Rynki nietradycyjne – szansa dla firm czy strata czasu?
01.04.2025
Firmy rozpoczynające swoją działalność eksportową w oczywisty sposób zaczynają od ekspansji na rynki unijne i prawie zawsze na rynek niemiecki. Co ciekawe, nawet po zdobyciu większego doświadczenia nadal trzymają się rynku niemieckiego, a z rynków pozaunijnych najczęściej wybierane są Chiny i USA.

Nadal zbyt rzadko rozważany jest eksport na inne rynki pozaunijne, takie jak afrykańskie, latynoamerykańskie czy niektóre azjatyckie. Są uważane za rynki trudne, niebezpieczne, obarczone zbyt dużym ryzykiem. Czy słusznie? To zależy. Są rynki łatwiejsze, bezpieczniejsze, są i trudniejsze. Niestety, stosunkowo niewielu przedsiębiorców zadaje sobie trud, żeby zorientować się w możliwościach eksportu poza Europę, na rynki nieoczywiste.
Bariery psychologiczne
Moje doświadczenie wskazuje, że największą barierą w wejścia na rynki nietradycyjne jest bariera psychologiczna wynikająca z szeregu mitów i półprawd. Przykładem tego jest np. argument rzekomo dużej odległości z Polski na rynki latynoamerykańskie, podczas gdy w rzeczywistości jest ona mniejsza niż na Daleki Wschód. Wyolbrzymiane jest nagminnie niebezpieczeństwo i niedoceniany poziom gospodarczy. Zbyt często również przedsiębiorcy bazują na swoim doświadczeniu europejskim i nie dostrzegają konieczności podstawowego choćby zapoznania się z różnicami kulturowymi. Obserwuję również niedostateczną znajomość instrumentów wsparcia ekspansji eksportowej i inwestycyjnej, zarówno w gestii centralnych instytucji administracji publicznej, jak i regionalnych, branżowych, a zupełnie najrzadziej – unijnych.
Rynki nietradycyjne – warto rozważyć
W obecnej sytuacji, gdy stopniowo duże rynki są albo zamknięte dla polskich eksporterów z powodów sankcyjnych albo są stwarzane utrudnienia celne, para- i pozataryfowe, warto rozważyć rozpoczęcie lub intensyfikowanie współpracy z krajami nieoczywistymi. Bliższe zapoznanie się pozwoli często zmienić swoją ocenę co do stopnia rozwoju gospodarczego, kultury biznesowej, wad i zalet potencjalnych partnerów.
Gdzie szukać informacji?
A gdzie szukać takich informacji? Jest sporo źródeł. Większość z nich została opisana w tym artykule
Praktyka pokazuje, że jest coraz więcej polskich firm, które osiągają sukcesy poza UE, na rynkach dalszych. Jedyne co jest konieczne, to więcej odwagi, więcej wiary w powodzenie i więcej wiedzy.
Autor: Dariusz Latoszek, Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (830)
- Wiedza (400)
- Kalendarz (1510)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Wydarzenie
Spotkanie biznesowe z PAIH w Cieszanowie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Cieszanów zapraszają przedsiębi…
ArtykułPolski sektor drobiarski – europejski lider jakości i innowacji
Polska wyrosła na niekwestionowanego lidera w europejskiej produkcji i eksporcie drobiu
-
Artykuł
Polska na targach Hannover Messe 2025 – podsumowanie
Tegoroczna edycja zgromadziła 4 tys. wystawców i blisko 130 tys. zwiedzających ze 150 krajów
ArtykułEksport surowców wtórnych z UE spada, import rośnie
Według danych Eurostatu eksport surowców wtórnych do krajów spoza UE zmniejszył się o 8,2 proc.
-
Artykuł
Polski sektor drobiarski – europejski lider jakości i innowacji
Polska wyrosła na niekwestionowanego lidera w europejskiej produkcji i eksporcie drobiu
ArtykułBośnia i Hercegowina – rynek w fazie transformacji
Kraj, choć formalnie pozostaje poza UE, integruje się z europejskimi strukturami gospodarczymi
-
Wydarzenie
Spotkanie biznesowe z PAIH w Cieszanowie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Cieszanów zapraszają przedsiębi…
WydarzenieBig 5 Construct South Africa 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza firmy z branży budowlanej do udziału w targach Big 5 Con…
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.