Polski eksport rolno-spożywczy w okresie styczeń-sierpień 2024
25.10.2024
W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski osiągnęła poziom 34,75 mld EUR (150,1 mld złotych). Jest to wynik wyższy o 0,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu minionego roku. Pomimo wyzwań związanych z mniejszymi wpływami z kluczowych rynków, takich jak Niemcy, Niderlandy czy USA, oraz mniej korzystnym kursem walutowym, polskim eksporterom udało się podnieść wpływy z eksportu.

Udział Unii Europejskiej jako główny filar polskiego eksportu
Rynki unijne pozostają najważniejszym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych, odpowiadając za 73 proc. całkowitego eksportu tej grupy produktów. Wartość sprzedaży na rynku unijnym wzrosła o 0,5 proc. w porównaniu do roku 2023, osiągając 25,5 mld EUR (110,2 mld złotych). W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku Polska eksportowała do krajów UE głównie tytoń i wyroby tytoniowe (3,2 mld EUR, wzrost o 3 proc.), mięso drobiowe (2,1 mld EUR) oraz produkty mleczne (1,7 mld EUR, wzrost o 7 proc.). Wzrost odnotowano również w kategoriach takich jak ryby i przetwory rybne (5 proc.) oraz czekolada i wyroby czekoladowe (20 proc.).
Największe przychody z eksportu do UE uzyskano ze sprzedaży do Niemiec, choć wartość ta była o 1 proc. niższa niż w roku poprzednim. Obiecujące wyniki osiągnięto na rynku francuskim (wzrost o 2 proc. rok do roku), czeskim (wzrost o 3 proc.) oraz we Włoszech (spadek o 2 proc.). Łącznie te rynki wygenerowały ponad połowę wpływów z eksportu rolno-spożywczego na terenie Unii Europejskiej.

Ekspansja pozaeuropejska – stabilny wzrost na rynkach trzecich
Poza Unią Europejską wartość polskiego eksportu rolno-spożywczego również się zwiększyła, osiągając wartość 9,2 mld EUR (39,9 mld złotych), co stanowiło wzrost o 1 proc. rok do roku. Produkty eksportowane do krajów trzecich to głównie mięso drobiowe (wzrost o 17 proc.) oraz czekolada i wyroby czekoladowe (wzrost o 17 proc.). Warto również zauważyć, że sprzedaż ziarna pszenicy, która dotychczas była istotną częścią eksportu, spadła aż o 36 proc. rok do roku.
Największym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych spoza UE pozostaje Wielka Brytania, generując przychody na poziomie 2,8 miliarda EUR (wzrost o 1 proc.). Kolejnymi znaczącymi partnerami były Ukraina (spadek o 16 proc.), USA (spadek o 11 proc.), Turcja (wzrost o 35 proc.) oraz Szwajcaria (wzrost o 52 proc.).
Import i saldo handlowe – wzrost importu przy zmniejszonym saldzie dodatnim
Wartość importu towarów rolno-spożywczych do Polski wyniosła 23 mld EUR (99 mld złotych), co stanowi wzrost o 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W efekcie dodatnie saldo wymiany handlowej w okresie od stycznia do sierpnia 2024 roku osiągnęło poziom 11,7 mld EUR (51 mld złotych), jednak było o 7 proc. niższe niż w roku 2023. Spadek salda handlowego wynika głównie z rosnącego importu i zmniejszonych wpływów z kluczowych rynków eksportowych.
- Wszystko
- Aktualności (884)
- Wiedza (450)
- Kalendarz (1690)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Wydarzenie
Stoisko narodowe na targach Photonix 2025 w Tokio
To jedna z kluczowych imprez dotycząca tematyki technologii laserowych oraz fotoniki
WydarzenieMisja biznesowa na Africa Tech Festival 2025
PAIH planuje misję biznesową polskich firm na targi Africa Tech Festival
-
Artykuł
Polscy eksporterzy w czasach niepewności – raport PIE
Jak zmieniają się strategie, kierunki i technologie
ArtykułOgłoszono termin PAIH Forum Biznesu 2025
Szósta edycja PAIH Forum Biznesu odbędzie się w dniach 5-7 listopada 2025 r.
-
Artykuł
Rosnące znaczenie Kazachstanu w polskiej wymianie handlowej
Kazachstan bramą do szerszego regionu Eurazji
ArtykułDeep tech w Serbii – bałkańska brama do innowacji
Serbia może pełnić rolę technologicznego pomostu, łącząc doświadczenia wschodnie i zachodnie
-
Wydarzenie
Stoisko narodowe na targach Photonix 2025 w Tokio
To jedna z kluczowych imprez dotycząca tematyki technologii laserowych oraz fotoniki
WydarzenieMisja biznesowa na Africa Tech Festival 2025
PAIH planuje misję biznesową polskich firm na targi Africa Tech Festival
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.