08.08.2025
Potencjalne kary dla przewoźników podczas kontroli granicznych
Wprowadzone przez niektóre kraje Unii Europejskiej kontrole graniczne, mimo obowiązywania zasad strefy Schengen, stanowią istotne wyzwanie dla firm transportowych. Zwiększone środki bezpieczeństwa, głównie związane z próbami ograniczenia nielegalnej migracji, przekładają się na wzrost liczby kontroli i potencjalnych kar za uchybienia formalne i proceduralne.

Przewoźnicy narażeni są nie tylko na straty finansowe, ale również na utratę reputacji czy zakaz prowadzenia działalności w danym kraju.
Dokumentacja pod lupą
Podczas kontroli granicznych sprawdzane są przede wszystkim takie dokumenty jak: listy przewozowe, licencje wspólnotowe, dokumenty potwierdzające legalność przewożonego ładunku (np. faktury, zlecenia transportowe), a także zezwolenia na transport towarów wymagających specjalnych warunków. Każdy błąd, brak dokumentu lub niezgodność może skutkować dotkliwą grzywną – od kilkuset do nawet kilku tysięcy EUR w zależności od kraju.
Szczególnie surowo traktowane są przypadki braku licencji wspólnotowej – kary administracyjne sięgają od kilku tysięcy PLN w Polsce po równowartość kilkudziesięciu tysięcy PLN w innych państwach UE. W przypadku transportu poza UE, np. do Wielkiej Brytanii, należy pamiętać również o obowiązku posiadania pełnej dokumentacji celnej – jej brak może zakończyć się nie tylko grzywną, ale też zatrzymaniem pojazdu lub postępowaniem karnym.
Czas pracy kierowców – rygorystyczne normy
Innym, częstym obszarem sprawdzania jest przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Organy kontrolne weryfikują m.in. prawidłowość zapisów z tachografów, zgodność z normami dotyczącymi dziennych i tygodniowych odpoczynków oraz prawidłowe użycie karty kierowcy. W przypadku stwierdzenia naruszeń przekroczenia dopuszczalnego czasu jazdy, firmy mogą zostać ukarane grzywną sięgającą kilku tysięcy EUR.
Stan techniczny pojazdu i obowiązkowe wyposażenie
Pojazd uczestniczący w międzynarodowym przewozie towarów musi być w pełni sprawny technicznie oraz wyposażony zgodnie z lokalnymi wymogami. Weryfikowany jest m.in. stan ogumienia, hamulców, świateł, tachografu oraz wyposażenie obowiązkowe – kamizelki odblaskowe, gaśnice, apteczki, trójkąty ostrzegawcze. W niektórych krajach wymagane jest dodatkowe wyposażenie sezonowe, np. łańcuchy śniegowe w Skandynawii.
Kary za niesprawny pojazd są bardzo wysokie i mogą obejmować również zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, zakaz kontynuowania jazdy czy koszty holowania i parkingu. Ponadto dane firmy trafiają do systemów oceny ryzyka wykorzystywanych przez służby drogowe, co może wpłynąć na częstotliwość przyszłych kontroli.
Przewóz nielegalnych imigrantów – ryzyko kar i odpowiedzialności karnej
Wzmożone kontrole mają na celu również zapobieganie przewozowi nielegalnych imigrantów. Nawet nieświadome ich przewiezienie, np. ukrywających się w naczepie, traktowane jest jako poważne naruszenie. W niektórych krajach, takich jak Wielka Brytania czy Francja, kary finansowe sięgają dziesiątek tysięcy EUR lub funtów za każdego ujawnionego, nielegalnego pasażera. Odpowiedzialność ponosi zarówno kierowca, jak i przewoźnik.
Aby się zabezpieczyć, firmy powinny wdrożyć procedury kontroli pojazdu przed każdym odjazdem, a kierowcy – dokonywać przeglądów stanu zabezpieczeń po każdym postoju.
Działaj zgodnie z przepisami – to się opłaca
Aby uniknąć przykrych i kosztownych sankcji do podczas kontroli granicznych, firmy logistyczne muszą w pełni przestrzegać przepisów, wdrożyć wewnętrzne procedury, wprowadzić stałe szkolenia kierowców i aktualizować wiedzę o przepisach w poszczególnych krajach.
Źródło: TC Kancelaria Prawna
- Wszystko
- Aktualności (970)
- Wiedza (507)
- Kalendarz (1791)
- Centrum Wsparcia (351)
-
ArtykułInstytucje wspierające polsko-litewskie kontakty biznesowe, część 2/2
Wsparcie dla firm planujących wejście na rynek litewski
-
ArtykułKompendium handlu zagranicznego Polski – listopad 2025 r.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem wydanym przez Biuro Analiz PFR
ArtykułRozmowy o współpracy rolnej między Polską a Uzbekistanem
Perspektywy rozwoju dla polskich eksporterów
-
ArtykułInstytucje wspierające polsko-litewskie kontakty biznesowe, część 2/2
Wsparcie dla firm planujących wejście na rynek litewski
-
WydarzenieAkcelerator dla branży elektroniki, w tym elektroniki profesjonalnej
Ministerstwo Rozwoju i Technologii zaprasza na wydarzenie pn. „Akcelerator dla branży elektroniki w …
WydarzenieLogistyka, transport, eksport – jak sprawnie dotrzeć na nowe rynki?
Webinar „Logistyka, transport, eksport – jak sprawnie dotrzeć na nowe rynki?” odbędzie się 18 listop…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.