26.11.2025
Wzrost eksportu polskich produktów mleczarskich w 2025 roku
Polska branża mleczarska otrzymała wyraźny sygnał swojej rosnącej konkurencyjności i silnej pozycji na rynkach międzynarodowych. W okresie styczeń–wrzesień 2025 roku wartość eksportu osiągnęła rekordowe 3,1 mld EUR (13,3 mld PLN), co oznacza wzrost o 14 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Eksport produktów mlecznych odpowiadał za 7 proc. wszystkich przychodów ze sprzedaży zagranicznej towarów rolno-spożywczych, co pokazuje znaczenie tego sektora dla polskiej gospodarki.
Dominacja odbiorców z Unii Europejskiej
Najwięcej polskich wyrobów mlecznych trafia do krajów UE. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku wartość eksportu do państw członkowskich wyniosła 2,3 mld EUR, co oznacza wzrost o 19 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Kraje UE odpowiadały za 73 proc. całkowitej wartości eksportu mleczarskiego.
Najwięcej kupują: Niemcy – 667 mln EUR (+21 proc.), Czechy – 215 mln EUR (+7 proc.), Niderlandy – 189 mln EUR (+6 proc.), Rumunia i Włochy – po 152 mln EUR (każde po ok. +5 proc.). Dane te pokazują, że Polska utrzymuje silną pozycję na rynku mleczarskim w Europie, ale nie tylko.
Rynki poza UE rosną powoli, ale systematycznie
Eksport do krajów spoza UE osiągnął w tym okresie wartość 0,8 mld EUR, czyli 27 proc. całkowitej wartości eksportu produktów mlecznych, co oznacza wzrost o 3 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Największymi odbiorcami poza UE były:
- Wielka Brytania — 148 mln EUR (+5 proc.)
- Algieria — 108 mln EUR (+3 proc.)
- Ukraina — 99 mln EUR (+3 proc.)
- Chiny — 52 mln EUR (+2 proc.)
- Arabia Saudyjska — 49 mln EUR (+2 proc.)
Wzrosty te dowodzą, że polskie produkty mleczne zyskują coraz większe uznanie także poza granicami Europy.
Struktura polskiego eksportu mleczarskiego
Różnorodność polskiego eksportu mleczarskiego sprawia, że branża jest elastyczna i odporna na zmienne trendy rynkowe.
Największy udział w eksporcie branży mleczarskiej mają:
- sery i twarogi – wartość eksportu: 998 mln EUR, waga: 220 tys. ton
- mleko płynne i śmietana – wartość eksportu: 606 mln EUR, waga: 730 tys. ton
- masło i tłuszcze mleczne – wartość eksportu: 429 mln EUR, waga: 59 tys. ton
- lody – wartość eksportu: 414 mln EUR, waga: 109 tys. ton
- mleko zagęszczone i w proszku – wartość eksportu: 279 mln EUR, waga: 110 tys. ton
- jogurty i napoje fermentowane – wartość eksportu: 217 mln EUR, waga: 123 tys. ton
Polska branża mleczarska umacnia swoją pozycję na rynkach globalnych, nie tylko w segmencie tradycyjnych produktów, ale także w segmencie wyspecjalizowanych wyrobów mlecznych, zyskując przewagę konkurencyjną. Dynamiczny wzrost eksportu do krajów UE i państw trzecich świadczy o skutecznym budowaniu mleczarskiej marki „Made in Poland” na rynkach międzynarodowych. Stabilna struktura eksportu i szeroki asortyment produktów dają producentom szansę na dalszy rozwój oraz inwestycje w jakość, innowacje i logistykę. Dla branży mleczarskiej jest to czas optymizmu.
Źródło: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR), „Eksport produktów mlecznych w okresie styczeń–wrzesień 2025 r.”, listopad 2025
Redakcja Trade.gov.pl
JL
- Wszystko
- Aktualności (975)
- Wiedza (510)
- Kalendarz (1797)
- Centrum Wsparcia (351)
-
ArtykułLitwa otwiera szerokie możliwości dla polskich firm
Polskie firmy mają szansę wzięcia udziału w projektach na Litwie
-
ArtykułLitwa otwiera szerokie możliwości dla polskich firm
Polskie firmy mają szansę wzięcia udziału w projektach na Litwie
ArtykułRail Baltica na Litwie – szansa dla polskich eksporterów
Możliwości dla eksporterów towarów i usług w branży infrastruktury kolejowej
-
WydarzenieOd innowacyjnych terapii po bezpieczeństwo lekowe – szanse dla Biotech w ko…
PAIH zaprasza na webinarium „Od innowacyjnych terapii po bezpieczeństwo lekowe – szanse dla Biotech …
WydarzenieAkademia Biznesu w Zduńskiej Woli
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza do udziału w bezpłatnym szkoleniu „Akademia Biznesu”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.