Zaawansowane technologie motorem polskiego eksportu
10.01.2025
Jak wynika z najnowszych analiz Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), polski eksport w latach 2019–2023 odnotował znaczący wzrost w strategicznych sektorach takich jak czyste technologie (clean-tech), biotechnologia (bio-tech), technologie medyczne (med-tech), przemysł farmaceutyczny, kosmiczny oraz obronny. Dynamika wzrostu w tych branżach wyniosła aż 141 proc., przewyższając niemal trzykrotnie średni wzrost eksportu pozostałych kategorii.

Obronność na czele wzrostów
Największym sukcesem eksportowym ostatnich lat jest sektor obronny, który w latach 2019–2023 zwiększył swoją wartość aż o 487 proc. Jak podkreśla PIE, rosnące zapotrzebowanie na uzbrojenie w związku z wojną w Ukrainie oraz współpraca z partnerami międzynarodowymi wyniosły polski przemysł obronny na zupełnie nowy poziom.
Nie bez znaczenia była także modernizacja przemysłu obronnego. Polskie zakłady zbrojeniowe zainwestowały w nowoczesne linie produkcyjne oraz rozwój innowacyjnych technologii. Wprowadzenie nowych standardów jakości pozwoliło dostosować ofertę do wymagań międzynarodowych kontrahentów, a jednocześnie zwiększyć zdolności produkcyjne.
Technologie napędzają eksport
Jednym z motorów wzrostu polskiego eksportu w latach 2019–2023 były czyste technologie, które odnotowały wzrost o 224 proc. Jednak rok 2024 nie był już tak łaskawy. Malejący popyt na akumulatory elektryczne – będące jednym z kluczowych produktów eksportowych – znacząco wpłynął na obniżenie wartości eksportu w tym segmencie. Problemy te wynikają z trudności na europejskim rynku samochodów elektrycznych. Jak podkreślają eksperci, aby utrzymać dotychczasowe tempo wzrostu, polscy producenci muszą szukać alternatywnych zastosowań dla istniejących technologii.
Na uwagę zasługują także sektor kosmiczny (+222 proc.), biotechnologiczny (+169 proc.) oraz technologie medyczne (+137 proc.), które również wykazały mocne wzrosty, podkreślając rosnącą rolę Polski na rynku zaawansowanych technologii. W przeciwieństwie do nich eksport farmaceutyków zwiększył się jedynie o 19 proc., co stanowi najsłabszy wynik spośród analizowanych branż. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że eksport polskich farmaceutyków koncentruje się głównie na krajach Unii Europejskiej, takich jak Niemcy czy Francja, gdzie konkurencja ze strony międzynarodowych koncernów farmaceutycznych jest bardzo silna. W latach 2019–2023 polskie firmy miały ograniczone możliwości ekspansji na bardziej odległe rynki. Ponadto eksport polskich farmaceutyków opiera się w dużej mierze na lekach generycznych, które w ostatnich latach tracą na znaczeniu na rzecz bardziej zaawansowanych produktów biotechnologicznych i innowacyjnych terapii.
Polska coraz silniejszym graczem w UE
Jak podkreśla PIE, polski eksport zyskuje coraz większy udział w strukturze unijnej. W 2023 roku sektor clean-tech odpowiadał za niemal 10 proc. unijnego eksportu w tej kategorii, a sektory kosmiczny i medyczny osiągnęły odpowiednio 5 proc. i 4 proc. udziału. Nawet sektor obronny, który jeszcze kilka lat temu był marginalny, zwiększył swój udział z 1 proc. w 2019 roku do 3 proc. w 2023 roku.
Wzrost eksportu w analizowanych przez PIE sektorach nie tylko wzmacnia pozycję Polski w międzynarodowym podziale pracy, ale również potwierdza jej zdolność do konkurowania w zaawansowanych segmentach łańcuchów wartości. Utrzymanie tego trendu wymaga jednak dalszych inwestycji w innowacje oraz opracowania strategii działań dostosowanych do aktualnych wyzwań na globalnych rynkach.
Źródła:
- Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy 1/2025
- Ministerstwo Obrony Narodowej
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (852)
- Wiedza (421)
- Kalendarz (1613)
- Centrum Wsparcia (349)
-
Wydarzenie
Słupskie Forum Eksportera – sięgaj po nowe rynki zagraniczne z PAIH
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza przedsiębiorców z województwa pomorskiego na Słup…
WydarzenieStoisko PAIH na SuperZoo 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza polskie firmy do udziału w targach SuperZoo 2025 …
-
Artykuł
Francja trzecim partnerem eksportowym Polski
W I kwartale 2025 roku udział Francji w polskim eksporcie wyniósł 6 proc.
ArtykułZrównoważony rozwój UE – raport SDG 2025
Czy Unia Europejska skutecznie realizuje cele zrównoważonego rozwoju?
-
Artykuł
Kultura Biznesu w Chorwacji
Chorwacja łączy w sobie elementy środkowoeuropejskiego pragmatyzmu z południowym temperamentem
ArtykułPsychologia handlu – jak wytrwać, gdy efekty nie przychodzą od razu
57 proc. przedstawicieli handlowych uważa, że cisza ze strony klientów jest głównym demotywatorem
-
Wydarzenie
Słupskie Forum Eksportera – sięgaj po nowe rynki zagraniczne z PAIH
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza przedsiębiorców z województwa pomorskiego na Słup…
WydarzenieStoisko PAIH na SuperZoo 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza polskie firmy do udziału w targach SuperZoo 2025 …
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.