27.10.2025
Polska potęgą eksportową w branży stolarki budowlanej
Polska od 2015 roku nieprzerwanie utrzymuje pozycję lidera eksportu stolarki budowlanej wśród krajów Unii Europejskiej. Z danych ASM Research Solutions Strategy wynika, że nasz kraj eksportuje ponad dwukrotnie więcej okien i drzwi niż Niemcy, które zajmują drugie miejsce w zestawieniu.

Dane ASM pokazują również coraz większą dywersyfikację rynków. Wyraźnie widać, że polscy producenci skutecznie wychodzą poza Europę, umacniając swoją obecność na rynkach globalnych.
Dane liczbowe
W 2024 roku wartość polskiego eksportu stolarki otworowej osiągnęła 3,9 mld EUR, co oznacza, że 64 proc. krajowej produkcji trafiło za granicę. Udział Polski w światowym eksporcie wyniósł 18,5 proc., a w ramach Unii Europejskiej aż 32,8 proc. Polska produkcja stanowiła łącznie 11,6 proc. całej unijnej produkcji stolarki.
Eksport w ramach Unii Europejskiej
W 2024 roku Polska utrzymała pozycję lidera eksportu stolarki wśród państw członkowskich UE, mimo ogólnego spowolnienia w handlu zagranicznym. W większości krajów odnotowano spadki wartości eksportu stolarki budowlanej. Do wyjątków należały m.in. Hiszpania (+9,1 proc.), Litwa (+5,7 proc.), Irlandia (+5,4 proc.), Grecja (+5,0 proc.) i Włochy (+3,1 proc.). Największe wzrosty zanotowały Malta (ponad 36-krotny wzrost) i Belgia (+14,2 proc.), natomiast największe spadki – Cypr (–50,0 proc.) i Łotwa (–21,6 proc.).
Najważniejszym partnerem handlowym Polski w 2024 roku pozostali Niemcy, choć ich udział w strukturze eksportu spadł z 27,9 proc. do 25,9 proc. Wartość eksportu do tego kraju wyniosła 1 011,17 mln EUR, co oznacza spadek o 6,5 proc. w stosunku do 2023 roku.
Na drugim miejscu znalazły się Włochy z eksportem na poziomie 599,91 mln EUR (+2,1 proc. r/r), odpowiadając za 15,4 proc. wartości całkowitego eksportu polskiej stolarki otworowej. Trzecie miejsce zajęła Francja z wynikiem 353,13 mln EUR (9,1 proc. udziału w eksporcie).
Łącznie eksport stolarki do krajów UE w 2024 roku spadł o 0,3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Pomimo wyzwań, takich jak rosnące koszty energii, presja płacowa i spowolnienie w budownictwie mieszkaniowym, branża utrzymuje stabilną kondycję i pozostaje jednym z filarów polskiego eksportu przemysłowego.
Rosnące znaczenie rynków pozaeuropejskich
Coraz większe znaczenie zyskują także rynki pozaunijne. W 2024 roku eksport polskiej stolarki do krajów spoza UE wzrósł o 6,0 proc. r/r, a ich udział w całkowitym eksporcie branży osiągnął około 15 proc.
Najważniejszymi odbiorcami polskich okien i drzwi poza UE były:
• Wielka Brytania – 292,59 mln EUR, wzrost o 5,9 proc. r/r
• Stany Zjednoczone – 110,58 mln EUR, wzrost o 13,4 proc. r/r
• Norwegia – 68,49 mln EUR, spadek o 6,8 proc. r/r
Wzrosty te potwierdzają, że polskie firmy skutecznie realizują strategię dywersyfikacji geograficznej, zwiększając swoją obecność na rynkach o wysokim potencjale rozwoju, przy jednoczesnym utrzymaniu silnej pozycji w Europie.
Perspektywy na kolejne lata
Według analiz ASM, rosnące znaczenie eksportu poza UE może w najbliższych latach stanowić główny czynnik równoważący wahania popytu w Europie.
Prognozy na 2025 rok wskazują na utrzymanie stagnacji, natomiast w 2026 roku oczekiwane jest stopniowe odbicie – zarówno na rynku krajowym, jak i eksportowym, zależne od poprawy koniunktury gospodarczej w Unii Europejskiej.
Polska branża stolarki otworowej pozostaje jednym z najbardziej konkurencyjnych i innowacyjnych sektorów eksportowych w Europie. Wysoka jakość produktów, inwestycje w technologie oraz konsekwentna ekspansja poza granice UE umacniają pozycję Polski jako światowego wicelidera w eksporcie okien i drzwi.
Źródła:
- ASM Research Solutions Strategy, „Polski eksport stolarki coraz mocniej wychodzi poza Unię”, 2025
- ASM Research Solutions Strategy, „Główne kierunki eksportowe stolarki otworowej z Polski do krajów UE”, 2025
- Oknonet.pl, „Polska potęga eksportowa stolarki okiennej i drzwiowej – najnowszy raport ASM i POiD”, 2025
Redakcja Trade.gov.pl
JL
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (951)
- Wiedza (496)
- Kalendarz (1783)
- Centrum Wsparcia (350)
-
ArtykułPolska na Tokyo Game Show 2025 w Japonii – podsumowanie
Na stoisku promowana była oferta prawie 50 polskich firm
ArtykułEksport żywności do USA – importer, logistyka i targi, część 2/2
Brak importera to pewne kłopoty
-
ArtykułPolska na Tokyo Game Show 2025 w Japonii – podsumowanie
Na stoisku promowana była oferta prawie 50 polskich firm
ArtykułPolskie stoisko narodowe na targach ANUGA 2025 – podsumowanie
W wydarzeniu uczestniczyło 40 polskich firm, które zaprezentowały swoje produkty
-
ArtykułEksport żywności do USA – importer, logistyka i targi, część 2/2
Brak importera to pewne kłopoty
ArtykułKultura biznesu w Indonezji
Indonezja to niezwykle zróżnicowany pod względem etnicznym, religijnym i kulturowym archipelag
-
WydarzenieStoisko PAIH na Esprit Meuble 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do współtworzenia stoiska narodowego podczas targów Esprit Meuble
WydarzenieForum Biznesu Polska-Armenia
PAIH oraz Enterprise Armenia, zapraszają polskie firmy do udziału w Forum Biznesu Polska-Armenia
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.