16.09.2025
Francja w polskim handlu – partner strategiczny i inwestor
Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej intensywność wymiany handlowej z Francją wzrosła niemal pięciokrotnie. W 2003 roku nasz deficyt handlowy wynosił blisko 1,4 mld EUR, a import był niemal dwukrotnie większy od eksportu. Obecnie Polska zajmuje dziesiąte miejsce wśród odbiorców francuskich produktów.

Status Francji w strukturze eksportowej Polski
Po brexicie Francja awansowała na trzeciego partnera Polski w eksporcie towarów, wyprzedzając Wielką Brytanię. W pierwszym kwartale 2024 roku była nawet drugim partnerem po Niemczech, chwilowo wyprzedzając Czechy, jednak ostatecznie rok 2024 zakończyła na pozycji numer 3.
Eksport z Polski do Francji rośnie w tempie zbliżonym do całkowitego wzrostu/spadku polskiego eksportu, utrzymując około 6-procentowy udział Francji w strukturze eksportowej.
Dodatni bilans handlowy Polski
Polska od lat notuje dodatni bilans handlowy z Francją:
- w 2022 roku nadwyżka osiągnęła rekordowe 8,5 mld EUR,
- w 2023 roku wyniosła około 10,3 mld EUR,
- w 2024 roku spadła do 9,2 mld EUR,
- w I kwartale 2025 roku zmniejszyła się do 1,25 mld EUR.
Francja odnotowuje deficyt również w handlu usługami, których wartość rośnie dynamicznie od 2020 roku.
Eksport i import
W 2024 roku eksport z Polski do Francji wyniósł 21,3 mld EUR (spadek o ok. 200 mln EUR względem 2023 roku). Import z Francji wzrósł do 12,1 mld EUR (wzrost o ok. 900 mln EUR).
Francja odpowiada za ponad 6 proc. całego polskiego eksportu oraz blisko 3,5 proc. importu.
Struktura polskiego eksportu do Francji
Polskie firmy dostarczają francuskiemu rynkowi przede wszystkim:
maszyny i urządzenia elektryczne – ok. 16,5 proc. eksportu (ok. 3,5 mld EUR),
kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne – ponad 14,4 proc. (ok. 3 mld EUR),
części motoryzacyjne, samochody, samochody dostawcze/ciężarowe według danych z maja 2025 roku ok. 2,36 mld EUR (ok. 25 proc.),
maszyny i urządzenia elektrotechniczne – ok. 1,89 mld EUR (ok. 20 proc.),
produkty spożywcze – ok. 1,42 mld EUR (ok. 15 proc.), głównie wieprzowina, drób, produkty mleczne, owoce i warzywa, w tym coraz więcej produktów ekologicznych,
meble – w 2024 roku ok. 1,18 mld EUR (12,5 proc.),
usługi – rosnący eksport usług IT, konsultingowych i inżynieryjnych.
Francuskie inwestycje w Polsce
Kapitał francuski obecny jest w większości sektorów polskiej gospodarki. Skumulowane inwestycje firm francuskich w 2022 roku wyniosły około 23,05 mld EUR, a udział Francji w całkowitych BIZ w Polsce przekroczył wówczas 9 proc., co dało jej drugą pozycję – przed Holandią i Stanami Zjednoczonymi.
Obecnie Francja zajmuje czwarte miejsce wśród zagranicznych inwestorów w Polsce, zarówno w ujęciu uwzględniającym państwa-pośredników, jak i kraje pochodzenia kapitału. Inwestorzy z Francji koncentrują się na takich sektorach, jak komunikacja, nieruchomości, logistyka i energetyka odnawialna.
Współpraca strategiczna
Podpisane na początku maja w Nancy porozumienie otwiera kolejny etap współpracy, szczególnie w kontekście obronności, która nabrała znaczenia po inwazji Rosji na Ukrainę.
Choć wymiana w sektorze obronnym pozostaje ograniczona – francuski eksport produktów obronnych do Polski w 2024 roku stanowił 0,1proc. całego eksportu tego sektora, a polski eksport do Francji niemal 2 proc. – potencjał rozwoju współpracy jest znacznie większy.
Źródła:
- Poland-export.pl
- Worldstopexports
- Eurostat/Comext (Easy Comext)
- Główny Urząd Statystyczny (GUS)
- Francusko-Polska Izba Gospodarcza
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (913)
- Wiedza (475)
- Kalendarz (1732)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Wideo
Polskie rozwiązania dual-use: kreatywne, wizjonerskie, strategiczne
Polacy udowadniają, że hasło „Polak potrafi” to nie tylko slogan – obejrzyj wideo
ArtykułSpowolnienie gospodarcze w Europie osłabia napływ inwestycji do Polski
Polska szanse to budowanie przewag w obszarach innowacji i nowoczesnych technologii
-
Wideo
Polskie rozwiązania dual-use: kreatywne, wizjonerskie, strategiczne
Polacy udowadniają, że hasło „Polak potrafi” to nie tylko slogan – obejrzyj wideo
WideoPolskie kosmetyki – produkty z duszą
Producenci łączą zasoby natury z nowoczesnymi technologiami – obejrzyj wideo
-
Artykuł
Spowolnienie gospodarcze w Europie osłabia napływ inwestycji do Polski
Polska szanse to budowanie przewag w obszarach innowacji i nowoczesnych technologii
ArtykułZakładanie spółki w Kazachstanie–jurysdykcja krajowa i AIFC, część 2/2
Wybór modelu rejestracji zależy od profilu działalności
-
Wydarzenie
PAIH-KOIMA Business Forum 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspólnie z Korea Importers Association (KOIMA) zaprasza do udział…
WydarzenieWielosektorowa misja gospodarcza do Królestwa Bahrajnu
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego zaprasza przedsiębiorców do udziału w misji
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.