Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Polski gamedev rośnie w siłę
Temat

Polski gamedev rośnie w siłę

Polska stała się liderem w produkcji gier. Gamedev jest też jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki. Przychody rosną, a branża zatrudnia już ok. 15 tys. osób. Polskie firmy cenione są za innowacje i jakość produkcji. Zyskały również zdolność do konkurowania na globalnym rynku.

gamedev

„Wiedźmin 3: Dziki Gon”, „This War of Mine”, „Dying Light”, „Painkiller”, „Cyberpunk 2077”, „Frostpunk” czy seria „Sniper: Ghost Warrior” to tylko wybrane propozycje polskich producentów gier. Znane są globalnie, a polska branża gamedev (game development) ma obecnie silną pozycję na światowej scenie gier. Perspektywy jej dalszego rozwoju są obiecujące. Jak szacują analitycy Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w specjalnym raporcie „The Creative Industries. Sector Gamedev”, globalna wartość branży w 2024 r. ma wynieść ok. 218 mld dol.

Obecnie nad Wisłą jest ok. 500 firm, które produkują i wydają gry. W ciągu dekady ich liczba wzrosła przeszło dwukrotnie. To zarówno duże międzynarodowe studia (16 z nich zatrudnia ponad 200 osób), jak również niezależni twórcy gier. Cały sektor zatrudnia w Polsce już 15 tys. osób, co sprawia, że nasz gamedev jest obecnie numerem trzy w Europie – po Wielkiej Brytanii i Francji. Polskie firmy zatrudniają więcej osób niż niemieckie czy też hiszpańskie.

Co ciekawe, 25 proc. pracowników branży w Polsce to kobiety, natomiast 8 proc. to obcokrajowcy. W sukurs przychodzą też uczelnie techniczne i ośrodki edukacyjne, które kształcą na ponad 250 kierunkach związanych z sektorem IT i programowaniem.

Coraz więcej graczy

Jedną z najbardziej znanych i najcenniejszych firm jest notowany na warszawskiej giełdzie CD-Projekt. W październiku kapitalizacja spółki wynosiła 12,6 mld zł. Zresztą gamedev jest niezwykle szeroko reprezentowany na głównym parkiecie GPW i na rynku NewConnect – na koniec września spółek było 90.

Przyglądając się finansom, warto zauważyć, że eksport odpowiada za 96 proc. przychodów polskiego gamingu. Głównym kierunkiem zagranicznej ekspansji są Stany Zjednoczone. Drugie i trzecie miejsce zajmują rynki Unii Europejskiej oraz Wielka Brytania. Przełomowy był rok 2020, kiedy więcej gier trafiło na rynki zagraniczne niż na rynek krajowy.

Zresztą pandemia dla sektora gamingu okazała się niezwykle łaskawa. Badania przeprowadzone przez Polish Gamers Research wykazały, że w trakcie lockdownów wzrosło zainteresowanie grami. Jak informują analitycy PAIH, szacunkowa liczba graczy w Polsce przekroczyła w 2020 roku 20 mln.

Zdaniem ekspertów, polska branża gamingowa dobrze wykorzystała szansę, jaką przyniosły  zwłaszcza lata 2020-2021. Większa liczba godzin spędzonych przez graczy przy swojej ulubionej rozrywce przełożyła się na wyniki sprzedaży wielu tytułów.

Jak czytamy w trzeciej edycji raportu „The Game Industry of Poland”, łączne przychody branży w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosły o 250 proc. W 2022 r. wyniosły 1,286 mld euro. W tym przypadku sytuacja jest jednak inna niż w obszarze zatrudnienia. Brak jest dokładnych szacunków dotyczących innych krajów, co sprawia, że w przypadku sprzedaży Polska może zajmować dopiero 6-8 miejsce w Europie (brak jest kompletnych danych dotyczących dwóch rynków). W obszarze przychodów polskie firmy gamedev mają więc jeszcze trochę do zrobienia.

Istotna jest specyfika przychodów, związana z cyklem wydawania gier. Zwykle proces zajmuje od 2 do 3 lat, co prowadzi do okresowych wahań przychodów. Niejednokrotnie zdarza się również, że polskie studia wydają tytuły, które radzą sobie słabiej niż oczekiwano. Nie zmienia to faktu, że polski gamdev w kolejnych latach będzie rosnąć. Spodziewane są też następne debiuty na NewConnect.

Bez wątpienia gry stały się jednym z polskich hitów eksportowych. Jak zwracają uwagę analitycy PAIH, gry są jedynym polskim produktem z sektora kultury, który jest częściej eksportowany niż importowany. Co więcej, Polska jest jednym z nielicznych krajów na świecie, któremu udało się to osiągnąć.

Wsparcie dla polskich firm

Kompleksowe ujęcie branży znajdziemy w specjalnym raporcie „The Creative Industries Sector Gamedev” autorstwa PAIH oraz na prowadzonym przez Agencję portalu Trade.gov.pl. To właśnie tutaj można również znaleźć informacje o najnowszych wydarzeniach związanych z branżą gamedev.

Warto pamiętać, że PAIH wspomaga proces nawiązywania relacji biznesowych przez polskich przedsiębiorców i ich ekspansję poza granice kraju. Natomiast na portalu Trade.gov.pl firmy mogą zakładać swoje wirtualne wizytówki. Może to być pierwszy krok do pomyślnego zakończenia procesu weryfikacji firmy przed rozpoczęciem współpracy z zagranicznym kontrahentem.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH S.A.)


ul. Krucza 50
00-025 Warszawa

Materiał został opublikowany w listopadowym wydaniu magazynu pokładowego Polskich Linii Lotniczych LOT.

  • Wszystko
Wyszukiwanie zaawansowane
  • Brak wyników dla wybranego zestawu filtrów. Zmień ustawienia filtrów i spróbuj ponownie.

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.