29.07.2025
Polski cross-border e-commerce w czasie wojny celnej 2025
Narastająca niepewność w światowym handlu, wywołana rosnącym napięciem na linii USA-UE, to dla wielu firm powód do niepokoju. Jednak dla polskich firm prowadzących działalność cross-border e-commerce może to być również moment przełomowy, szansa na dynamiczny rozwój, dywersyfikację rynków i większą obecność na platformach zagranicznych.

Wschodnia Europa rośnie w siłę
Według analizy ECDB (eCommerce Data Analytics) z marca 2025 roku, globalne przychody cross-border e-commerce mogą w tym roku przekroczyć 1,2 bln USD, co oznacza wzrost o 25 proc. od 2022 roku. Trend ten daje szansę również polskim firmom. W związku z trudnościami w handlu z USA i Niemcami (gdzie Komisja Europejska prognozuje zerowy wzrost gospodarczy w br.) przedsiębiorcy coraz bardziej kierują uwagę na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.
Eksperci Ebury podkreślają rosnące zainteresowanie takimi krajami jak: Rumunia, Bułgaria, Czechy czy Słowacja. Ich zaletą są nie tylko niższe koszty transportu i prowadzenia działalności, ale także dynamicznie rosnące rynki e-commerce. Przykładem może być Platforma eMag, która działa na Węgrzech, w Rumunii i Bułgarii i odnotowuje wzrosty sprzedaży sięgające 20-39 proc. rocznie.
Według raportu „Cross-border z Polski 2024” (Idosell i GOInternational) polskie sklepy internetowe coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na lokalnych marketplace’ach, wpisując się w ogólnoeuropejski trend. Już 36 proc. zakupów online w Europie realizowanych jest transgranicznie.
Nowa Ameryka, czyli kanadyjski rynek z potencjałem
Choć sytuacja w USA pozostaje niepewna, polskie firmy e-commerce nie rezygnują z ekspansji za ocean. Coraz częściej wybierają Kanadę, z którą UE łączy korzystna umowa handlowa CETA. Dzięki niej większość towarów jest objęta zerowymi stawkami celnymi.
W Kanadzie działa blisko 30 mln aktywnych e-konsumentów, a cross-border stanowi ponad 30 proc. całego rynku e-commerce. Mimo że dominującym partnerem pozostają USA, polscy przedsiębiorcy w Kanadzie widzą szansę na wypełnienie potencjalnej luki w dostawach, wykorzystując wysoką jakość i konkurencyjność własnych produktów.
Kategorie towarów z największym potencjał na kanadyjskim rynku to:
- elektronika,
- hobby i rozrywka,
- moda.
Kanadyjski rynek rozwija się w tempie 7,1 proc. rocznie, a jego siłę stanowią potężne platformy – 57 proc. sprzedaży generują Amazon, Walmart i Costco.
Waluty, ryzyko i rozliczenia
Niepokój związany z wojną celną przekłada się bezpośrednio na rynek walutowy. Od początku roku euro zyskało wobec dolara 10 proc., co odbija się także na parze USD/PLN. Aktualny kurs oscyluje na granicy opłacalności eksportu wskazanej przez NBP.
Dla e-sklepów prowadzących sprzedaż za granicą rekomendowane są:
- rozliczenia w lokalnych walutach, z wykorzystaniem numerów IBAN przypisanych do danego rynku (także wirtualnych),
- unikanie przewalutowania przez platformy sprzedażowe,
- zabezpieczenia kursowe – np. kontrakty forward, które umożliwiają planowanie przychodów bez ryzyka utraty marży (firma może z góry zabezpieczyć kurs waluty, po którym nastąpi rozliczenie w przyszłości).
Zagrożenie czy szansa
Globalna wojna celna może być dla polskich firm prowadzących działalność cross-border e-commerce szansą na wzmocnienie pozycji w tym segmencie. Przedsiębiorcy, którzy zdołają szybko zareagować, dostosować strategię ekspansji oraz zdywersyfikować kierunki sprzedaży, mogą zyskać. Jak pokazały doświadczenia z czasów brexitu, polskie firmy potrafią być elastyczne, właściwie wykorzystywać dostępne narzędzia finansowe i trafnie rozpoznawać rynki o wysokim potencjale wzrostu, co i w czasach wojny celnej może być sukcesem dla rodzimych firm prowadzących działalność cross-border e-commerce.
Źródło: Business Insider, „Wojna celna 2025. Polskie platformy e-handlu mogą na niej skorzystać”, czerwiec 2025
- Wszystko
- Aktualności (993)
- Wiedza (530)
- Kalendarz (1809)
- Centrum Wsparcia (350)
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
-
ArtykułKultura biznesu w Arabii Saudyjskiej
Kultura biznesowa w Arabii Saudyjskiej wciąż silnie opiera się na tradycji, wartościach islamu oraz …
ArtykułRynek kosmetyczny w Chile – szanse dla polskich przedsiębiorców, część 1/2
Strategia marketingowa i pozycjonowanie produktów kosmetycznych
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.