Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wizytówka Eksportera – zadbaj o globalny wizerunek swojej firmy! 
Temat

Wizytówka Eksportera – zadbaj o globalny wizerunek swojej firmy! 

Czy twoja firma jest gotowa na eksport? Czy masz przygotowane materiały promocyjne, przeznaczone dla zagranicznych kontrahentów? Jeśli tak, to gdzie je prezentujesz?

Każdy eksporter boryka się z licznymi problemami związanymi z promowaniem swoich produktów i usług. Jeśli nawet posiadasz materiały promocyjne, przeznaczone dla potencjalnych kontrahentów zagranicznych, to zadajesz sobie pytanie: „Co zrobić, aby zainwestowane przede mnie środki nie poszły na marne?”.  

W przypadku gdy takich materiałów nie posiadasz, to zapewne zastanawiasz się, od czego zacząć? Jeśli nurtuje cię któreś z powyższych pytań, to trafiłeś we właściwe miejsce! Pośród licznych funkcji o charakterze informacyjno-szkoleniowym portal Trade.gov.pl umożliwia polskim firmom zakładanie indywidualnych, bezpłatnych wizytówek eksportera. 

Jak zwiększyć widoczność marki na rynkach zagranicznych? 

Jednym z najpopularniejszych narzędzi, służących zwiększaniu widoczności na globalnym rynku, jest Internet. Oferuje on szeroki wachlarz usług, wspomagających strategie promocyjne. Poprzez gotowe szablony można stworzyć atrakcyjną wizualnie stronę internetową, a bez większej wiedzy promocyjno-informatycznej – kanały w mediach społecznościowych. Czy to wystarczy? 

Stworzenie kanałów wspomagających komunikację to jedno. Zbudowanie wokół nich społeczności i przyciągnięcie uwagi szerszej publiki to zupełnie co innego. Obecnie wyróżnia się dwie kluczowe metody – SEO (z j. ang. Search Engine Optimization)  i SEM (Search Engine Marketing).  Obie formy kreacji wizerunku internetowego firmy lub osoby są powiązane z wykorzystywaniem wyszukiwarek internetowych. Jednocześnie obie wymagają znajomości środowiska cyfrowego, stałej pracy i ciągłego śledzenia zmian wprowadzanych przez dostawców wyszukiwarek internetowych. 

SEM, poza działaniami SEO, charakteryzuje się wykorzystaniem płatnych reklam, np. płatnych od kliknięcia – tzw. model „pay per click”. Co natomiast oznacza SEO? Jest to optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Szacuje się, że na świecie wydatki na SEO przewyższają 80 miliardów dolarów rocznie i ta wartość stale rośnie. Jeśli nie dysponujesz wystarczającym budżetem, możesz inaczej zadbać o wzmocnienie swojej pozycji w Internecie. Jak to zrobić? 

Istnieje wiele metod, wśród których na czołowe miejsce wysuwa się tzw. linkbuilding. Wyrażenie pochodzi od angielskiego wyrażenia „link building”, co dosłownie oznacza budowanie linków. Strategia ta polega na tworzeniu sieci linków, które mają przekierowywać z innych portali na naszą stronę internetową. Odpowiednio skonstruowana sieć linków sprawia, że wyszukiwarki w trakcie selekcji będą uznawać naszą stronę internetową za wartą uwagi. W tym przypadku nie ilość, ale jakość portali, które powołują się na naszą stronę, ma znaczenie. W jaki sposób pozyskać takie przekierowania? Wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup artykułów sponsorowanych lub bannerów, które pozwolą potencjalnym klientom na odkrywanie ich usług. Istnieje też szereg portali, na których bezpłatnie lub w ramach licencji subskrybenta można założyć własny profil. Taką funkcję właśnie posiada Trade.gov.pl. Jak z niej skorzystać? 

Aby założyć własną wizytówkę eksportera na portalu, wystarczy kliknąć w zakładkę Stwórz Wizytówkę i przejść przez 6 opisanych kroków, by cieszyć się dobrze ocenianym źródłem ruchu sieciowego. Po zatwierdzeniu przez redakcję portalu wizytówka będzie widoczna w anglojęzycznej części portalu, w zakładce Polish Companies

Jak zbudować portfolio klientów zagranicznych lub powiększyć istniejące o nowe rynki? 

Budowa portfolio klientów w Polsce bywa wyzwaniem. Poza granicami Rzeczpospolitej do problemów związanych z budową sieci odbiorców dochodzą jeszcze kwestie związane z kontekstem kulturowym. Cenne porady na temat przekraczania barier są regularnie publikowane w zakładce Wiedza. Budowa portfolio, w zależności od naszej specjalizacji, potrafi trwać od kilku miesięcy do kilku lub nawet kilkunastu lat. Aby tego dokonać, warto zacząć od zbudowania silnej sieci lokalnych kontaktów. W Polsce funkcjonuje wiele instytucji, które chętnie wspomagają firmy w procesie internacjonalizacji. Są to zarówno instytucje rządowe, samorządowe jak i zrzeszenia, w tym m.in. izby gospodarcze, stowarzyszenia czy fundacje.  

Ich lista jest stale uzupełniania w zakładce Centrum Wsparcia. Warto zaznaczyć, że każda z instytucji publikuje tu również swoje narzędzia wsparcia. 

Jak uzyskać dostęp do wiedzy i narzędzi, by odnieść sukces na globalnym rynku? 

Dane na temat rynków zagranicznych, w tym m.in. liczby ludności, PKB oraz wartości i udziale eksportu towarów z Polski, znajdują się w zakładce: Kierunki eksportu.  

W przypadku zainteresowania informacjami na temat trendów rynkowych, zasad sovir vivre’u oraz specyfice wybranych rynków warto odwiedzać stale aktualizowaną zakładkę Wiedza. Poza cyklami artykułów tematycznych znajduje się tam szeroka baza podcastów, poświęconych tematyce eksportu. Zakładka Aktualności oferuje dostęp do bieżących wydarzeń gospodarczych na świecie. Informacje o narzędziach i mechanizmach wsparcia znajdują się natomiast w wyżej wspomnianym Centrum Wsparcia. 

Ich ogrom oraz różnorodność mogą przytłaczać. Dlatego zalogowani użytkownicy portalu mogą widzieć jedynie te treści, które odpowiadają ich preferencjom. Po zalogowaniu do konta Mój Trade wystarczy kliknąć Dopasuj Trade do siebie, by dokonać personalizacji portalu. 

Jak zaprezentować swoje produkty i usługi zagranicznym kontrahentom? 

W zależności od kontekstu kulturowego potencjalny partner biznesowy zza granicy może inaczej postrzegać nasz produkt lub usługę niż polski odbiorca. Istotnym elementem strategii ekspansji zagranicznej jest profilowanie. Warto pamiętać, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz, a aspekty wizualnej prezentacji produktu lub usługi w znacznym stopniu wpływają na decyzje biznesowe i konsumenckie. 

W związku z powyższym na portalu Trade.gov.pl istnieje możliwość dodawania zdjęć i katalogów do wizytówki eksportera. Jeśli natomiast nie masz pewności, czy twoje materiały promocyjne będą atrakcyjne dla potencjalnych kontrahentów, to polecamy odwiedzać zakładkę Kalendarz, by zapisać się np. na jedno z serii bezpłatnych szkoleń oferowanych przez instytucje współpracujące z portalem. 

Chcesz wypromować swoją firmę na globalnym rynku?

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.