Polska popiera plan Maroka – nowe szanse dla eksporterów
30.10.2025
21 października szef MSZ Radosław Sikorski wyraził poparcie dla marokańskiego planu autonomii Sahary Zachodniej, otwierając tym samym nowe perspektywy dla polskich eksporterów zainteresowanych rynkiem marokańskim.

Zgodnie ze wspólnym komunikatem z rozmowy ministra Sikorskiego z jego marokańskim odpowiednikiem Nacerem Bourritą „Polska popiera proces polityczny pod egidą ONZ na rzecz sprawiedliwego, trwałego i wzajemnie akceptowalnego statusu Sahary Zachodniej zgodnego z zasadami Karty Narodów Zjednoczonych. Polska uznaje plan autonomii zaproponowany przez Maroko jako poważną, realistyczną i pragmatyczną podstawę do trwałego rozwiązania konfliktu i z satysfakcją odnotowuje prace na rzecz jego doprecyzowania”.
Z kolei minister Bourrita „wyraził życzenie większego zaangażowania ze strony polskich przedsiębiorców, inwestorów i eksporterów, aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje marokańska gospodarka. Dotyczy to projektów infrastrukturalnych związanych z mistrzostwami świata w piłce nożnej w 2030 r., m.in. w sektorach zamówień publicznych, usług komunalnych, bezpieczeństwa, energii ze źródeł odnawialnych i sektora rolno-spożywczego”.
Na czym polega marokański plan autonomii Sahary Zachodniej?
Sahara Zachodnia to terytorium położone przy granicy Maroka z Algierią i Mauretanią oraz u wybrzeży Oceanu Atlantyckiego. W 1973 r. przestała być hiszpańską kolonią i stała się terytorium spornym między Marokiem a wspieranymi przez Algierię partyzantami z Frontu Polisario. Od 1991 r. ONZ bezskutecznie próbuje na tym terenie zapewnić warunki do organizacji referendum w sprawie jego przynależności.
W 2007 r. władze Maroka przedstawiły plan zapewnienia Saharze Zachodniej autonomii w ramach państwa marokańskiego. Został on jednak odrzucony przez Front Polisario i jego sojuszników. Plan zyskuje jednak szerokie poparcie na arenie międzynarodowej. Obecnie popiera go 120 państw, w tym USA, 23 państwa członkowskie UE i liczne państwa afrykańskie.
Co stanowisko MSZ oznacza dla polskich eksporterów?
Polski eksport do Maroka wciąż dynamicznie rośnie. W latach 2019-2024 uległ podwojeniu i wynosi niespełna 1 mld. dol. Polskie firmy nie miały jednak dotychczas dostępu do pewnych sektorów uznanych przez państwo marokańskie za wrażliwe. Deklaracja ministra Sikorskiego stwarza warunki do tego, by ta sytuacja uległa zmianie. W pierwszej kolejności najprawdopodobniej przyspieszeniu ulegnie proces wydawania certyfikatów sanitarnych dla polskich produktów rolno-spożywczych. W dalszej kolejności ułatwienia powinny dotknąć sektorów wydobywczego i zbrojeniowego.
Autor: Maciej Pawłowski, Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH w Casablance
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (954)
- Wiedza (499)
- Kalendarz (1787)
- Centrum Wsparcia (350)
-
ArtykułWymagania i procedury przy wprowadzaniu produktów do Kanady, część 2/3
Trzy ścieżki wejścia na kanadyjski rynek spożywczy
ArtykułKanada – perspektywiczny rynek dla polskich eksporterów, część 1/3
Polonia w Kanadzie to naturalne zaplecze promocyjne dla polskich eksporterów
-
WydarzenieE-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm, Kielce
Bezpłatne szkolenie o cross-border e-commerce dla MŚP z województwa świętokrzyskiego
WydarzenieStoisko PAIH na Factory Kongres 2025
PAIH zaprasza do udziału w Polskim Stoisku Narodowym na Factory Kongres
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.