Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Polskie porty morskie w I połowie 2025
Artykuł

Polskie porty morskie w I połowie 2025

Polskie porty morskie zakończyły pierwsze półrocze 2025 roku z wynikiem 68,46 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost o 1,05 proc. rok do roku – wynika z najnowszego raportu Port Monitor opracowanego przez firmę doradczą Actia Forum.

kontenery w porcie

Liderem pod względem wolumenu pozostaje Port Gdańsk, który obsłużył 38,25 mln ton ładunków.

Wyniki poszczególnych portów

W okresie styczeń-czerwiec 2025 r. największy wolumen obsłużył Port Gdańsk – 38,25 mln ton (+0,36 proc. r/r). Na drugim miejscu znalazł się zespół portów Szczecin-Świnoujście z wynikiem 17,15 mln ton (+7,69 proc. r/r), a na trzecim Port Gdynia – 13,06 mln ton, notując spadek o 4,78 proc. r/r.

Spadek w Gdyni był związany głównie z ograniczeniem eksportu zbóż. W skali całego rynku przeładunki zbóż zmalały o 33,09 proc., do ok. 4 mln ton.

Eksport towarów przetworzonych rośnie w siłę

Najsilniejszym trendem w analizowanym okresie był wzrost przeładunków drobnicy o 9,6 proc., do poziomu niemal 30 mln ton. To bezpośredni sygnał, że polski eksport przesuwa się w stronę towarów o wyższej wartości dodanej: maszyn, komponentów przemysłowych, wyrobów metalowych, sprzętu AGD i produktów chemicznych.

  • Port Gdańsk zwiększył wolumen drobnicy o 12,23 proc. (ponad 1,4 mln ton więcej),
  • Port Gdynia – wzrost o 5,53 proc.,
  • Szczecin-Świnoujście – również 5,53 proc.

Te wyniki znajdują odzwierciedlenie w statystykach kontenerowych – przeładunki w terminalach kontenerowych wzrosły łącznie o 20,72 proc., co wzmacnia logistykę eksportową firm operujących na rynkach UE i globalnych.

Kontenery i ro-ro

Polskie terminale kontenerowe obsłużyły łącznie 1,88 mln TEU. Najwięcej w Porcie Gdańsk – blisko 1,3 mln TEU (+20,5 proc.), co było efektem m.in. uruchomienia terminala T3 w Baltic Hub oraz nowych serwisów sojuszy żeglugowych Gemini i Premier Alliance.
W Gdyni przeładunki kontenerów wzrosły o 19,18 proc. (536,2 tys. TEU), a w Szczecinie-Świnoujściu o 46,11 proc. (ponad 50 tys. TEU), m.in. dzięki linii Eimskip.

W segmencie ro-ro obsłużono 353,6 tys. jednostek frachtowych (+7,34 proc. r/r). Najwięcej w Szczecinie-Świnoujściu – 238,38 tys. jednostek (+8,09 proc.). W Gdyni przeładowano 106,1 tys. jednostek (+8,48 proc.), a w Gdańsku odnotowano spadek o 17,6 proc. (9152 jednostki).

Struktura przeładunków – spadki i wzrosty

Zmniejszenie obrotów odnotowano w czterech grupach ładunkowych:

  • zboża: –33,09 proc.,
  • węgiel i koks: –8,22 proc.,
  • drewno: –0,09 proc.,
  • paliwa: –1,5 proc.

Wzrosty odnotowano m.in. w przypadku:

  • rudy: +45,66 proc.,
  • ładunków drobnicowych: +9,6 proc.,
  • innych masowych: +16,42 proc.

Węgiel i paliwa

W pierwszym półroczu 2025 r. przeładowano 4,08 mln ton węgla – o 365 tys. ton mniej niż rok wcześniej. Wolumen jest zbliżony do poziomu sprzed wybuchu wojny w Ukrainie, a trend spadkowy utrzymuje się od rekordowych lat 2022-2023.

Łączne przeładunki paliw wyniosły 25,09 mln ton. Najwięcej obsłużył Port Gdańsk – 19,2 mln ton (spadek o 4,75 proc.). W Gdyni spadek był większy – o 19,84 proc., do 1,27 mln ton. Jedynym portem z wzrostem był Szczecin-Świnoujście – 4,6 mln ton (+23,61 proc.), głównie dzięki rekordowej liczbie dostaw LNG – terminal w Świnoujściu przyjął 40 statków z gazem, najwięcej w swojej historii w ujęciu półrocznym.

Źródło: Gospodarka Morska, „Podsumowanie wyników polskich portów morskich w pierwszej połowie 2025 roku”

  • Wszystko
  • Aktualności (891)
  • Wiedza (454)
  • Kalendarz (1698)
  • Centrum Wsparcia (350)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.