Polska i Maroko umacniają partnerstwo biznesowe
22.07.2025
Na początku lipca w Warszawie odbyło się Polsko-Marokańskie Spotkanie Biznesowe. To kolejny krok podtrzymujący trwający od kilku lat intensywny wzrost dwustronnej wymiany handlowej.

Polsko-Marokańskie Spotkanie Biznesowe zostało zorganizowane w związku z wizytą delegacji pod przewodnictwem wiceministra handlu zagranicznego Maroka, Omara Hejiry. Delegacja wzięła udział w spotkaniach z przedstawicielami Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), Krajowej Izby Gospodarczej oraz licznie zgromadzonymi reprezentantami polskiego biznesu.
Wydarzenie było okazją do podsumowania dotychczasowej współpracy, przynoszącej wymierne korzyści obu krajom. Wskazano również perspektywy związane z dynamicznym rozwojem Maroka oraz szanse, jakie dla polskich firm stwarzają m.in. wielkoskalowe projekty infrastrukturalne związane ze współorganizacją Mistrzostw Świata w piłce nożnej w 2030 roku.





W ciągu ostatnich sześciu lat wartość wymiany handlowej między Polską a Marokiem uległa podwojeniu, co sprawia, że Maroko stało się głównym partnerem handlowym naszego kraju w Afryce.
Partnerstwo win-win
Najlepszym dowodem na partnerski charakter relacji polsko-marokańskich jest fakt, że trudno jednoznacznie określić, kto komu sprzedaje więcej towarów i usług. Minister Omar Hejira, który studiował w Polsce i biegle posługuje się językiem polskim, podczas wystąpienia w MRiT podkreślił, że według danych marokańskiego urzędu statystycznego kraj ten notuje nieznaczny deficyt w handlu z Polską. Z kolei dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują na sytuację odwrotną.
W 2023 roku wartość polskiego eksportu do Maroka wyniosła 865 mln euro, podczas gdy import z Maroka do Polski osiągnął 996 mln euro. Bezsporna pozostaje jednak struktura wzajemnej wymiany handlowej. Polska eksportuje do Maroka przede wszystkim maszyny i urządzenia mechaniczne, pojazdy drogowe, maszyny i urządzenia elektryczne oraz zboże. Natomiast import z Maroka obejmuje głównie odzież i dodatki, pojazdy drogowe, nawozy, urządzenia elektryczne, warzywa, rudy metali oraz owoce.
Same tylko marokańskie tekstylia zostały zakupione przez polskie firmy za kwotę 650 mln euro. Co istotne, polskie przedsiębiorstwa z sektora odzieżowego wyrażają zainteresowanie dalszą intensyfikacją tej owocnej współpracy.
Maroko jest również miejscem aktywności inwestycyjnej polskich firm. Największą z dotychczasowych inwestycji było przejęcie marokańskiej marki mleczarskiej Jibal przez spółdzielnię Mlekpol. Całe przedsięwzięcie, od etapu przygotowań aż po finalizację transakcji, było wspierane przez Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH w Casablance.
Polskie przedsiębiorstwa z sektora energetycznego angażują się w marokańskie projekty z zakresu zielonych technologii. Dużym zainteresowaniem obu stron cieszy się także współpraca w obszarze górnictwa. Po marokańskich drogach jeżdżą pojazdy korzystające z polskich olejów i ciągnące polskie przyczepy. W lokalnych sklepach dostępne są artykuły spożywcze znanych polskich marek z sektora FMCG, a polskie kosmetyki cieszą się dużą popularnością wśród marokańskich konsumentek.
Mundialowy plac budowy
Gospodarka Maroka od ponad 30 lat rozwija się w sposób stabilny i zrównoważony. Szczególnie widoczne jest to w okresie panowania króla Mohammeda VI, które rozpoczęło się w 1999 roku. Od tego czasu kraj doświadczył recesji tylko raz – w 2020 roku, w związku z pandemią COVID-19.
W latach 1999-2024 marokański PKB rósł średnio w tempie 4 proc. rocznie. Inflacja w latach 1999-2019 utrzymywała się na bardzo niskim poziomie, wynosząc przeciętnie zaledwie 1 proc. rocznie. W latach 2022–2023, w wyniku globalnych napięć gospodarczych po pandemii, wzrosła do 6 proc., jednak już w 2024 roku ustabilizowała się ponownie na poziomie 1 proc.
Dług publiczny Maroka kształtuje się na poziomie 60 proc. PKB, co stanowi znacznie lepszy wynik niż w wielu państwach członkowskich Unii Europejskiej. Stopa bezrobocia wynosi obecnie 9 proc. i wykazuje tendencję spadkową.
W związku ze współorganizacją Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2030 roku – wspólnie z Hiszpanią i Portugalią – Maroko stoi u progu infrastrukturalnej rewolucji. Powstają linie kolei dużych prędkości, rozbudowywana jest baza hotelowa, budowane są nowe stadiony, a istniejące autostrady, lotniska i linie kolejowe poddawane są modernizacji.
Dzięki temu wydarzeniu Maroko chce pokazać światu, że jest krajem nowoczesnym, stabilnym i kulturowo bliskim Europie. Państwo posiada umowy o wolnym handlu zarówno z Unią Europejską, jak i ze Stanami Zjednoczonymi, a jednocześnie oferuje liczne udogodnienia dla inwestorów z Europy.
Według prognoz Banku Światowego, w latach 2026-2029 marokańska gospodarka ma wzrosnąć łącznie o 30 proc., co samo w sobie stanowi silny argument dla polskich firm planujących zagraniczną ekspansję.
Szansą dla polskich firm z sektora budowlanego może okazać się projekt budowy tunelu kolejowego między Marokiem a Hiszpanią, który ma przebiegać pod dnem Morza Śródziemnego. Choć idea ta rozważana jest już od połowy XIX wieku, dotychczas jej realizacja była niemożliwa ze względów technicznych.
Od końca 2024 roku trwają intensywne prace nad studium wykonalności tego przedsięwzięcia. Projekt zakłada budowę dwóch tuneli kolejowych o łącznej długości 38,5 km, z czego 27,7 km ma przebiegać pod wodą. Połączenie to ma stanowić kluczowe ogniwo rozwijanej Eurośródziemnomorskiej Sieci Transportowej.
W 2025 roku na opracowanie studium wykonalności przeznaczono 1,6 mln euro. Pierwotnie planowano zakończenie inwestycji przed Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej w 2030 roku, jednak ze względu na skalę wyzwań technicznych i koszty, termin realizacji przesunięto na 2040 rok. Wartość projektu może sięgnąć nawet 26 mld euro, a szacuje się, że z tunelu mogłoby rocznie korzystać nawet 12,8 mln pasażerów.
Jak podtrzymać pozytywny trend
Dalszy wzrost wymiany handlowej między Polską a Marokiem wymaga systematycznych kontaktów i wizyt przedsiębiorców z obu krajów. W dniach 16-20 września Katowice i Kraków odwiedzi delegacja marokańskiej Federacji Energii Elektrycznej (FENELEC), zrzeszającej najważniejsze publiczne i prywatne firmy z sektora energetyki, elektrotechniki i odnawialnych źródeł energii.
Prezesi i menedżerowie ponad 20 firm członkowskich FENELEC spotkają się z przedstawicielami polskich przedsiębiorstw, aby nawiązać współpracę w zakresie wymiany doświadczeń, transferu technologii, pozyskania inwestycji oraz dystrybucji innowacyjnych polskich produktów na rynku marokańskim.
Warto również, aby polscy eksporterzy nawiązali współpracę z Zagranicznym Biurem Handlowym PAIH w Casablance. ZBH planuje w 2026 roku organizację wielu wydarzeń promocyjnych, w tym targów branżowych z sektora rolniczego i budowlanego.
Autor: Maciej Pawłowski, Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH w Algierze

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH)
- Tel.: +48 22 334 99 10
- E-mail: paih24@paih.gov.pl
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (5)
- Wiedza (3)
- Kalendarz (13)
-
Wydarzenie
Maroko – rosnący lider Afryki Północnej i Twoja szansa na biznesowy sukces
PAIH zaprasza przedsiębiorców na seminarium, które odbędzie się 9 lipca w Warszawie.
WydarzenieStoisko PAIH na targach ELEC Expo 2025
PAIH zaprasza do współtworzenia stoiska na targach ELEC Expo 2025.
-
Artykuł
Maroko – perspektywiczny rynek dla polskiego biznesu
Potencjał Maroka jako atrakcyjnego miejsca dla eksportu i inwestycji kapitałowych
ArtykułPolskie zboże dla Maroka
Za nami zorganizowana przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu oraz Ambasadę RP w Rabacie misja zboż…
-
Wydarzenie
Maroko – rosnący lider Afryki Północnej i Twoja szansa na biznesowy sukces
PAIH zaprasza przedsiębiorców na seminarium, które odbędzie się 9 lipca w Warszawie.
WydarzenieStoisko PAIH na targach ELEC Expo 2025
PAIH zaprasza do współtworzenia stoiska na targach ELEC Expo 2025.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.