Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Wiedza > Wsparcie instytucji publicznych szczebla lokalnego

Wsparcie instytucji publicznych szczebla lokalnego

Gdzie szukać wsparcia na poziomie regionalnym? Sprawdź jak szukać pomocy blisko Ciebie. Uzyskanie wsparcia na szczeblu wojewódzkim, powiatowym lub gminnym jest możliwe – sprawdź, jak z niego skorzystać i gdzie warto się zgłosić w tej sprawie.

obrazek dekoracyjny przedstawiający dwie osoby, które przedstawiają sobie dokumenty i informacje na tablecie

W swoim województwie, a czasem nawet w powiecie i gminie, możemy również otrzymać pomoc w eksporcie. Warto zaznaczyć, że instytucje szczebla wojewódzkiego w sumie dysponują porównywalnym budżetem środków unijnych na wsparcie eksportu, jak instytucje centralne. Na temat wsparcia instytucji ogólnopolskich przeczytasz tutaj. W kolejnej perspektywie środków na poziomie regionów może być nawet więcej, zatem wsparcie instytucji publicznych szczebla lokalnego będzie jeszcze szerzej zakrojone.

Ważnym elementem regionalnego ekosystemu wsparcia eksportu są urzędy marszałkowskie. Wyspecjalizowane komórki (najczęściej departamenty lub biura) zajmują się promocją regionu za granicą. Przyznają lokalnym eksporterom pomoc de minimis, doradzają w kwestiach rozwojowych i finansowych (w tym w zakresie ubiegania się o środki unijne), wspierają ich kontakty z zagranicznymi podmiotami, umożliwiają udział w wyjazdowych i przyjazdowych misjach gospodarczych i wizytach studyjnych, udostępniają analizy rynków zagranicznych. W niektórych województwach ich rolę pełnią regionalne Centra Obsługi Inwestora i Eksportera. Ich celem jest zapewnienie kompleksowej obsługi inwestorów i eksporterów na poziomie województwa przy wykorzystaniu zasobów i kompetencji PAIH.

Eksporterów wspierają też agencje rozwoju regionalnego. Działając w formie spółek należących do samorządów, agencje te oferują pożyczki i dotacje na rozwój działalności przedsiębiorstwa. Oferują także inne usługi finansowe (na przykład faktoring), usługi doradcze przy ekspansji zagranicznej, warsztaty oraz szkolenia. Agencje działają też na rzecz promocji lokalnego biznesu podczas targów i misji zagranicznych. Pomagają w nawiązaniu kontaktów zagranicznych i koordynują projekty międzynarodowe między innymi w zakresie wymiany dobrych praktyk. W wielu województwach działa więcej niż jedna agencja rozwoju regionalnego, co ułatwia kontakt i pozwala dopasować wsparcie do lokalnych warunków. Ponadto niektóre samorządy i agencje rozwoju regionalnego powołują wyspecjalizowane jednostki, takie centra biznesu, centra rozwoju itp., których misją jest wsparcie internacjonalizacji i konkurencyjności lokalnego biznesu.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.