14.08.2025
Amerykańska wojna celna – potencjalne skutki dla Polski
Wojna celna USA z największymi gospodarkami świata będzie miała wpływ także na Polskę. Choć skutki nie będą tak dotkliwe jak w przypadku Niemiec czy Francji, to jednak część polskich sektorów gospodarki odczuje je wyraźnie – zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio.

Globalna rewolucja celna
Podwyższone amerykańskie cła to największa zmiana w handlu międzynarodowym od niemal 90 lat. Ich celem jest jednocześnie zwiększenie dochodów budżetowych USA, wzmocnienie pozycji negocjacyjnej oraz przyspieszenie procesów reindustrializacji w Stanach Zjednoczonych.
Europa uniknęła najczarniejszego scenariusza, w którym standardowa stawka celna miałaby wynieść 10 proc. dla całego świata, a w niektórych regionach nawet 30-40 proc. Ostatecznie ustalono ją na poziomie 15 proc., choć w przypadku niektórych towarów stawki sięgają znacznie wyżej (np. niektóre produkty rolno-spożywcze, przemysłowe, sprzęt i maszyny).
Krótkoterminowe straty, długoterminowe szanse
Cła spowalniają tempo globalnej wymiany handlowej, co przekłada się na osłabienie wzrostu gospodarczego. W dłuższej perspektywie napięcia między USA a Chinami mogą jednak stworzyć szansę dla eksporterów z innych krajów – w tym z Polski – na zwiększenie udziałów w rynku. Warunkiem jest szybkie dostosowanie się do nowych realiów i wykorzystanie powstających nisz.
Bezpośrednie i pośrednie skutki dla Polski
Według szacunków amerykańskie cła obniżą przychody polskiego przetwórstwa przemysłowego średnio o 0,5 proc. Skutki będą jednak zróżnicowane:
- branża metalowa – najbardziej narażona, ze względu na wysokie, 50-procentowe cła na stal, miedź i aluminium. Spadek przychodów może sięgnąć 1,6 proc.
- elektronika i urządzenia elektryczne – ryzyko silniejszej konkurencji ze strony Chin, które mogą skierować nadwyżki produkcji na rynek europejski. Spadek przychodów może sięgnąć ok. 1-1,1 proc.
- motoryzacja – skutki pośrednie, głównie w postaci mniejszej liczby zamówień od niemieckich producentów samochodów. Spadek przychodów może sięgnąć ok. 0,6 proc.
Praktycznie każda branża odczuje konsekwencje – czy to przez ograniczenie eksportu do USA, spadek wymiany handlowej między UE a Stanami Zjednoczonymi, czy też większą konkurencję ze strony azjatyckich firm.
Rynek leków pod presją
Stany Zjednoczone odpowiadają za blisko połowę globalnej sprzedaży leków, a sektor farmaceutyczny jest wyjątkowo wrażliwy na zmiany w polityce handlowej USA. Planowane działania, mające obniżyć ceny leków w USA, mogą zakłócić globalne łańcuchy dostaw, w których Polska pełni rolę podwykonawcy dla międzynarodowych koncernów.
Globalna presja na obniżenie cen może zmniejszyć marże polskich producentów, choć nie musi się to przełożyć na znaczące korzyści dla krajowych konsumentów – w Polsce ceny leków są zazwyczaj niższe niż w USA czy wielu państwach UE.
Wpływ na inwestorów
Zmiany w polityce handlowej USA mają wpływ nie tylko na przedsiębiorstwa, ale i na inwestorów. Niepewność związana z wojną celną powoduje spadki indeksów giełdowych branży farmaceutycznej zarówno w USA, jak i w Europie. To zwiększa ryzyko inwestycji w najbardziej narażone sektory i wymaga od inwestorów ostrożności w doborze portfela.
Źródło: wGospodarce.pl, „Cła uderzą w polską gospodarkę”
- Wszystko
- Aktualności (892)
- Wiedza (456)
- Kalendarz (1701)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza do Senegalu
PAIH oraz Krajowa Izba Gospodarcza zapraszają do uczestnictwa w misji gospodarczej do Senegalu.
WydarzenieBiznes w Kenii: możliwości, które warto znać – spotkanie informacyjne dla M…
PAIH zaprasza na spotkanie informacyjne pt. „Biznes w Kenii: możliwości, które warto znać”.
-
Artykuł
GUS: Obroty towarowe handlu zagranicznego w styczniu-czerwcu 2025
Ujemne saldo ukształtowało się na poziomie 10,0 mld PLN
ArtykułPolska liderem wzrostu produkcji lodów w UE – eksport rośnie
Polska na 5. miejscu wśród krajów Unii Europejskiej
-
Wydarzenie
Misja gospodarcza do Senegalu
PAIH oraz Krajowa Izba Gospodarcza zapraszają do uczestnictwa w misji gospodarczej do Senegalu.
WydarzenieBiznes w Kenii: możliwości, które warto znać – spotkanie informacyjne dla M…
PAIH zaprasza na spotkanie informacyjne pt. „Biznes w Kenii: możliwości, które warto znać”.
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.