Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polska liderem wzrostu produkcji lodów w UE – eksport rośnie
Artykuł

Polska liderem wzrostu produkcji lodów w UE – eksport rośnie

Z danych opublikowanych przez Eurostat 29 lipca 2025 r. wynika, że w 2024 roku Polska wyprodukowała aż 298 mln litrów lodów, co plasuje nas na 5. miejscu wśród krajów Unii Europejskiej.

rozki waflowe z lodami

Wśród pięciu największych producentów tylko Polska odnotowała wzrost. Pozostałe kraje zanotowały spadki:

  • Francja: -12 proc.
  • Włochy: -7 proc.
  • Hiszpania: -6 proc.
  • Niemcy (lider zestawienia): – 1 proc.

Krajowa produkcja zwiększyła się z około 231 mln litrów (w 2023 roku) do 298 mln litrów w 2024 roku. Był to bezprecedensowy skok w skali całej Unii – aż o 29 proc. r/r.

Unijne kraje produkują coraz więcej lodów

Mimo spadków wśród czołowych graczy produkcja lodów w całej UE również wzrosła. W 2024 roku państwa członkowskie wyprodukowały łącznie 3,3 mld litrów lodów, co oznacza wzrost o 2 proc. względem 2023 roku (3,2 mld litrów).

Źródło: Eurostat

Poza pierwszą piątką największych unijnych producentów lodów dynamiczny wzrost odnotowała również Belgia: +35 proc. i Czechy: +15 proc.

Polski eksport lodów w 2024 roku

W 2024 roku Polska wyeksportowała 117 tys. ton lodów, co oznacza wzrost o 13 proc. w stosunku do 2023 r.

Wartość eksportu osiągnęła poziom 405 mln EUR, czyli o 17 proc. więcej niż rok wcześniej.

Eksport lodów odpowiadał za 11 proc. wartości całego eksportu produktów mlecznych z Polski.

Główne kierunki eksportowe

Polskie lody trafiają głównie na rynki unijne, ale coraz większym uznaniem cieszą się także w krajach poza UE.

Eksport do Unii Europejskiej stanowi 84 proc. sprzedaży zagranicznej. Najwięksi odbiorcy to: Niemcy, Francja, Hiszpania, Węgry i Czechy.

Eksport poza UE  to16 proc. sprzedaży zagranicznej, najważniejszy kierunek to Wielka Brytania, a ponadto:  USA, Australia, Kolumbia, Libia, Gambia i Singapur.

Dzięki ekspansji na nowe rynki pozaeuropejskie Polska konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję jako światowy producent lodów, zyskując coraz większą rozpoznawalność marek oraz przewagę konkurencyjną.

Polskie lody na światowych rynkach – potencjał i wyzwania

Coraz większe znaczenie w strukturze sprzedaży odgrywa eksport. Polska ma szansę umocnić swoją pozycję szczególnie. we Francji, we Włoszech i w innych częściach Europy Południowej. Stabilny popyt konsumencki połączony z malejącą podażą lokalną tworzy przestrzeń dla zwiększenia dostaw z naszego kraju.

W średnioterminowej perspektywie Polska może umocnić swoją pozycję jako regionalne centrum eksportowe głównie w segmencie lodów przemysłowych, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej.

Źródła:

Eurostat, „EU ice cream production sees uptick of 2% in 2024”, lipiec 2025

Gospodarz.pl, „Eksport lodów z Polski w 2024 r.”

  • Wszystko
  • Aktualności (890)
  • Wiedza (454)
  • Kalendarz (1698)
  • Centrum Wsparcia (350)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.