Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Eksport żywności do USA – importer, logistyka i targi, część 2/2
Artykuł

Eksport żywności do USA – importer, logistyka i targi, część 2/2

Rejestracja w FDA to dopiero początek. Aby polska żywność trafiła na amerykański rynek, potrzebny jest zarejestrowany importer (Importer of Record), sprawna logistyka, ale i obecność na targach.

laptop z flagą USA, przybory biurowe

Importer of Record to sojusznik eksportera

„Importer of Record” (IOR) to oficjalny termin FDA oznaczający podmiot lub osobę odpowiedzialną za zapewnienie zgodności produktu ze wszystkimi przepisami i regulacjami amerykańskimi, w tym składanie dokumentów, opłacanie ceł i reagowanie na działania agencji. To on odpowiada przed FDA i zajmuje się logistyką. Brak importera to pewne kłopoty – towar utknie w porcie, a opłaty magazynowe szybko pochłoną zysk.

Ważne, by IOR był dobrany pod kategorię produktu. Żywność obsłuży dystrybutor spożywczy, alkohol podmiot z licencjami TTB, a napoje – operator specjalizujący się w tej branży. PAIH pomaga polskim eksporterom skrócić drogę dotarcia do odpowiednich partnerów, którzy pomogą przygotować wysyłki próbne zgodnie z wymogami.

Logistyka i targi – praktyczna brama do rynku

Udział w targach branżowych w USA to nie tylko szansa na promocję, ale też realny sposób na nawiązanie kontaktów z importerami. Trzeba jednak pamiętać, że nawet próbki muszą być zgodne z obowiązującymi regulacjami. Alkohol wymaga zgody COLA, żywność – czasowego pozwolenia (waiver). Często niezbędne są też miniaturowe opakowania.

Miami jest jednym z kluczowych hubów targowych i logistycznych. To właśnie stąd towary trafiają nie tylko na rynek amerykański, ale również do Ameryki Łacińskiej, na Karaiby oraz na duże statki wycieczkowe. Inną ważną lokalizacją na Wschodnim Wybrzeżu, dokąd zazwyczaj w pierwszej kolejności docierają produkty z Polski, jest Nowy Jork i pobliski port w New Jersey. Zarówno w Miami, jak i w Nowym Jorku co roku odbywają się ważne wydarzenia targowe popularne wśród amerykańskich importerów, dystrybutorów i producentów z całego świata.

Specyfika amerykańskich opakowań

Eksporterzy szybko przekonują się, że amerykańskie standardy różnią się od europejskich. Tam, gdzie w Polsce butelki mają 1 litr, w USA często obowiązuje format 0,75 l. Statki wycieczkowe oczekują natomiast małych, jednorazowych, miękkich opakowań. Zmiana gramatury lub objętości oznacza nową etykietę i nierzadko nowy proces w FDA.

Produkty trudniejsze i ryzykowne

Nie każdy produkt nadaje się do łatwego eksportu. Największe problemy dotyczą chłodzonych i fermentowanych artykułów (jogurty, kefiry), które wymagają utrzymania łańcucha chłodniczego, oraz produktów z krótkim terminem przydatności – poniżej 6 miesięcy. Eksperci doradzają, by na początku wybierać towary trwalsze, mniej ryzykowne logistycznie.

Lista kontrolna

Eksporter rozpoczynający sprzedaż swoich produktów do USA powinien sporządzić checklistę, Upewnij się, że:

  • znasz kategorię produktu (FDA, USDA, TTB, LACF),
  • zakład jest zarejestrowany i pamiętasz o odnowieniu rejestracji co 2 lata,
  • masz wyznaczoną jedną osobę do kontaktu z FDA,
  • etykieta jest zgodna z wymogami USA,
  • wybrałeś IOR i sprawdzoną logistykę,
  • produkt ma odpowiednio długi okres trwałości,
  • przygotowałeś komplet zdjęć i dokumentów,
  • wiesz, jak odpowiadać na pytania FDA w 24-72 godziny.

Najczęściej zadawane pytania

Czy kontrakt z armią USA skraca proces FDA? – Nie, procedura jest identyczna.

Czy można stosować podwójne jednostki (kg i lb)? – Należy stosować oba systemy miar.

Czy inspekcje FDA w Polsce są częste? – Zdarzają się, ale rzadko.

Czy próbki na targi muszą być zgodne z przepisami? – Tak.

Wsparcie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH

Polska Agencja Inwestycji i Handlu pomaga przedsiębiorcom w całym procesie, od kontaktu z importerami, przez logistykę, po udział w targach. Cztery biura – w Nowym Jorku, Chicago, Houston i Palo Alto – wspierają eksporterów na miejscu, doradzają w kwestiach regulacyjnych i pomagają znaleźć partnerów biznesowych.

Część 1/2 tutaj

Źródło: Webinarium PAIH, „Regulacje FDA dla producentów żywności”

  • Wszystko
  • Aktualności (950)
  • Wiedza (495)
  • Kalendarz (1783)
  • Centrum Wsparcia (350)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.