14.05.2024
Polski eksport w marcu 2024 wg szacunków Krajowej Izby Gospodarczej
Według szacunków KIG polski eksport w 2024 roku może wzrosnąć do 343,7 mld EUR, co oznacza wzrost o 2,9%. Natomiast w 2025 roku wartość eksportu mogłaby osiągnąć poziom 381,6 mld EUR, co stanowiłoby wzrost o 11,0% w porównaniu z rokiem 2024.

W 2023 roku nasza sprzedaż eksportowa wzrosła z 322,0 mld EUR w 2022 roku do 334,1 mld EUR, co oznacza wzrost o 3,8%.
Eksport w marcu 2024 roku
Dostępne dane dotyczące gospodarki realnej oraz opinie członków KIG wskazują, że eksport w marcu 2024 roku wyniósł 28 652 mln EUR. Oznacza to wzrost o 5,5% w porównaniu do lutego, ale jednocześnie spadek o 8,5% w porównaniu do marca 2023 roku. Ze względu na czynniki sezonowe, wielkość eksportu w kwietniu będzie niższa niż w marcu.
Marzec to miesiąc, w którym następuje zazwyczaj wzrost aktywności eksportowej w porównaniu z początkiem roku, mimo że prognozy na 2024 rok wskazują na mniejszy wzrost niż zwykle. Handel intensywnie odbudowuje stany magazynowe, przygotowując się do sprzedaży kolekcji wiosennej i obsługi Świąt Wielkanocy po typowej dla przełomu roku redukcji zapasów zgromadzonych na okres Świąt i Nowego Roku. Dodatkowo, przemysł zwiększa zapasy surowców, materiałów i półproduktów potrzebnych do realizacji zamówień w kolejnych miesiącach. Mimo wzmożonej aktywności eksportowej w marcu, wyniki przemysłu oraz obroty w handlu hurtowym sugerują, że roczna dynamika sprzedaży pogorszy się z dodatnich 0,4% w lutym do ujemnych -8,5%.
Eksport w styczniu i lutym 2024 roku
Według danych Narodowego Banku Polskiego, w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku eksport wyniósł 54 193 mln EUR, co stanowi spadek o 2,1% w porównaniu do poprzedniego roku. Z kolei według sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego, eksport w okresie styczeń-luty 2024 roku wyniósł 56 900 mln EUR, co oznacza spadek o 3,2% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Trwałej poprawy wyników w eksporcie można spodziewać się dopiero od miesięcy letnich.

Polski eksport w średnioterminowej perspektywie
W kontekście średnioterminowych prognoz, wzrost popytu na produkty z Polski może być dodatkowo wzmacniany poprzez zamówienia na szczeblu administracyjnym poszczególnych krajów, zwłaszcza tych europejskich. Europa bowiem stoi przez wyzwaniami związanymi z geopolityką, wzmacnianiem obronności i odporności. Polskie produkty w tym zakresie cieszą się dużym zainteresowaniem, ale te bezpośrednio związane z dziedziną obronności nie wpłyną w znaczący sposób na ogólne wyniki eksportu. Siłą napędową zwiększonego popytu mogą być te związane z odpornością, mające istotne implikacje dla szerokiej gamy sektorów naszej gospodarki. Ta tendencja sugeruje, że w przyszłości potencjalne korzyści mogą być jeszcze bardziej rozległe i różnorodne, wpływając na zwiększenie poziomu zamówień. Trwałej poprawy wyników w eksporcie można spodziewać się jednak dopiero od miesięcy letnich.
Znaczne zwiększenie obrotów handlowych Polski w marcu w porównaniu z lutym, a wcześniej w lutym w porównaniu ze styczniem oraz dodatnie saldo handlowe wskazuje na zdrową dynamikę eksportową i zdolność Polski do utrzymania konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza „Eksport w marcu 2024 – prognoza”, Narodowy Bank Polski, Główny Urząd Statystyczny
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (829)
- Wiedza (401)
- Kalendarz (1510)
- Centrum Wsparcia (348)
-
Wydarzenie
Spotkanie biznesowe z PAIH w Cieszanowie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Cieszanów zapraszają przedsiębi…
ArtykułPolski sektor drobiarski – europejski lider jakości i innowacji
Polska wyrosła na niekwestionowanego lidera w europejskiej produkcji i eksporcie drobiu
-
Artykuł
Polska na targach Hannover Messe 2025 – podsumowanie
Tegoroczna edycja zgromadziła 4 tys. wystawców i blisko 130 tys. zwiedzających ze 150 krajów
ArtykułEksport surowców wtórnych z UE spada, import rośnie
Według danych Eurostatu eksport surowców wtórnych do krajów spoza UE zmniejszył się o 8,2 proc.
-
Artykuł
Polski sektor drobiarski – europejski lider jakości i innowacji
Polska wyrosła na niekwestionowanego lidera w europejskiej produkcji i eksporcie drobiu
ArtykułBośnia i Hercegowina – rynek w fazie transformacji
Kraj, choć formalnie pozostaje poza UE, integruje się z europejskimi strukturami gospodarczymi
-
Wydarzenie
Spotkanie biznesowe z PAIH w Cieszanowie
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Cieszanów zapraszają przedsiębi…
WydarzenieBig 5 Construct South Africa 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza firmy z branży budowlanej do udziału w targach Big 5 Con…
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.