Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Rozbudowa portu Klaipėda
Artykuł

Rozbudowa portu Klaipėda

Port Klaipėda, położony w centralnej części Bałtyku, to strategiczny węzeł logistyczny, oferujący dostęp do państw bałtyckich oraz rynków Europy Północnej, Środkowej i Zachodniej. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę portową i digitalizację procesów, port staje się nowoczesnym hubem dla przeładunku kontenerów, ładunków masowych i towarów chłodzonych.

port morski

Dla polskich firm oznacza to możliwości dostaw materiałów budowlanych, technologii portowych, sprzętu logistycznego oraz świadczenia usług inżynieryjnych i IT.

Dodatkowo pojawia się szansa wdrażania polskich rozwiązań wodorowych – w porcie prowadzona jest budowa zakładu produkcji wodoru, który potrzebuje uczestników przetargu na montaż rozlewni wodoru. Spory potencjał dla polskich firm stanowi również import LPG, ponieważ polskie kanały są obecnie w pełni zatowarowane, a Litwa dysponuje możliwością rozładunku LPG i dalszego transportu, również rurociągami, do Polski.

Parametry i infrastruktura portu

Powierzchnia portu: 1 442,1 ha (557,2 ha lądu, 884,9 ha wody)
Nabrzeża: 23 km, w tym Północna falochron – 733 m, Południowa – 1 374 m
Głębokość toru podejściowego: 16 m (obecnie 15,5 m), maksymalne zanurzenie statków – 14,3 m
Terminale: 33 specjalistyczne terminale, obsługa wszystkich rodzajów ładunków


Magazyny i składowanie:

  • 99 380 m² dla ładunków ogólnych
  • 933 700 t dla ładunków masowych
  • 66 000 t dla ładunków chłodzonych
  • 1 045 879 m² powierzchni odkrytej
  • 749 000 m³ pojemności zbiorników na ładunki płynne

Zalety strategiczne portu

Położony w centralnej części Bałtyku port zapewnia doskonały dostęp do całego regionu i stanowi element europejskiej sieci korytarzy transportowych TEN-T. Oferuje świetną łączność kolejową dzięki obecności torów o szerokości 1520 mm w regionie oraz dostępowi do standardu 1435 mm przez terminal intermodalny w Kownie.

Codziennie obsługuje połączenia ro-ro z Niemcami, Szwecją i Danią, a także zapewnia dogodne powiązania kontenerowe z głównymi portami europejskimi oraz kierunkami dalekomorskimi, takimi jak USA, Indie, Azja czy Bliski Wschód. Port jest zdigitalizowany dzięki systemom LUVIS, odpowiadającym za ruch statków oraz KIPIS, który gromadzi informacje o ładunkach.

Źródło: Klaipėda State Seaport Authority

Inwestycje w latach 2024–2027

Przebudowa nabrzeży i nowe tereny portowe – zwiększenie przepustowości i głębokości torów.
Obiekty portowe i terminale wysokiej wydajności – skrócenie czasu operacji: Panamax – 2 dni, kontenery feeder – 12 godzin, kontenery mother – 22 godziny.
Nowy terminal dla statków wycieczkowych z 2 nabrzeżami.
Nowa siedziba Port Authority oraz nowa dzielnica nadbrzeżna z funkcjami rekreacyjnymi i mieszkaniowymi.
Innowacyjne rozwiązania technologiczne:
  • zdalne pilotowanie statków
  • 15 autonomicznych dronów SeaFox do dostarczania urządzeń PilotLink, wyposażonych w kamery, termowizory i sensory środowiskowe
Systemy Port Community i GIS – efektywne zarządzanie ruchem i usługami portowymi.

Możliwości dla polskich eksporterów

  • materiały budowlane i hydrotechniczne – do rozbudowy nabrzeży, magazynów i terminali;
  • sprzęt portowy i logistyczny – suwnice, dźwigi, wózki widłowe, urządzenia do przeładunku kontenerów i ładunków masowych;
  • technologie cyfrowe i IT – systemy zarządzania ruchem statków, monitorowania ładunków, GIS i systemy port community;
  • usługi inżynieryjne i konsultingowe – projektowanie, nadzór budowlany i hydrotechniczny;
  • rozwiązania innowacyjne – drony inspekcyjne, automatyzacja procesów, systemy zdalnego pilotowania
  • technologie wodorowe – udział w budowie zakładu produkcji wodoru i montażu rozlewni;
  • import LPG – rozładunek i transport do Polski, w tym możliwość wykorzystania rurociągów.

Rozbudowa Portu Klaipėda w latach 2024–2027 to znacząca inwestycja infrastrukturalna, otwierająca szerokie możliwości dla polskich firm w zakresie towarów, technologii i usług. Wczesne przygotowanie ofert, partnerstwa z lokalnymi przedsiębiorstwami oraz aktywne śledzenie przetargów portowych mogą przynieść realne korzyści biznesowe na rynku bałtyckim i w szerszym regionie Europy Środkowej.

Zainteresowani przedsiębiorcy mogą kontaktować się w powyższych tematach z Zagranicznym Biurem Handlowym PAIH w Wilnie

Źródło: BALTIC MARITIME INDUSTRY AND CARGO HUB, Klaipėda State Seaport Authority

  • Wszystko
  • Aktualności (977)
  • Wiedza (513)
  • Kalendarz (1798)
  • Centrum Wsparcia (351)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.