08.08.2025
Potencjalne kary dla przewoźników podczas kontroli granicznych
Wprowadzone przez niektóre kraje Unii Europejskiej kontrole graniczne, mimo obowiązywania zasad strefy Schengen, stanowią istotne wyzwanie dla firm transportowych. Zwiększone środki bezpieczeństwa, głównie związane z próbami ograniczenia nielegalnej migracji, przekładają się na wzrost liczby kontroli i potencjalnych kar za uchybienia formalne i proceduralne.

Przewoźnicy narażeni są nie tylko na straty finansowe, ale również na utratę reputacji czy zakaz prowadzenia działalności w danym kraju.
Dokumentacja pod lupą
Podczas kontroli granicznych sprawdzane są przede wszystkim takie dokumenty jak: listy przewozowe, licencje wspólnotowe, dokumenty potwierdzające legalność przewożonego ładunku (np. faktury, zlecenia transportowe), a także zezwolenia na transport towarów wymagających specjalnych warunków. Każdy błąd, brak dokumentu lub niezgodność może skutkować dotkliwą grzywną – od kilkuset do nawet kilku tysięcy EUR w zależności od kraju.
Szczególnie surowo traktowane są przypadki braku licencji wspólnotowej – kary administracyjne sięgają od kilku tysięcy PLN w Polsce po równowartość kilkudziesięciu tysięcy PLN w innych państwach UE. W przypadku transportu poza UE, np. do Wielkiej Brytanii, należy pamiętać również o obowiązku posiadania pełnej dokumentacji celnej – jej brak może zakończyć się nie tylko grzywną, ale też zatrzymaniem pojazdu lub postępowaniem karnym.
Czas pracy kierowców – rygorystyczne normy
Innym, częstym obszarem sprawdzania jest przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Organy kontrolne weryfikują m.in. prawidłowość zapisów z tachografów, zgodność z normami dotyczącymi dziennych i tygodniowych odpoczynków oraz prawidłowe użycie karty kierowcy. W przypadku stwierdzenia naruszeń przekroczenia dopuszczalnego czasu jazdy, firmy mogą zostać ukarane grzywną sięgającą kilku tysięcy EUR.
Stan techniczny pojazdu i obowiązkowe wyposażenie
Pojazd uczestniczący w międzynarodowym przewozie towarów musi być w pełni sprawny technicznie oraz wyposażony zgodnie z lokalnymi wymogami. Weryfikowany jest m.in. stan ogumienia, hamulców, świateł, tachografu oraz wyposażenie obowiązkowe – kamizelki odblaskowe, gaśnice, apteczki, trójkąty ostrzegawcze. W niektórych krajach wymagane jest dodatkowe wyposażenie sezonowe, np. łańcuchy śniegowe w Skandynawii.
Kary za niesprawny pojazd są bardzo wysokie i mogą obejmować również zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, zakaz kontynuowania jazdy czy koszty holowania i parkingu. Ponadto dane firmy trafiają do systemów oceny ryzyka wykorzystywanych przez służby drogowe, co może wpłynąć na częstotliwość przyszłych kontroli.
Przewóz nielegalnych imigrantów – ryzyko kar i odpowiedzialności karnej
Wzmożone kontrole mają na celu również zapobieganie przewozowi nielegalnych imigrantów. Nawet nieświadome ich przewiezienie, np. ukrywających się w naczepie, traktowane jest jako poważne naruszenie. W niektórych krajach, takich jak Wielka Brytania czy Francja, kary finansowe sięgają dziesiątek tysięcy EUR lub funtów za każdego ujawnionego, nielegalnego pasażera. Odpowiedzialność ponosi zarówno kierowca, jak i przewoźnik.
Aby się zabezpieczyć, firmy powinny wdrożyć procedury kontroli pojazdu przed każdym odjazdem, a kierowcy – dokonywać przeglądów stanu zabezpieczeń po każdym postoju.
Działaj zgodnie z przepisami – to się opłaca
Aby uniknąć przykrych i kosztownych sankcji do podczas kontroli granicznych, firmy logistyczne muszą w pełni przestrzegać przepisów, wdrożyć wewnętrzne procedury, wprowadzić stałe szkolenia kierowców i aktualizować wiedzę o przepisach w poszczególnych krajach.
Źródło: TC Kancelaria Prawna
- Wszystko
- Aktualności (888)
- Wiedza (452)
- Kalendarz (1694)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Artykuł
Kultura biznesu w Grecji
Grecka kultura biznesu łączy w sobie elementy otwartości z dużym przywiązaniem do relacji osobistych
ArtykułPartnerstwo i potencjał: wnioski po wizycie mediów z Indonezji
Członkowie indonezyjskiej delegacji dostrzegli ogromny potencjał do rozwoju współpracy
-
Artykuł
Partnerstwo i potencjał: wnioski po wizycie mediów z Indonezji
Członkowie indonezyjskiej delegacji dostrzegli ogromny potencjał do rozwoju współpracy
ArtykułPolska na światowej mapie poligrafii – eksport rośnie
W 2024 r. Polska była 6. globalnym eksporterem wyrobów poligraficznych
-
Artykuł
Kultura biznesu w Grecji
Grecka kultura biznesu łączy w sobie elementy otwartości z dużym przywiązaniem do relacji osobistych
ArtykułRumunia – szanse dla polskich MŚP na rozwijającym się rynku
Kraj znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu gospodarczego i modernizacji
-
Wydarzenie
Spotkanie pt. „Eksport – szansa rozwoju. Ekspansja na rynki zagraniczne z P…
PAIH zaprasza przedsiębiorców na spotkanie „Eksport – szansa rozwoju. Ekspansja na rynki zagraniczne…
WydarzenieStoisko PAIH na targach Alles für den Gast 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do udziału w targach Alles für den Gast
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.