Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Trwały rozwój elektromobilności w Polsce
Artykuł

Trwały rozwój elektromobilności w Polsce

W Polsce pod koniec lutego 2024 roku zarejestrowanych było ponad 100 tysięcy aut w pełni elektrycznych oraz z napędem hybrydowym (BEV i PHEV). Jednocześnie funkcjonowało ponad 6 tysięcy ogólnodostępnych punków ładowania.

Kobieta ładująca samochód elektryczny

Dane pochodzą z comiesięcznego zestawienia – „Licznika elektromobilności”. Analiza przygotowywana jest przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Ponad 100 tysięcy aut elektrycznych

Pod koniec lutego zarejestrowanych było w Polsce 104 770 samochodów osobowych z napędem elektrycznym (wzrost o ponad 57% r/r). 54 120 sztuk było całkowicie elektrycznych (BHEV), więcej o prawie 60% w porównaniu z lutym 2023 r. Z kolei 50 150 sztuk stanowiły hybryd typu plug-in (PHEV), niemal 53% więcej niż w lutym ubiegłego roku. O 21% w porównaniu z rokiem ubiegłym, tj. do 201 sztuk, zwiększyła się liczba samochodów napędzanych wodorem (FCEV). O prawie 48% wzrosła liczba autobusów elektrycznych (1249 sztuk, w tym 54 sztuki o napędzie wodorowym).

Ponad 6 tysięcy stacji ładowania

O 33% w porównaniu do lutego 2023 roku, a więc do 6213, wzrosła liczba ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów, zlokalizowanych na 3431 stacjach. 4507 z nich (o 26% więcej r/r) było z prądem AC (prąd przemienny, niższa moc ładowania do 22 kW) i 1706 (55% więcej niż przed rokiem) z prądem DC (prąd stały, wysoka moc ładowania 50 kW lub więcej). Tylko w lutym br. uruchomionych zostało łącznie 127 nowych punków ładowania. Wśród 10 miast o najlepszej infrastrukturze ładowania były: Warszawa (595 punktów), Gdańsk (277), Szczecin (222), Poznań (207), Kraków (198), Katowice (190), Łódź (151), Wrocław (150), Olsztyn (119) i Toruń (110).

Perspektywy rozwoju

Elektromobilność jest pojęciem szerokim, opisującym nie tylko pojazdy o napędzie elektrycznym czy stacje ładowania. Kategorie kształtujące wielkość rynku elektromobilności opierają się na następujących kodach (HS code):

– 8501 Silniki elektryczne i generatory (z wyłączeniem zespołów prądotwórczych),

– 8502 Zespoły prądotwórcze i przetwornice,

– 8504 Transformatory elektryczne, przetwornice, przekształtniki (na przykład prostowniki) i cewki indukcyjne,

 – 8507 Akumulatory elektryczne, włączając separatory do nich, nawet prostokątne (włączając kwadratowe).

Powyższe kategorie te opisują wszystkie komponenty mające zastosowanie w branży e-mobility. Według przeprowadzonej analizy danych UN COMTRADE Polska jest w czołówce krajów eksportujących komponenty dla rynku elektromobilności. Prognozy wskazują, że udział tego sektora w krajowym PKB będzie miał tendencję wzrostową. Szacuje się, że może być to nawet 5,7% PKB do 2050 roku.

Źródło: Licznik elektromobilności PSPA, Raport PAIH-PIRE-ARP „ELEKTROMOBILNOŚĆ KLUCZEM DO ROZWOJU GOSPODARCZEGO POLSKI”

  • Wszystko
  • Aktualności (548)
  • Wiedza (256)
  • Kalendarz (940)
  • Centrum Wsparcia (321)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.