01.09.2025
Polska na podium w eksporcie artykułów szkolnych
Polska ma mocną pozycję wśród największych eksporterów artykułów szkolnych w Europie. Według raportu firmy Akcenta, przygotowanego na podstawie danych International Trade Center (ITC), nasz kraj w 2024 roku znalazł się na 2. miejscu w Europie w eksporcie zeszytów oraz na 6. miejscu w sprzedaży plecaków i długopisów.

Plecaki i torby – rosnący eksport, ale też konkurencja z Azji
W 2024 roku Polska sprzedała za granicę plecaki, tornistry i torby szkolne o wartości 376 mln EUR, co oznacza wzrost o 11 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Dało to naszemu krajowi 1,86 proc. udziału w rynku światowym i lokatę 10. globalnie oraz 6. w Europie.
Najwięksi odbiorcy:
- Niemcy – 120,5 mln EUR (+18 proc. r/r)
- Czechy – 54,6 mln EUR (+17 proc. r/r)
- Francja – 23,3 mln EUR (+21 proc. r/r)
- Włochy – 19,5 mln EUR (+19 proc. r/r)
- Szwecja – 24,7 mln EUR (–20 proc. r/r)
Zeszyty i notesy – druga lokata w Europie
Eksport zeszytów i notesów z Polski osiągnął w 2024 roku wartość 195,2 mln EUR. Daje to 3,85 proc. udziału w rynku globalnym, co plasuje Polskę na 5. miejscu na świecie i 2. w Europie.
Najwięksi odbiorcy:
- Niemcy – 95,5 mln EUR
- Wielka Brytania – 18,3 mln EUR
- Francja – 17,2 mln EUR
- Czechy – 7,4 mln EUR
- Włochy – 6,4 mln EUR
Długopisy i pióra – stabilny rynek z różnicami w sprzedaży
Polski eksport długopisów i piór w 2024 roku osiągnął wartość 116,2 mln EUR. Oznacza to 1,66 proc. udziału w rynku światowym i plasuje nasz kraj na 11. miejscu globalnie i 6. w Europie.
Największym odbiorcą pozostali Niemcy (59,2 mln EUR, bez zmian r/r). Holandia kupiła produkty warte 17,2 mln EUR (-2 proc. r/r), Francja za 8,2 mln EUR (+12 proc.), Włochy za 6 mln EUR (-17 proc.), Czechy za 5,5 mln EUR (+13 proc.).
Kredki, kredy i ołówki – mniejszy segment, ale ważna pozycja
Wartość polskiego eksportu kredek, kredy i ołówków w 2024 r. wyniosła 26,5 mln EUR. To 1,52 proc. udziału w rynku światowym, co daje Polsce 12. miejsce na świecie i 5. w Europie.
Największymi odbiorcami były:
- Niemcy – 10,8 mln EUR (+8 proc. r/r),
- Czechy – 7,4 mln EUR (-4 proc. r/r),
- Włochy – 1,89 mln EUR (+9 proc. r/r).
Import – dominacja tanich produktów z Chin
Mimo wysokiego eksportu, Polska wciąż więcej importuje niż sprzedaje. W 2024 r. ponad połowa przyborów szkolnych sprowadzanych do kraju pochodziła z Chin – od 51 do 59 proc. w zależności od kategorii.
- plecaki, torby i worki – 57 proc. importu (265,5 mln EUR z 467 mln EUR łącznie).
- zeszyty i notesy – 52 proc. (43,1 mln EUR z 82,5 mln EUR).
- długopisy, markery i pióra – 51 proc. (68 mln EUR z 134,5 mln EUR).
- ołówki, kredki i kreda – 59 proc. (19,2 mln EUR z 32,8 mln EUR).
Polscy producenci artykułów szkolnych i biurowych mimo, że potrafią skutecznie budować swoją pozycję na rynkach zagranicznych i rozwijać eksport, zmagają się z wyraźnym deficytem w handlu zagranicznym w tej branży. Rosnący import tanich produktów z Azji, w tym przede wszystkim z Chin oraz zmieniające się preferencje konsumentów, którzy coraz chętniej korzystają z oferty sklepów dyskontowych i platform e-commerce, Zjawisko to wpisuje się w szerszy, europejski trend. Przed polskimi przedsiębiorcami wyzwanie dalszej dywersyfikacji eksportu ale przede wszystkim budowanie przewagi konkurencyjnej opartej na jakości, designie oraz szybkości dostaw.
Źródło: Money.pl
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (901)
- Wiedza (465)
- Kalendarz (1716)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Wydarzenie
Dzień Agenta Handlowego 2025
PAIH zaprasza do skorzystania z reprezentacji PAIH na Dniu Agenta Handlowego
-
-
Artykuł
Karaiby – czy tylko turystyka?
Państwa regionu stawiają na dywersyfikację gospodarek i rozwój nowoczesnych usług
ArtykułKultura biznesu w Niderlandach
Niderlandy znane są z pragmatyzmu, otwartości i silnych tradycji handlowych
-
Wydarzenie
Dzień Agenta Handlowego 2025
PAIH zaprasza do skorzystania z reprezentacji PAIH na Dniu Agenta Handlowego
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.