22.08.2025
Polski eksport żywności w 2024 roku
W 2024 roku eksport polskich artykułów rolno-spożywczych osiągnął rekordowe 53,5 mld EUR, co oznacza wzrost o 3 proc. r/r – wynika z raportu Banku Pekao SA. Doszło do tego mimo silnego złotego i spadku światowych cen żywności. Import rósł szybciej (+7 proc. r/r), co przełożyło się na pierwsze od 2016 roku zmniejszenie dodatniego salda obrotów żywnością (-4 proc. r/r).

W ujęciu walutowym dynamika eksportu była wyższa – +2,7 proc. w EUR i +3 proc. w USD – podczas gdy w złotych odnotowano spadek o 2,9 proc., co odzwierciedla około 5-procentowe umocnienie PLN względem obu walut.
Co napędzało, a co hamowało eksport (produktowo)
Struktura wzrostu eksportu przesunęła się ku towarom wysokoprzetworzonym. Największe dodatnie kontrybucje rok do roku dały:
- wyroby czekoladowe: +488 mln EUR (+19 proc.),
- mięso drobiowe: +349 mln EUR (+9 proc.),
- pasze i karmy: +256 mln EUR (+9 proc.),
- mięso wołowe: +237 mln EUR (+11 proc.),
- produkty mleczne: +219 mln EUR (+7 proc.),
- przetwory mięsne: +215 mln EUR (+9 proc.).
Hamowały z kolei zboża (-1,274 mld EUR, -36 proc.), nasiona oleiste (-262 mln EUR, -29 proc.) i oleje oraz tłuszcze (-120 mln EUR, -8 proc.).
Łącznie eksport produktów wysokoprzetworzonych wzrósł o 1,86 mld EUR (+7 proc.), a surowców i niskoprzetworzonych produktów spadł o 433 mln EUR (-2 proc.).
Geografia polskiego eksportu
Za prawie 80 proc. przyrostu polskiego eksportu odpowiadały rynki unijne. Największe nominalne wzrosty ( w mln EUR) dotyczyły następujących kierunków: Francja (+207), Niemcy (+199), Wielka Brytania (+166), Czechy (+155), Węgry (+148), Szwajcaria (+134), Belgia (+127), Turcja (+102), Słowacja (+80).
Spadki (w mln EUR) zanotowaliśmy w sprzedaży do Holandii (-229), Nigerii (-180), Arabii Saudyjskiej (-163), RPA (-155), USA (-83), Ukrainy (-77).
Bilans: UE +1,109 mld EUR (+3 proc.), kraje trzecie +315 mln EUR (+2 proc.).
Miejsce Polski wśród unijnych eksporterów
Nominalnie Polska była 5. w UE pod względem przyrostu eksportu żywności (+1,424 mld EUR), za Holandią, Hiszpanią, Niemcami i Włochami.
Eksport żywności do USA
Udział USA w eksporcie polskiej żywności wyniósł 1,5 proc. w 2024 roku – wartość sprzedaży spadła o ok.10 proc. r/r po dynamicznym wzroście w latach 2021-2023.
W strukturze produktów dominowały: wyroby czekoladowe (119 mln EUR), ryby i owoce morza (84 mln EUR), wyroby piekarnicze (68 mln EUR), przetwory owocowo-warzywne (65 mln EUR), przetwory rybne (46 mln EUR), przetwory mięsne (43 mln EUR), wieprzowina (34 mln EUR), pasze (27 mln EUR), słodycze (25 mln EUR), alkohole mocne (24 mln EUR).
Na poziomie całej UE eksport żywności do USA sięgnął ponad 30 mld EUR w 2024 r. (+11 proc. r/r), czyli ok.13 proc. unijnego eksportu żywności. Główne produkty eksportowe to: napoje (33 proc., głównie alkohole), oleje i tłuszcze (9 proc.), przetwory zbożowe (8 proc.), przetwory owocowo-warzywne (7 proc.) i nabiał (7 proc.).

Symulacja zastosowana przez Bank Pekao wskazała, że nawet przy zaostrzeniu amerykańskiej polityki celnej (spadek polskiego eksportu do USA o 20 proc., a z UE do USA o 25 proc.) łączny wpływ na przychody polskiej branży spożywczej zmniejszyłby się o -0,3 proc. Najbardziej wrażliwe byłyby m.in. ryby/przetwory rybne, mocne alkohole, słodycze.
Mercosur – wpływ na konkurencyjność Polski
W 2024 roku UE importowała z Mercosur żywność wartą 24,1 mld EUR, a wyeksportowała towary rolno-spożywcze o wartości 3,3 mld EUR. Bilans handlowy w tym segmencie UE był ujemny i wyniósł ok. 21 mld EUR.
Struktura importu z Mercosur jest zdominowana przez pasze i komponenty paszowe (29 proc.) oraz kawę/herbatę/przyprawy (21 proc.).

Polska ma ponadprzeciętny udział w imporcie UE z Mercosur, wynoszący 6,8 proc. (5. miejsce w UE; w imporcie spoza UE ogółem nasz udział to 3,9 proc.). Za to w eksporcie UE do Mercosur udział Polski jest niski (2,2 proc.) w porównaniu z 6,0 proc. udziału Polski w eksporcie UE poza Unię ogółem. To zwiększa naszą wrażliwość na liberalizację handlu z tym regionem.
Szczególnie wrażliwe, bo znaczące w polskim eksporcie do UE, są drób, wołowina i cukier – w Polsce łączny udział tych trzech grup to 14 proc. (dla porównania kolejne kraje UE mają po ok. 6 proc.). Ewentualny wyższy przywóz z Mercosur mógłby więc silniej uderzyć w naszą sprzedaż niż w innych dużych eksporterów UE.
Źródło: Raport Banku Pekao S.A., „Geopolityka na talerzu. Przemysł spożywczy w nowych realiach gospodarczych”, czerwiec 2025
- Wszystko
- Aktualności (910)
- Wiedza (473)
- Kalendarz (1732)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Artykuł
Kultura biznesu w Japonii
Japonia to kraj o wysokim kontekście kulturowym i dużym znaczeniu relacji międzyludzkich
ArtykułZagraniczni dziennikarze zgłębiali wiedzę o polskim przemyśle jachtowym
Polscy producenci łączą tradycję i doświadczenie z nowoczesnym podejściem do budowy łodzi
-
Artykuł
Zagraniczni dziennikarze zgłębiali wiedzę o polskim przemyśle jachtowym
Polscy producenci łączą tradycję i doświadczenie z nowoczesnym podejściem do budowy łodzi
ArtykułPolski przemysł szynowy na właściwym torze
Polska kolej to więcej niż transport – obejrzyj wideo
-
Artykuł
Kultura biznesu w Japonii
Japonia to kraj o wysokim kontekście kulturowym i dużym znaczeniu relacji międzyludzkich
ArtykułKazachstan–potencjał i szanse dla polskich eksporterów, część 1/2
Poznaj kazachstańską gospodarkę
-
Wydarzenie
PAIH-KOIMA Business Forum 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspólnie z Korea Importers Association (KOIMA) zaprasza do udział…
WydarzenieWielosektorowa misja gospodarcza do Królestwa Bahrajnu
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego zaprasza przedsiębiorców do udziału w misji
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.