30.12.2024
Polskie pierniki – smak tradycji, który podbija świat
Pierniki to coś więcej niż tylko słodki wypiek – to symbol polskiej gościnności i tradycji, który zachwyca smakiem i historią. Dzięki eksportowi, polskie pierniki, zwłaszcza te z Torunia, stały się ambasadorami naszej kultury kulinarnej na międzynarodowej scenie.

Uznanie na światowych rynkach zdobyły dzięki unikalnym recepturom, wysokiej jakości składnikom i staranności wytwarzania.
Dynamiczny wzrost eksportu polskich pierników w latach 2019-2022
W 2022 roku Polska wyeksportowała 14,2 tys. ton pierników, o łącznej wartości blisko 44 mln EUR. Pierniki te stanowiły około 1,8 proc. wartości polskiego eksportu wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
W porównaniu z 2021 rokiem odnotowano wzrost eksportu o ponad 8 proc. w ujęciu ilościowym oraz 24,5 proc. w wartościowym. Jeszcze bardziej imponujące są dane dotyczące lat 2019 – 2022, w tym okresie wolumen sprzedaży pierników za granicę zwiększył się o 31 proc., a ich wartość wzrosła aż o 55 proc.
Te wyniki pokazały, że stały się one naszym kolejnym hitem eksportowym. W roku 2022 Polska była 3. największym eksporterem pierników z dodatkiem imbiru i podobnych, po Kanadzie i Niemczech.
Spadek eksportu w 2023 roku
Eksport polskich pierników w 2023 roku był słabszy w porównaniu do lat poprzednich i osiągnął wartość 39,83 mln EUR.
Do czynników, które miały wpływ na spadek eksportu można zaliczyć:
- wzrost kosztów produkcji (wzrost cen surowców, energii oraz transportu),
- kryzys ekonomiczny (w wielu krajach na świecie, ale przede wszystkim wśród największych odbiorców w Unii Europejskiej),
- sytuacja polityczna (konflikty geopolityczne, takie jak wojna na Ukrainie).
Mimo spadku wartości eksportu, polskie pierniki dotarły w 2023 roku do 50 krajów na świecie. Największymi rynkami ich zbytu były Niemcy (57,2 proc. eksportu), następnie Rosja, Rumunia, Czechy, Węgry, Słowacja, Bułgaria i Wielkiej Brytania.
Eksport pierników od stycznia do października 2024 roku
W ciągu dziesięciu miesięcy br. wielkość eksportu polskich pierników osiągnęła wartość 36,33 mln EUR.
Mimo mniejszych zamówień u naszego zachodniego sąsiada, Niemcy nadal są największym odbiorcą tych słodyczy. W br. zaimportowali pierników o wartości 15,04 mln EUR. Wzrosła natomiast sprzedaż do Czech (z 2,53 mln EUR w całym 2023 roku do 3,6 mln EUR w ciągu dziesięciu miesięcy br.), Rumunii, Węgier, Słowacji, Bułgarii i USA. Spadek notowany jest na kierunku Rosja i Wielka Brytania.
Sezonowy wzrost sprzedaży pierników w okresie przedświątecznym
Sprzedaż pierników rośnie w okresie przedświątecznym, głównie dzięki ich sezonowości i tradycji związanej z przygotowaniami do Świąt Bożego Narodzenia. Choć pierniki dostępne są przez cały rok, to właśnie w grudniu cieszą się największym zainteresowaniem.
W analogicznym okresie słabszego 2023 roku, w pierwszych dziesięciu miesiącach wartość eksportu wyniosła 30,6 mln EUR, a rok zakończył się wynikiem o ponad 29 proc. wyższym. Biorąc zatem pod uwagę zbliżający się koniec roku i ostatnie jego dwa miesiące, kiedy sprzedaż tych słodkości osiąga szczyt, a popyt napędzają zarówno tradycje, jak i liczne promocje oraz zwyczaje obdarowywania się piernikami w czasie Świąt, można przypuszczać, że rok 2024 będzie kolejnym tej branży. Jeśli dynamika wzrostu w listopadzie i grudniu osiągnęłaby podobną kulminacje jak w roku poprzednim, mogłoby to zwiastować nowy rekord w eksporcie piernika znad Wisły.

Źródło:
- Główny Urząd Statystyczny (GUS)
- Opracowanie własne PAIH na podstawie danych GUS
- Wszystko
- Aktualności (829)
- Wiedza (401)
- Kalendarz (1510)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Wydarzenie
Spotkanie biznesowe z PAIH w Cieszanowie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Cieszanów zapraszają przedsiębi…
ArtykułPolski sektor drobiarski – europejski lider jakości i innowacji
Polska wyrosła na niekwestionowanego lidera w europejskiej produkcji i eksporcie drobiu
-
Artykuł
Polska na targach Hannover Messe 2025 – podsumowanie
Tegoroczna edycja zgromadziła 4 tys. wystawców i blisko 130 tys. zwiedzających ze 150 krajów
ArtykułEksport surowców wtórnych z UE spada, import rośnie
Według danych Eurostatu eksport surowców wtórnych do krajów spoza UE zmniejszył się o 8,2 proc.
-
Artykuł
Polski sektor drobiarski – europejski lider jakości i innowacji
Polska wyrosła na niekwestionowanego lidera w europejskiej produkcji i eksporcie drobiu
ArtykułBośnia i Hercegowina – rynek w fazie transformacji
Kraj, choć formalnie pozostaje poza UE, integruje się z europejskimi strukturami gospodarczymi
-
Wydarzenie
Spotkanie biznesowe z PAIH w Cieszanowie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Cieszanów zapraszają przedsiębi…
WydarzenieBig 5 Construct South Africa 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza firmy z branży budowlanej do udziału w targach Big 5 Con…
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.