25.07.2025
Polska branża meblarska w 2024 roku – eksport, wyzwania i nowe perspektywy
Pomimo silnej pozycji na światowych rynkach polska branża meblarska w 2024 roku zmagała się z licznymi trudnościami – spadkiem eksportu, rosnącym importem i ostrą konkurencją międzynarodową. Raport „Polskie Meble Outlook 2025” prezentuje aktualny obraz sektora i jego potencjał na 2025 rok.

Produkcja i eksport – twarde dane
Według raportu przygotowanego przez OIGPM i B+R Studio:
- wartość produkcji sprzedanej mebli w Polsce w 2024 r. wyniosła około 64 mld PLN, co oznacza spadek o 4–5 proc. rok do roku;
- eksport mebli spadł o 6 proc., co jest szczególnie dotkliwe, biorąc pod uwagę eksportowy charakter sektora (ponad 80 proc. produkcji trafia za granicę);
- w tym samym czasie import mebli wzrósł o ponad 10 proc., osiągając wartość 3,63 mld EUR, co zwiększyło presję konkurencyjną na rynku wewnętrznym;
- rentowność operacyjna sektora spadła do 5,2 proc., a zatrudnienie obniżyło się o ponad 13 proc.
Kierunki eksportu polskich mebli
Mimo spadku, Polska pozostaje 3. największym eksporterem mebli w Europie i 6. na świecie, z roczną wartością eksportu w 2024 r. na poziomie około 16,2 mld EUR.
Główne rynki zbytu
Wśród krajów, do których eksport mebli wzrósł najbardziej w ujęciu r/r, należy wskazać: Czechy (+144 proc.), Chiny (+109 proc.), USA (+60 proc.), Zjednoczone Emiraty Arabskie (+44 proc.), Niemcy (+42 proc.), Francję (+32 proc.).
Najważniejsze grupy mebli eksportowych
Wśród najważniejszych grup produktowych polskich mebli eksportowanych w 2024 roku, których łączna wartość wywozu wzrosła względem roku 2023, dominują meble drewniane – obejmujące m.in. meble sypialniane i biurowe – o łącznej wartości 4,5 mld EUR. Na kolejnych miejscach znalazły się meble sypialniane, których eksport osiągnął wartość 1,1 mld EUR, oraz meble biurowe – 244 mln EUR. Znaczącą pozycję zajmują także meble specjalistyczne, w tym np. wyposażenie medyczne, których eksport oszacowano na 217 mln EUR, z czego aż 87 mln EUR przypadło na dostawy do Niemiec.
Konkurencja i zagrożenia
Polscy producenci coraz częściej konkurują z dostawcami z Chin, Wietnamu i Turcji oferującymi niższe ceny dzięki tańszej sile roboczej i mniejszym kosztom regulacyjnym i którzy zdobywają rynek unijny dynamicznym eksportem mebli gotowych i komponentów.
Dodatkowo sektor zmaga się z:
- rosnącymi cenami drewna i energii – Polska należy do najdroższych rynków surowcowych w UE,
- niedoborem surowców – np. dostępność drewna liściastego spadła w ostatnich latach w niektórych regionach nawet o 30-40 proc.,
- zwiększonym zadłużeniem firm – wartość zaległości wzrosła o 40 proc., a ponad 3,2 tys. firm figuruje w rejestrze KRD,
- spadającym popytem – m.in. z powodu zastoju na rynku nieruchomości mieszkaniowych w Europie.
Prognozy na 2025 – umiarkowany optymizm
Eksperci przewidują stabilizację lub nieznaczny wzrost eksportu i produkcji w 2025 roku. Wśród rekomendacji dla branży znajdują się:
- dywersyfikacja rynków zbytu – większy nacisk na USA, Kanadę, Indie, Beneluks i Czechy,
- optymalizacja kosztów – automatyzacja produkcji i oszczędności w logistyce,
- inwestycje w design i jakość – wzmacnianie pozycji w segmencie premium,
- zarządzanie płynnością – skuteczniejsze zabezpieczanie należności eksportowych.
Meble „Made in Poland” wciąż cieszą się dobrą reputacją za granicą – są postrzegane jako solidne, nowoczesne i dobrze wycenione. Utrzymanie i wzmocnienie takiej opinii będzie kluczem do utrzymania pozycji w TOP 3 europejskich eksporterów.
Źródło: „Polskie Meble Outlook 2025. Raport o stanie i perspektywach polskiej branży meblarskiej”, wydany przez: Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli (OIGPM) we współpracy z B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego – Tomasz Wiktorski, luty 2025 r.
- Wszystko
- Aktualności (877)
- Wiedza (444)
- Kalendarz (1664)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Artykuł
Kultura biznesu w Szwajcarii
Szwajcaria to kraj, który odznacza się unikalną kulturą biznesu
WydarzenieIII Polsko-Niemieckie Forum Gospodarcze
PAIH zaprasza do udziału w III Polsko-Niemieckim Forum Gospodarczym.
-
Artykuł
Polskie produkty roślinne w eksporcie 2024 poza UE
Wzrost eksportu polskich produktów roślinnych na rynkach pozaunijnych
ArtykułPoszukiwani producenci innowacyjnych leków i nutraceutyków
Włoska firma jest zainteresowana nawiązaniem współpracy komercyjnej
-
Artykuł
Kultura biznesu w Szwajcarii
Szwajcaria to kraj, który odznacza się unikalną kulturą biznesu
ArtykułPolska i Maroko umacniają partnerstwo biznesowe
W 2023 roku wartość polskiego eksportu do Maroka wyniosła 865 mln euro
-
Wydarzenie
III Polsko-Niemieckie Forum Gospodarcze
PAIH zaprasza do udziału w III Polsko-Niemieckim Forum Gospodarczym.
WydarzenieCiechanowskie Forum Biznesowe – sięgaj po nowe rynki zagraniczne z PAIH
PAIH zaprasza przedsiębiorców z województwa mazowieckiego na Ciechanowskie Forum Biznesowe
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.