Rekordowy eksport produktów rolno-spożywczych
19.02.2024
W roku 2023 polscy przedsiębiorcy z sektora rolno-spożywczego odnotowali rekordową sprzedaż za granicę o wartości 51,8 mld euro (236 mld zł), co stanowi wzrost o 8,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Informację tę przekazał dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Henryk Smolarz. Największe zyski przyniósł eksport mięsa i jego przetworów, co świadczy o rosnącym znaczeniu polskiego sektora rolniczego na arenie międzynarodowej.
Głównym partnerem handlowym Polski nadal są kraje Unii Europejskiej, do których trafia ponad 73 proc. polskiego eksportu żywnościowego. W roku 2023 sprzedano na rynek unijny towary o wartości 38 mld euro (173 mld zł), co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Niemcy są największym odbiorcą polskiej żywności, importując towary o wartości 13,3 mld euro (wzrost o 11 proc.).
Eksport poza UE
Warto zauważyć także rosnący udział eksportu poza granice Unii Europejskiej, który w roku 2023 wyniósł 13,8 mld euro (63 mld zł), co stanowiło wzrost o 11 proc. Wśród najważniejszych odbiorców pozaunijnych znajdują się Wielka Brytania (4,2 mld euro, wzrost o 14 proc.), Ukraina (1,03 mld euro, wzrost o 9 proc.) oraz Stany Zjednoczone (870 mln euro, wzrost o 13 proc.).
Polskie produkty na rynkach zagranicznych
Polska żywność trafia na stoły konsumentów na całym świecie. Najważniejsze produkty eksportowe to:
- wyroby tytoniowe (4,6 mld euro),
- mięso drobiowe (3,1 mld euro),
- produkty mleczne, (2,2 mld euro),
- pieczywo i wyroby piekarnicze (2,1 mld euro),
- mięso wołowe (1,8 mld euro),
- karma dla zwierząt domowych (1,7 mld euro),
- wyroby czekoladowe (1,7 mld euro).
Czynniki wpływające na eksport
Eksperci wskazują na szereg czynników, które wpłynęły na pozytywne wyniki eksportu polskiej żywności. Wśród nich wymienia się konkurencyjne ceny oraz wysoką jakość produktów, która sprawia, że polskie towary są atrakcyjne na rynkach zagranicznych. Jednakże mniej dynamiczny wzrost wartości eksportu w porównaniu z rokiem poprzednim wynikał z notowanych spadków cen na międzynarodowym rynku żywnościowym oraz tendencji do aprecjacji złotego wobec euro, co negatywnie wpłynęło na konkurencyjność cenową polskich produktów w UE.
Źródło: PAP
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (547)
- Wiedza (257)
- Kalendarz (940)
- Centrum Wsparcia (321)
-
Artykuł
Chile zachęca do inwestowania w sektor litu
Przyjmowanie zgłoszeń potrwa do 17 czerwca 2024 roku
ArtykułWork-life balance zapracowanych Polaków
Polacy w czołówce najbardziej pracowitych Europejczyków
-
Wydarzenie
Warsztaty dla firm z branży meblarskiej
13 i 14 czerwca br. MRiT zaprasza na bezpłatne warsztaty online dla przedsiębiorców z branży meblars…
WydarzenieGlobal Agribusiness Forum
Global Agribusiness Forum to wydarzenie, które łączy niektórych głównych decydentów międzynarodowego…
-
Oferta wsparcia
Regionalne Biura Handlowe
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie polskich firm na wsparcie w ekspansji międzynarodowej Polska…
InstytucjaPolska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH S.A.)
Jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Pierwszym punktem…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.