Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB
01.08.2025
Ministerstwo Rozwoju i Technologii w dniu 5 lutego 2024 r. zawarło porozumienie o dofinansowanie projektu pn. Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB, w ramach Programu „Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027” (FENG), Priorytet FENG.02 Środowisko sprzyjające innowacjom, działanie FENG.02.26. Wartość przyznanego dofinansowania to 182 mln zł.
Cel
Celem projektu jest zwiększenie potencjału rozwojowego polskich MŚP oraz wzrost wolumenu eksportu polskich przedsiębiorstw poprzez ich udział w działaniach promocyjnych na rynkach zagranicznych.
Opis działań
Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:
- realizację 15 sektorowych programów promocji w latach 2024-2029. Programy promocji realizowane będą na arenie międzynarodowej dla kluczowych sektorów polskiej gospodarki, tj. posiadających wysoki potencjał eksportowy oraz innowacyjny, a także wpisujących się w obszary wsparcia powiązane z KIS, stanowiącymi przewagi konkurencyjne kraju,
- prezentację potencjału eksportowego Polski i polskiej gospodarki podczas dużych przedsięwzięć promocyjnych przy zaangażowaniu MŚP, samorządów branżowych, administracji publicznej,
- zapewnienie narzędzi wsparcia rozwoju eksportu cyfrowego wśród polskich MŚP.
Opis efektów /rezultatów
Planowane w projekcie działania promocyjne mają za zadanie:
- aktywizację MŚP do rozwinięcia lub dywersyfikacji działalności eksportowej na rynki zagraniczne, w tym o wysokim potencjalne importowym,
- rozwój i promocję potencjału innowacyjnego i eksportowego MŚP,
- umocnienie rozpoznawalności Polski (Marki Polskiej Gospodarki-MPG) oraz polskich MŚP i ich produktów/usług na rynkach zagranicznych,
- zwiększenie liczby przedsiębiorstw posiadających kompetencje i uczestniczących w transformacji cyfrowej w obszarze eksportu,
- zwiększenie poziomu eksportu MŚP posiadających w swojej ofercie innowacyjne produkty i usługi.
Opis projektu
Projekt realizowany jest w partnerstwie z czterema instytucjami: Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa oraz Polską Agencją Kosmiczną. Partnerzy będą odpowiedzialni za realizację głównego zadania projektu, tj. programów promocji dla sektorów objętych wsparciem.
Sektory o wysokim potencjale eksportowym i innowacyjnym objęte wsparciem:
- Sektor budowy i wykańczania budowli
- Sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki
- Sektor medyczny i farmaceutyczny
- Sektor ICT/IT
- Sektor kosmetyczny
- Sektor lotniczo-kosmiczny
- Sektor maszyn i urządzeń
- Sektor meblarski
- Sektor motoryzacyjny
- Sektor pojazdów szynowych
- Sektor przemysłu kreatywnego
- Sektor spożywczy
- Sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi
- Sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
- Sektor zielonych technologii
Wybrane sektory posiadają wysoki potencjał eksportowy oraz innowacyjny, a także wpisują się w obszary wsparcia powiązane z KIS.
Dla tych sektorów opracowane zostały przez Partnerów programy promocji na lata 2024-2029. Programy promocji obejmują m.in. organizację stoisk narodowych na najważniejszych wydarzeniach targowych na świecie, realizację kampanii promocyjnych i misji gospodarczych.
Szczegółowe informacje znajdują się w zakładkach dla poszczególnych sektorów.
Wykaz wydarzeń targowych, na których zrealizowane zostaną stoiska narodowe znajdziesz tutaj
W ramach realizacji dużych wydarzeń promocyjnych Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. promuje Polskę i Markę Polskiej Gospodarki podczas udziału w Światowej Wystawie EXPO 2025 Osaka, Kansai w Japonii. Ze środków projektu Brand Hub finansowane są misje biznesowo-dziennikarskie do Polski, materiały multimedialne wykorzystywane w Pawilonie Polski i w social mediach, forum gospodarcze o charakterze eksportowym oraz działania komunikacyjne promujące Markę Polskiej Gospodarki. Kwota przeznaczona na te działania wynosi 9 mln zł.
Na stronie www.expo.gov.pl (https://expo.gov.pl/) znajdują się szczegółowe informacje dotyczące udziału Polski w EXPO 2025.
Wsparcie dla firm
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, w ramach komplementarnego działania 2.25 FENG Promocja marki innowacyjnych MŚP zapewnia przedsiębiorcom wsparcie finansowe na realizację własnych działań promocyjnych, organizację stoisk wystawowych i misji gospodarczych.
O wsparcie w ramach działania 2.25 mogą ubiegać się przedsiębiorcy z sektora MŚP prowadzący działalność eksportową i uzyskujący przychody z eksportu na poziomie co najmniej 20%. Wymagane jest także potwierdzenie innowacyjności firmy – ponoszenie wydatków na B+R lub wdrożenie innowacji produktowych lub w procesach biznesowych. Wszystkie informacje oraz dokumenty konkursowe są dostępne na stronie PARP.
Zapraszamy przedsiębiorców do udziału w naborach organizowanych przez PARP w ramach działania FENG02.25. Harmonogram naborów znajdziesz tutaj

Spis treściTable of contents