Polskie firmy lepiej oceniają warunki eksportowe
29.12.2023
![](https://www.trade.gov.pl/wp-content/uploads/2023/12/176606154_m-1.jpg)
Mimo odczuwalnego przez polskich eksporterów spowolnienia gospodarczego w 2023 r. zauważalna jest poprawa warunków eksportowych w wielu obszarach.
Tygodnik Gospodarczy PIE informuje, że o 7 pkt. proc. wzrosło pozytywne znaczenie popytu zagranicznego dla eksportu firm (66 proc. w 2023 r.), a ocena płynności finansowej kontrahentów jest o 17 pkt. proc. wyższa niż przed rokiem. Dodatkowo znacząco zmniejszyły się negatywne skutki takich czynników, jak cła importowe (23 pkt. proc. r/r), transport (15 pkt. proc.), energia i paliwa (13 pkt. proc.), koszty kredytów (o 9 pkt. proc.) oraz problemy z zatrudnieniem (o 8 pkt. proc.).
Surowce
Trapiące producentów w 2022 r. problemy związane z niedoborem surowców, takich jak stal, półprzewodniki i drewno, nie są już tak powszechne – prawie połowa ankietowanych eksporterów stwierdziła, że w 2023 r. te trudności ich nie dotknęły.
Logistyka i transport
Dla firm eksportujących na rynki pozaeuropejskie nadal były mocno odczuwalne były koszty transportu. Jednak zasadniczą barierą w działalności dla 56 proc. respondentów nadal pozostaje logistyka.
Strategia dostosowawcza
Ponad połowa ankietowanych firm wybrała w 2023 r. strategię dostosowania cen sprzedaży do nowych warunków, aby podtrzymać kondycję ekonomiczno-finansową. W porównaniu do 2022 r., kiedy taką strategię wdrożyło 70 proc. przedsiębiorstw, widać wyraźny spadek. Analitycy PIE uzasadniają to obniżeniem średniorocznej inflacji w UE z 9,3 proc. w 2022 r. do 6,5 proc. w 2023 r., a w Polsce z 14,4 proc. do 12,0 proc. (MFW).
Narzędzia wsparcia
Pośród ankietowanych firm aż 87 proc. nie skorzystało w 2023 r. z żadnych form wsparcia oferowanych przez instytucje państwowe. Spośród tych, którzy jednak sięgnęli po pomoc publiczną, 9 proc. pozytywnie oceniło instrumenty oferowane przez KUKE oraz dofinansowanie kosztów udziału w targach i wystawach.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (634)
- Wiedza (273)
- Kalendarz (1048)
- Centrum Wsparcia (323)
-
Wydarzenie
Misja Gospodarcza do Turcji
Cele misji to: rozpoznanie rynku, nawiązanie kontaktów biznesowych i nawiązanie kontaktów z organiza…
ArtykułZdigitalizowana kontrola graniczna dla artykułów rolno-spożywczych
Dzięki nowej usłudze można składać elektroniczne wnioski do granicznej kontroli jakości handlowej
-
Artykuł
Zdigitalizowana kontrola graniczna dla artykułów rolno-spożywczych
Dzięki nowej usłudze można składać elektroniczne wnioski do granicznej kontroli jakości handlowej
ArtykułJaponia otwarta na polski drób
Od 12 lipca 2024 roku polski drób może być eksportowany na rynek japoński
-
Artykuł
Niemieckie prawo przewiduje wysokie kary za opóźnienia w przewozie
Kara może sięgać nawet trzykrotności zapłaty za fracht.
ArtykułKultura biznesu w Niemczech
Niemcy cenią sobie podejście oparte na faktach, danych i analizie, znanym jako „Fachkompetenz”
-
Wydarzenie
Misja Gospodarcza do Turcji
Cele misji to: rozpoznanie rynku, nawiązanie kontaktów biznesowych i nawiązanie kontaktów z organiza…
WydarzenieChina International Import Expo
Szósta edycja targów CIIE w Szanghaju, w roku 2023 przyciągnęła prawie 3000 wystawców ze 127 krajów …
-
Oferta wsparcia
Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Oferta wsparciaWspółpraca z biznesem na rzecz przygotowań do powojennej odbudowy Ukrainy
Program „Odbudowa Ukrainy” ma na celu wspieranie Ukrainy w powojennej odbudowie, skupiając się na ws…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.