Kultura biznesu w Szwajcarii
02.08.2024
Szwajcaria, znana z malowniczych krajobrazów, zegarmistrzowskiego rzemiosła, najwyższej jakości czekolady i systemu bankowego o renomie światowej, to także kraj, który odznacza się unikalną kulturą biznesu.
Poznanie kultury biznesu danego kraju jest kluczowe w osiągnięciu sukcesu na wybranym rynku. Planując ekspansję na rynek szwajcarski, należy pamiętać o różnicach kulturowych nie tylko pomiędzy Szwajcarami i Polakami, ale również pomiędzy nimi samymi.
Komunikacja
Szwajcarzy znają zwykle kilka języków: obowiązujący w ich kantonie oraz przynajmniej jeden inny, który obowiązuje w kraju. Z tego powodu, przesyłając materiały lub umawiając spotkanie, należy zwrócić uwagę na język urzędowy występujący na danym terenie. Prawie wszyscy mieszkańcy znają, a przynajmniej rozumieją język niemiecki, jak również zazwyczaj nie stanowi dla nich problemu komunikacja w języku angielskim. Kwestia kultury komunikacyjnej wygląda bardzo podobnie do tej w Niemczech.
Decentralizacja
Szwajcaria jest krajem bardzo zdecentralizowanym i podzielonym na autonomiczne kantony. Taki sam model może zostać zauważony w biznesie: kraj nie jest zdominowany przez kilka dużych firm, ale przez wiele średnich i małych. Duże firmy wolą być zorganizowane w modelu holdingowym, a struktura nie jest hierarchiczna, jak np. ma to miejsce w Niemczech.
Pewność
Niemcy zasadniczo utożsamiają ryzyko z możliwością popełnienia błędu. Podobnie Szwajcarzy, dużą wagę przykładają do porządku, przyzwoitości i prawie obsesyjnego pragnienia bezpieczeństwa. Stąd są najbardziej ubezpieczoną nacją na świecie – w ich kraju funkcjonuje najwięcej firm ubezpieczeniowych, a wydatki per capita na ten cel są najwyższe. Oznacza to, że również w biznesie chcą oni za wszelką cenę uniknąć ryzyka.
Z tego powodu wszystkie decyzje Szwajcarów podlegają głębokiej analizie i są bardzo mocno przemyślane. Wspierane są dokumentami, certyfikatami i wszelkimi dowodami na słuszność wyboru. Podjęcie decyzji zajmuje dużo czasu, jednak są one zdecydowane i rzadko zmieniane. Dla przedsiębiorcy nawiązującego stosunki biznesowe oznacza to konieczność przygotowania porządnej oferty na podstawie solidnych argumentów. Polski przedsiębiorca powinien także wykazać się profesjonalizmem oraz głęboką znajomością tematu, jednak tylko w zakresie swoich kompetencji.
Należy zaprezentować wszystkie korzyści płynące z potencjalnej współpracy i przewagę konkurencyjną – przede wszystkim jakościową.
Szwajcarzy przywiązują dużą wagę do wszelkiego rodzaju certyfikatów, dokumentów, informacji czy już ktoś pracował na miejscu, czy został przez kogoś polecony. Dlatego warto dobrze przygotować się do wszelkiego rodzaju spotkań i rozmów. Szwajcarzy powinni widzieć, że jesteśmy profesjonalistami, że wiemy, co robimy, że warto z nami współpracować. Należy pokazać przewagę konkurencyjną, dlaczego to właśnie my powinniśmy zostać wybrani przez szwajcarskiego partnera.
Prezentacje i negocjacje
Najważniejsze podczas prezentacji są: jasna struktura i solidna argumentacja. Fachkompetenz, czyli profesjonalizm opierający się na danych i dogłębnej analizie – również porównawczej – jest kluczowy. Szwajcarzy cenią sobie głównie jakość i wiarygodność.
Kontakty
Small talk jest istotny, ale wyraźne odgrywa mniejszą rolę niż w Polsce. Nie należy pytać o sprawy prywatne osób, których wcześniej nie poznaliśmy. Oczekiwany jest odpowiedni dystans i respekt. Od dyplomatycznej wypowiedzi ważniejsza jest komunikacja krótka, zwięzła i bezpośrednia. Treść wiadomości ma dużo więcej znaczenia niż forma, niemniej jednak estetyka prezentacji i dbałość o szczegóły mają znaczenie.
Punktualność
Punktualność jest niezwykle istotna w kontaktach biznesowych w Szwajcarii. Spotkanie o 10:00 oznacza spotkanie dokładnie o tej godzinie. Punktualność jest także oznaką sumienności i potwierdzeniem reputacji oraz szacunku do czasu innych. Podobnie umawiając spotkania, powinniśmy robić to z dużym wyprzedzeniem – w zależności od rangi spotkania nawet na trzy miesiące naprzód. Wyznaczane terminy są nieprzekraczalne – tylko w bardzo wyjątkowo uzasadnionych sytuacjach jest dopuszczalne opóźnienie.
Więcej o Szwajcarii przeczytasz w dziale Kierunki eksportu
Źródło: Webinarium PAIH „Delegowanie pracowników do Szwajcarii w branży IT”
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (2)
- Wiedza (13)
- Kalendarz (13)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
IV Polskie Forum Gospodarczo-Technologiczne w Szwajcarii
Wydarzenie będzie platformą wymiany doświadczeń i idei w obszarach gospodarki, cyfryzacji, energii o…
ArtykułNowe przepisy VAT dla platform e-commerce w Szwajcarii
Od stycznia 2025 roku obowiązek związany z VAT przeszedł na platformy e-commerce
-
Wydarzenie
IV Polskie Forum Gospodarczo-Technologiczne w Szwajcarii
Wydarzenie będzie platformą wymiany doświadczeń i idei w obszarach gospodarki, cyfryzacji, energii o…
WydarzenieSzwajcaria, Austria – możliwości i zasady współpracy handlowej i świadczeni…
Celem wydarzenia jest wspieranie rozwoju eksportu i inwestycji zagranicznych przez przedsiębiorstwa …
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.