UE były Stany Zjednoczone, podczas gdy Chiny stały się największym dostawcą towarów do UE. Unia straciła swoją czołową pozycję głównego partnera eksportowego Brazylii i Indii na rzecz odpowiednio Chin i Stanów Zjednoczonych. Relacje handlowe między tymi gigantami gospodarki światowej odgrywały kluczową rolę w kształtowaniu globalnych trendów handlowych.
Źródło: World trade in goods – Statistics Explained (europa.eu)
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (686)
- Wiedza (293)
- Kalendarz (1115)
- Centrum Wsparcia (323)
-
Wydarzenie
Beauty + Health & Wellness Manila 2024
Udział w Beauty + Health & Wellness Manila 2024 to szansa na ekspansję eksportu polskiej branży kosm…
ArtykułGlobalny handel towarami w 2024 roku
Średni wzrost kwartalny w ostatnich dwóch kwartałach wyniósł 0,7 proc.
-
Artykuł
Globalny handel towarami w 2024 roku
Średni wzrost kwartalny w ostatnich dwóch kwartałach wyniósł 0,7 proc.
ArtykułZniesienie zakazu importu produktów drobiowych z Polski do Kirgistanu
Decyzja o zniesieniu zakazu została podjęta na skutek poprawy sytuacji epidemiologicznej
-
Wydarzenie
Beauty + Health & Wellness Manila 2024
Udział w Beauty + Health & Wellness Manila 2024 to szansa na ekspansję eksportu polskiej branży kosm…
WydarzenieElectronica 2024
PARP zorganizuje stoisko narodowe podczas targów electronica 2024 w Niemczech
-
Oferta wsparcia
Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Oferta wsparciaWspółpraca z biznesem na rzecz przygotowań do powojennej odbudowy Ukrainy
Program „Odbudowa Ukrainy” ma na celu wspieranie Ukrainy w powojennej odbudowie, skupiając się na ws…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.