Polskie firmy lepiej oceniają warunki eksportowe
29.12.2023

Mimo odczuwalnego przez polskich eksporterów spowolnienia gospodarczego w 2023 r. zauważalna jest poprawa warunków eksportowych w wielu obszarach.
Tygodnik Gospodarczy PIE informuje, że o 7 pkt. proc. wzrosło pozytywne znaczenie popytu zagranicznego dla eksportu firm (66 proc. w 2023 r.), a ocena płynności finansowej kontrahentów jest o 17 pkt. proc. wyższa niż przed rokiem. Dodatkowo znacząco zmniejszyły się negatywne skutki takich czynników, jak cła importowe (23 pkt. proc. r/r), transport (15 pkt. proc.), energia i paliwa (13 pkt. proc.), koszty kredytów (o 9 pkt. proc.) oraz problemy z zatrudnieniem (o 8 pkt. proc.).
Surowce
Trapiące producentów w 2022 r. problemy związane z niedoborem surowców, takich jak stal, półprzewodniki i drewno, nie są już tak powszechne – prawie połowa ankietowanych eksporterów stwierdziła, że w 2023 r. te trudności ich nie dotknęły.
Logistyka i transport
Dla firm eksportujących na rynki pozaeuropejskie nadal były mocno odczuwalne były koszty transportu. Jednak zasadniczą barierą w działalności dla 56 proc. respondentów nadal pozostaje logistyka.
Strategia dostosowawcza
Ponad połowa ankietowanych firm wybrała w 2023 r. strategię dostosowania cen sprzedaży do nowych warunków, aby podtrzymać kondycję ekonomiczno-finansową. W porównaniu do 2022 r., kiedy taką strategię wdrożyło 70 proc. przedsiębiorstw, widać wyraźny spadek. Analitycy PIE uzasadniają to obniżeniem średniorocznej inflacji w UE z 9,3 proc. w 2022 r. do 6,5 proc. w 2023 r., a w Polsce z 14,4 proc. do 12,0 proc. (MFW).
Narzędzia wsparcia
Pośród ankietowanych firm aż 87 proc. nie skorzystało w 2023 r. z żadnych form wsparcia oferowanych przez instytucje państwowe. Spośród tych, którzy jednak sięgnęli po pomoc publiczną, 9 proc. pozytywnie oceniło instrumenty oferowane przez KUKE oraz dofinansowanie kosztów udziału w targach i wystawach.
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (852)
- Wiedza (421)
- Kalendarz (1613)
- Centrum Wsparcia (349)
-
Wydarzenie
Słupskie Forum Eksportera – sięgaj po nowe rynki zagraniczne z PAIH
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza przedsiębiorców z województwa pomorskiego na Słup…
WydarzenieStoisko PAIH na SuperZoo 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza polskie firmy do udziału w targach SuperZoo 2025 …
-
Artykuł
Francja trzecim partnerem eksportowym Polski
W I kwartale 2025 roku udział Francji w polskim eksporcie wyniósł 6 proc.
ArtykułZrównoważony rozwój UE – raport SDG 2025
Czy Unia Europejska skutecznie realizuje cele zrównoważonego rozwoju?
-
Artykuł
Kultura Biznesu w Chorwacji
Chorwacja łączy w sobie elementy środkowoeuropejskiego pragmatyzmu z południowym temperamentem
ArtykułPsychologia handlu – jak wytrwać, gdy efekty nie przychodzą od razu
57 proc. przedstawicieli handlowych uważa, że cisza ze strony klientów jest głównym demotywatorem
-
Wydarzenie
Słupskie Forum Eksportera – sięgaj po nowe rynki zagraniczne z PAIH
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza przedsiębiorców z województwa pomorskiego na Słup…
WydarzenieStoisko PAIH na SuperZoo 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza polskie firmy do udziału w targach SuperZoo 2025 …
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.