Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Kultura biznesu w Szwajcarii
Artykuł

Kultura biznesu w Szwajcarii

Szwajcaria, znana z malowniczych krajobrazów, zegarmistrzowskiego rzemiosła, najwyższej jakości czekolady i systemu bankowego o renomie światowej, to także kraj, który odznacza się unikalną kulturą biznesu.

Kultura biznesu w Szwajcarii

Poznanie kultury biznesu danego kraju jest kluczowe w osiągnięciu sukcesu na wybranym rynku. Planując ekspansję na rynek szwajcarski, należy pamiętać o różnicach kulturowych nie tylko pomiędzy Szwajcarami i Polakami, ale również pomiędzy nimi samymi.

Komunikacja

Szwajcarzy znają zwykle kilka języków: obowiązujący w ich kantonie oraz przynajmniej jeden inny, który obowiązuje w kraju. Z tego powodu, przesyłając materiały lub umawiając spotkanie, należy zwrócić uwagę na język urzędowy występujący na danym terenie. Prawie wszyscy mieszkańcy znają, a przynajmniej rozumieją język niemiecki, jak również zazwyczaj nie stanowi dla nich problemu komunikacja w języku angielskim. Kwestia kultury komunikacyjnej wygląda bardzo podobnie do tej w Niemczech.

Decentralizacja

Szwajcaria jest krajem bardzo zdecentralizowanym i podzielonym na autonomiczne kantony. Taki sam model może zostać zauważony w biznesie: kraj nie jest zdominowany przez kilka dużych firm, ale przez wiele średnich i małych. Duże firmy wolą być zorganizowane w modelu holdingowym, a struktura nie jest hierarchiczna, jak np. ma to miejsce w Niemczech.

Pewność

Niemcy zasadniczo utożsamiają ryzyko z możliwością popełnienia błędu. Podobnie Szwajcarzy, dużą wagę przykładają do porządku, przyzwoitości i prawie obsesyjnego pragnienia bezpieczeństwa. Stąd są najbardziej ubezpieczoną nacją na świecie – w ich kraju funkcjonuje najwięcej firm ubezpieczeniowych, a wydatki per capita na ten cel są najwyższe. Oznacza to, że również w biznesie chcą oni za wszelką cenę uniknąć ryzyka.

Z tego powodu wszystkie decyzje Szwajcarów podlegają głębokiej analizie i są bardzo mocno przemyślane. Wspierane są dokumentami, certyfikatami i wszelkimi dowodami na słuszność wyboru. Podjęcie decyzji zajmuje dużo czasu, jednak są one zdecydowane i rzadko zmieniane. Dla przedsiębiorcy nawiązującego stosunki biznesowe oznacza to konieczność przygotowania porządnej oferty na podstawie solidnych argumentów. Polski przedsiębiorca powinien także wykazać się profesjonalizmem oraz głęboką znajomością tematu, jednak tylko w zakresie swoich kompetencji.

Należy zaprezentować wszystkie korzyści płynące z potencjalnej współpracy i przewagę konkurencyjną – przede wszystkim jakościową.

Szwajcarzy przywiązują dużą wagę do wszelkiego rodzaju certyfikatów, dokumentów, informacji czy już ktoś pracował na miejscu, czy został przez kogoś polecony. Dlatego warto dobrze przygotować się do wszelkiego rodzaju spotkań i rozmów. Szwajcarzy powinni widzieć, że jesteśmy profesjonalistami, że wiemy, co robimy, że warto z nami współpracować. Należy pokazać przewagę konkurencyjną, dlaczego to właśnie my powinniśmy zostać wybrani przez szwajcarskiego partnera.

Prezentacje i negocjacje

Najważniejsze podczas prezentacji są: jasna struktura i solidna argumentacja. Fachkompetenz, czyli profesjonalizm opierający się na danych i dogłębnej analizie – również porównawczej – jest kluczowy. Szwajcarzy cenią sobie głównie jakość i wiarygodność.

Kontakty

Small talk jest istotny, ale wyraźne odgrywa mniejszą rolę niż w Polsce. Nie należy pytać o sprawy prywatne osób, których wcześniej nie poznaliśmy. Oczekiwany jest odpowiedni dystans i respekt. Od dyplomatycznej wypowiedzi ważniejsza jest komunikacja krótka, zwięzła i bezpośrednia. Treść wiadomości ma dużo więcej znaczenia niż forma, niemniej jednak estetyka prezentacji i dbałość o szczegóły mają znaczenie.

Punktualność

Punktualność jest niezwykle istotna w kontaktach biznesowych w Szwajcarii. Spotkanie o 10:00 oznacza spotkanie dokładnie o tej godzinie. Punktualność jest także oznaką sumienności i potwierdzeniem reputacji oraz szacunku do czasu innych. Podobnie umawiając spotkania, powinniśmy robić to z dużym wyprzedzeniem – w zależności od rangi spotkania nawet na trzy miesiące naprzód. Wyznaczane terminy są nieprzekraczalne – tylko w bardzo wyjątkowo uzasadnionych sytuacjach jest dopuszczalne opóźnienie.

Więcej o Szwajcarii przeczytasz w dziale Kierunki eksportu

Źródło: Webinarium PAIH „Delegowanie pracowników do Szwajcarii w branży IT”

  • Wszystko
  • Aktualności (2)
  • Wiedza (13)
  • Kalendarz (13)
  • Centrum Wsparcia (324)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.