04.02.2025
Rekordowy handel produktami rolno-spożywczymi w Unii Europejskiej
Handel artykułami rolno-spożywczymi w Unii Europejskiej dynamicznie rośnie, osiągnąwszy rekordowy poziom w październiku 2024 r. Wzrost eksportu przyczynia się do umocnienia pozycji UE jako globalnego lidera w sektorze żywnościowym, a innowacje, zrównoważona produkcja i rosnący popyt na produkty wysokiej jakości sprzyjają dalszemu rozwojowi tego segmentu rynku.

Wzrost eksportu i importu w październiku 2024 roku
Najnowszy raport Komisji Europejskiej dotyczący handlu produktami rolno-spożywczymi pokazał, że w październiku 2024 r. Unia Europejska osiągnęła rekordowe wyniki. Eksport wyniósł łącznie 21,7 mld EUR, natomiast import osiągnął poziom 16,2 mld EUR. W porównaniu do poprzedniego miesiąca eksport wzrósł o 10 proc., a import o 19 proc. Rekordowe wyniki handlu produktami rolno-spożywczymi w październiku 2024 r. wskazują na stabilną kondycję sektora rolno-spożywczego UE.
Skumulowane dane za okres od stycznia do października 2024 r. pokazały wzrost eksportu o 3 proc. i importu o 6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Główne kierunki eksportowe UE
Wielka Brytania i Stany Zjednoczone pozostały najważniejszymi partnerami handlowymi UE w zakresie eksportu produktów rolno-spożywczych. Od stycznia do października 2024 r. eksport do Wielkiej Brytanii wyniósł 44,9 mld EUR, a do Stanów Zjednoczonych 25,1 mld EUR. W przeciwieństwie do tych wzrostów eksport do Chin spadł o 937 mln EUR (-8 proc.). Było to spowodowane zmniejszonymi dostawami zbóż, wieprzowiny oraz produktów mlecznych.
Produkty o najwyższym wzroście eksportu
Największy wzrost eksportu odnotowano w kategoriach:
- kawa, herbata, kakao i przyprawy,
- oliwki,
- mieszane przetwory spożywcze.
Te grupy produktów wykazały intensywny wzrost popytu na rynkach międzynarodowych, co pozytywnie wpłynęło na całkowity wynik eksportowy UE.
Polski eksport produktów rolno-spożywczych
Eksport towarów rolno-spożywczych z Polski w pierwszych ośmiu miesiącach 2024 r. wyniósł 34,75 mld EUR, co oznacza wzrost o 0,6 proc. rok do roku. Wartość eksportu do krajów trzecich wzrosła o 1 proc., osiągając 9,2 mld EUR. Największy wzrost odnotowano w eksporcie mięsa drobiowego i wyrobów czekoladowych (po 17 proc.), natomiast sprzedaż pszenicy spadła o 36 proc. Wielka Brytania pozostaje największym odbiorcą polskiej żywności spoza UE (2,8 mld EUR, +1 proc.), a wśród innych rynków wyróżniają się Turcja (+35 proc.) i Szwajcaria (+52 proc.). Więcej informacji o polskim eksporcie spożywczym.
Import produktów rolno-spożywczych do UE
Największym dostawcą produktów rolno-spożywczych do UE pozostała Brazylia, z wartością eksportu wynoszącą 14,4 mld EUR. Jednak w porównaniu do poprzedniego roku zanotowano spadek o 3 proc., spowodowany niższymi cenami roślin oleistych i zmniejszonymi wolumenami zbóż.
Największy wzrost importu odnotowano w przypadku Wybrzeża Kości Słoniowej (+2 mld EUR, +60 proc.), co wynikało głównie z rosnących cen kakao. Natomiast największych redukcji eksportu do UE doświadczyły w tym czasie Australia i Rosja.
Zmiany w strukturze importu
Import zbóż do UE zmniejszył się zarówno pod względem wartości, jak i wolumenów. Z drugiej strony wzrósł import roślin oleistych i roślin białkowych, co może wskazywać na rosnące zapotrzebowanie na surowce do produkcji żywności oraz pasz.
Pomimo wyzwań związanych z malejącym eksportem do Chin oraz zmianami w strukturze importu unijny rynek utrzymuje konkurencyjność.
Źródło: Raport Komisji Europejskiej „Eksport i import produktów rolno-spożywczych z UE osiągnęły rekordowe poziomy w październiku 2024 r.”,01.2025r.
- Wszystko
- Aktualności (989)
- Wiedza (531)
- Kalendarz (1806)
- Centrum Wsparcia (350)
-
ArtykułRaport: Świąteczny portfel Polaków 2025
Stabilniejsze ceny pozwalają spokojniej planować świąteczny budżet
ArtykułKultura biznesu w Arabii Saudyjskiej
Kultura biznesowa w Arabii Saudyjskiej wciąż silnie opiera się na tradycji, wartościach islamu oraz …
-
ArtykułRaport: Świąteczny portfel Polaków 2025
Stabilniejsze ceny pozwalają spokojniej planować świąteczny budżet
ArtykułPolska w światowej czołówce eksportu bombek choinkowych
Polska zajmuje 2. miejsce w Europie i 5. na świecie wśród eksporterów bombek
-
ArtykułKultura biznesu w Arabii Saudyjskiej
Kultura biznesowa w Arabii Saudyjskiej wciąż silnie opiera się na tradycji, wartościach islamu oraz …
ArtykułRynek kosmetyczny w Chile – szanse dla polskich przedsiębiorców, część 1/2
Strategia marketingowa i pozycjonowanie produktów kosmetycznych
-
WydarzenieŁódzkie: rekrutacja na targi Fruit Logistica 2026 w Berlinie
Województwo Łódzkie zaprasza do udziału w międzynarodowych targach owocowo-warzywnych Fruit Logistic…
WydarzenieStoisko narodowe na targach WHX Dubai 2026
PARP organizuje stoisko narodowe na targach WHX Dubai 2026 dla firm z sektora medycznego i farmaceu…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.