31.01.2025
Sztuczna inteligencja w Unii Europejskiej – liderzy i outsiderzy
Według danych Eurostatu w 2024 roku 13,5 proc. firm w Unii Europejskiej, zatrudniających co najmniej 10 pracowników, wykorzystywało technologie sztucznej inteligencji (AI). To znaczący wzrost w porównaniu do 2023 roku, kiedy odsetek ten wynosił jedynie 8 proc. Progres o 5,5 punktu procentowego obrazuje rosnącą popularność AI w unijnym biznesie.

Liderzy sztucznej inteligencji w UE
Dania jest liderem w Europie pod względem wdrażania sztucznej inteligencji. W 2024 roku aż 27,6 proc. duńskich firm wykorzystywało AI w swojej działalności. Kolejne miejsca zajęły Szwecja (25,1 proc.) i Belgia (24,7 proc). Warto zauważyć, że Szwecja odnotowała najwyższy wzrost rok do roku, wynoszący 14,7 punktów procentowych, co czyni ją jednym z dynamiczniej rozwijających się krajów w tym zakresie.
Kraje z najniższym udziałem firm korzystających z AI
Na przeciwległym biegunie znalazła się Rumunia, gdzie tylko 3,1 proc. firm stosuje technologie AI. Polska również wypada blado na tle innych krajów – jedynie 5,9 proc. firm zatrudniających co najmniej 10 osób zdecydowało się na wdrożenie sztucznej inteligencji. Bułgaria, z wynikiem 6,5 proc., dopełnia grono państw, które słabo radzą sobie z adaptacją tej technologii.
Różnice między małymi a dużymi firmami
Znaczące różnice w wykorzystaniu sztucznej inteligencji występują w zależności od wielkości przedsiębiorstw. W 2024 roku AI stosowało:
- 11,2 proc. małych firm,
- 20,9 proc. średnich firm,
- 41,1 proc. dużych przedsiębiorstw.
Eurostat tłumaczy te różnice złożonością wdrażania technologii AI oraz wysokimi kosztami, które mogą być bardziej przystępne dla większych podmiotów.
Branże najczęściej korzystające z AI
Największy odsetek firm wykorzystujących sztuczną inteligencję w 2024 roku odnotowano w sektorach:
- informacji i komunikacji (48,7 proc.),
- działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej (30,5 proc.).
W innych branżach udział firm korzystających z AI był zdecydowanie niższy, wahając się od 15,4 proc. w przypadku obsługi rynku nieruchomości do zaledwie 6,09 proc. w sektorze zakwaterowania i budownictwa.
Technologie sztucznej inteligencji – co wybierają firmy
Wśród najczęściej stosowanych technologii AI w 2024 roku znalazły się:
- analiza tekstu pisanego (text mining),
- generowanie języka pisanego lub mówionego (natural language generation),
- rozpoznawanie mowy (speech-to-text).
Polska w ogonie Europy
Pomimo ogólnego wzrostu zainteresowania sztuczną inteligencją Polska pozostaje w tyle za większością krajów UE. Między 2023 a 2024 rokiem odsetek polskich firm korzystających z AI wzrósł jedynie o 2,2 punktu procentowego, co wskazuje na powolne tempo adaptacji nowoczesnych technologii nad Wisłą.
Dania, Szwecja i Belgia wyznaczają kierunki rozwoju w obszarze sztucznej inteligencji, podczas gdy kraje, takie jak Rumunia, Polska i Bułgaria pozostają w tyle. Wdrażanie AI w Europie dynamicznie przyspiesza, szczególnie w większych firmach i określonych branżach, ale różnice między państwami pokazują, że potencjał tej technologii nie jest jeszcze w pełni wykorzystywany.
Źródło: Eurostat, „Rośnie wykorzystanie technologii AI w przedsiębiorstwach w UE”, 01.2025
- Wszystko
- Aktualności (829)
- Wiedza (401)
- Kalendarz (1510)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Wydarzenie
Spotkanie biznesowe z PAIH w Cieszanowie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Cieszanów zapraszają przedsiębi…
ArtykułPolski sektor drobiarski – europejski lider jakości i innowacji
Polska wyrosła na niekwestionowanego lidera w europejskiej produkcji i eksporcie drobiu
-
Artykuł
Polska na targach Hannover Messe 2025 – podsumowanie
Tegoroczna edycja zgromadziła 4 tys. wystawców i blisko 130 tys. zwiedzających ze 150 krajów
ArtykułEksport surowców wtórnych z UE spada, import rośnie
Według danych Eurostatu eksport surowców wtórnych do krajów spoza UE zmniejszył się o 8,2 proc.
-
Artykuł
Polski sektor drobiarski – europejski lider jakości i innowacji
Polska wyrosła na niekwestionowanego lidera w europejskiej produkcji i eksporcie drobiu
ArtykułBośnia i Hercegowina – rynek w fazie transformacji
Kraj, choć formalnie pozostaje poza UE, integruje się z europejskimi strukturami gospodarczymi
-
Wydarzenie
Spotkanie biznesowe z PAIH w Cieszanowie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Cieszanów zapraszają przedsiębi…
WydarzenieBig 5 Construct South Africa 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza firmy z branży budowlanej do udziału w targach Big 5 Con…
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.