30.10.2025
Logistyka, transport i procedury celne w eksporcie do Kanady, część 3/3
Eksport do Kanady wymaga nie tylko znajomości przepisów i standardów, ale również doskonałej organizacji transportu. Od wyboru odpowiedniego środka przewozu, przez kontrolę graniczną i odprawę celną, aż po zgodność dokumentacji – każdy etap logistyczny jest równie ważny dla powodzenia dostawy.

Kanadyjski system celny jest przejrzysty, ale bardzo skrupulatny. Właściwe przygotowanie towaru i planowanie łańcucha dostaw są niezbędne, by uniknąć opóźnień i niepotrzebnych kosztów.
Transport i planowanie dostaw
Kanada to ogromny kraj o znacznych odległościach wewnętrznych, a większość importu trafia drogą morską przez wschodnie wybrzeże. Z Polski nie ma bezpośrednich połączeń kontenerowych z Kanadą, dlatego towary zazwyczaj wysyłane są przez porty w Hamburgu, Bremerhaven, Rotterdamie lub Antwerpii. Stamtąd ładunki kierowane są do kanadyjskich portów – głównie w Montrealu, Vancouverze lub Halifaksie.
W ostatnich latach coraz większym problemem stają się opóźnienia w transporcie morskim. Wynikają one m.in. z:
- niekorzystnych warunków pogodowych,
- zatorów w terminalach portowych,
- niskiego poziomu wód w Kanale Panamskim,
- braku dostępnych wagonów kolejowych lub kontenerów chłodniczych reefer 40’ (rodzaj kontenera morskiego o długości 40 stóp, czyli ok. 12,19 m., wyposażonego w system chłodzenia i ogrzewania, służący do przewozu ładunków wymagających kontrolowanej temperatury -30-+30 stopni); reefer 20’ – o długości 20 stóp, czyli ok. 6,06 m. jest jeszcze trudniej dostępny.
W konsekwencji czas dostawy może wydłużać się nawet o kilka tygodni. Z tych powodów planowanie logistyki wymaga dziś znacznie większej elastyczności i rezerw czasowych.
Ubezpieczenie, warunki Incoterms i kontrola temperatury
W przypadku eksportu produktów spożywczych i wrażliwych szczególnie ważne jest prawidłowe określenie warunków dostawy i odpowiedzialności stron.
Najczęściej stosowane są formuły CIF (Cost, Insurance and Freight) lub DAP (Delivered at Place), które zapewniają większą kontrolę nad transportem po stronie eksportera.
Produkty wymagające transportu w kontrolowanej temperaturze muszą być przewożone w kontenerach typu reefer wyposażonych w system rejestracji temperatury. W okresach zwiększonego obciążenia rynku (np. przed świętami) należy liczyć się z jeszcze większym ograniczeniem dostępności takich kontenerów.
Niezbędne jest także ubezpieczenie ładunku, które pokrywa ryzyko uszkodzeń lub strat podczas transportu i inspekcji granicznych.
Procedury celne i dokumentacja
Każda przesyłka wwożona do Kanady podlega kontroli Canadian Food Inspection Agency (CFIA) oraz Canada Border Services Agency (CBSA). Wymagana dokumentacja obejmuje m.in.:
- fakturę handlową (commercial invoice),
- list przewozowy (bill of lading),
- pozwolenia importowe (np. Safe Food for Canadians Licence),
- certyfikaty sanitarne, weterynaryjne i fitosanitarne,
- certyfikaty organiczne (dla żywności ekologicznej),
numer rejestracyjny importera (CRA number).
Importer musi być zarejestrowany w kanadyjskim systemie MyCFIA oraz posiadać ważną licencję SFCR. Wszystkie dane muszą być zgodne z informacjami zawartymi w systemie AIRS (Automated Import Reference System), który określa szczegółowe wymogi dla konkretnego produktu i kraju pochodzenia.
Brak któregokolwiek z wymaganych dokumentów lub rozbieżności w danych może skutkować zatrzymaniem przesyłki i dodatkowymi kosztami przechowywania w magazynie celnym.
Kontrola graniczna i inspekcje CFIA
Przesyłki nowego eksportera podlegają zwykle zwiększonej kontroli – zarówno dokumentów, jak i fizycznego towaru. Inspektorzy CFIA mogą pobierać próbki, sprawdzać etykiety, certyfikaty oraz stan opakowań.
Po kilku pozytywnie zakończonych odprawach częstotliwość inspekcji zwykle się zmniejsza, a importer zyskuje lepszy status zgodności (compliance track record).
Koszty inspekcji, badań laboratoryjnych i ewentualnego magazynowania pokrywa właściciel towaru lub jego przedstawiciel w Kanadzie. W przypadku wykrycia niezgodności CFIA może:
- zatrzymać towar do czasu uzupełnienia dokumentacji,
- nakazać jego zniszczenie lub odesłanie,
- wstrzymać dalsze dostawy tego samego produktu.
Znaczenie przedstawiciela lokalnego
Z uwagi na złożoność przepisów oraz konieczność posiadania kanadyjskiego numeru CRA, polskie firmy często współpracują z lokalnym importerem lub przedstawicielem, który zajmuje się formalnościami i komunikacją z CFIA.
Taki partner odpowiada za zgłoszenie towaru, kontakt z urzędami, a także za ewentualne działania naprawcze w razie niezgodności.
W praktyce współpraca z doświadczonym importerem ułatwia wejście na rynek, zwłaszcza w przypadku pierwszych dostaw, kiedy każda partia jest szczegółowo weryfikowana.
Dobre praktyki
Efektywny eksport do Kanady wymaga przygotowania nie tylko pod względem formalnym, ale i logistycznym. Warto:
- dokładnie sprawdzać wymagania w systemie AIRS przed każdą wysyłką,
- planować transport z wyprzedzeniem i zabezpieczać zapas czasowy,
- stosować przejrzyste warunki dostawy i pełne ubezpieczenie ładunku,
- współpracować z doświadczonym kanadyjskim importerem lub agentem,
- regularnie aktualizować dokumentację i certyfikaty.
Wsparcie instytucjonalne dla polskich eksporterów
Polscy przedsiębiorcy planujący eksport do Kanady mogą korzystać z pomocy instytucji wspierających obecnych na miejscu – Zagranicznych Biur Handlowych PAIH w Toronto i Montrealu oraz Konsulatu Generalnego RP w Toronto.
ZBH PAIH pomagają firmom w analizie rynku, znalezieniu potencjalnych partnerów handlowych, organizacji misji gospodarczych i wydarzeń promocyjnych, a także w wyjaśnianiu lokalnych przepisów importowych i certyfikacyjnych. Biura współpracują z kanadyjskimi izbami handlowymi, organizacjami branżowymi i sieciami dystrybucji, ułatwiając polskim przedsiębiorcom pierwsze kroki na tamtejszym rynku.
Konsulat Generalny RP w Toronto wspiera działania gospodarcze i promocyjne, współpracuje z PAIH oraz KOWR przy organizacji wydarzeń i misji handlowych, a także służy pomocą w kontaktach z władzami kanadyjskimi i w sprawach formalnych. Placówka może również pośredniczyć w kontaktach między polskimi eksporterami a instytucjami lokalnymi i organizacjami branżowymi.
Dzięki współpracy tych instytucji polskie firmy mają w Kanadzie dostęp do aktualnych informacji, wsparcia doradczego i kontaktów biznesowych, co ułatwia im skuteczne wejście na ten wymagający, ale perspektywiczny rynek.
Część 1/3 tutaj
Część 2/3 tutaj
Źródło: Webinaria PAIH, Eksport żywności do Kanady – targi SIAL Canada 2025
Redakcja Trade.gov.pl
JL
- Wszystko
- Aktualności (955)
- Wiedza (499)
- Kalendarz (1787)
- Centrum Wsparcia (350)
-
ArtykułWymagania i procedury przy wprowadzaniu produktów do Kanady, część 2/3
Trzy ścieżki wejścia na kanadyjski rynek spożywczy
ArtykułKanada – perspektywiczny rynek dla polskich eksporterów, część 1/3
Polonia w Kanadzie to naturalne zaplecze promocyjne dla polskich eksporterów
-
WydarzenieE-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm, Kielce
Bezpłatne szkolenie o cross-border e-commerce dla MŚP z województwa świętokrzyskiego
WydarzenieStoisko PAIH na Factory Kongres 2025
PAIH zaprasza do udziału w Polskim Stoisku Narodowym na Factory Kongres
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.