Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polka – Europejka – Bizneswoman
Artykuł

Polka – Europejka – Bizneswoman

Polka w biznesie jest osobą otwartą na różnorodność i biorącą pod uwagę różne opinie, także osób o odmiennych poglądach. Lubi mieć tzw. plan B.

Wcześniej przygotowany, na wypadek niepowodzenia obranej strategii. Rzadziej od mężczyzn podejmuje ryzyko, choć też go nie unika.

Polki działające w biznesie lubią być profesjonalistkami ,same poszerzają swoją wiedzę i kompetencje, chętnie korzystają ze szkoleń, kursów czy udziału w tematycznych wykładach. Dbają o to, żeby ich firmy były konkurencyjne na rynku. Chętnie wprowadzają nowe technologie i innowacje. Mają również większą podzielność uwagi i lepszą organizacją pracy. Firmy kierowane przez kobiety cechują się znacznie większą wrażliwością na sprawy społeczne niż te kierowane przez mężczyzn.

Polskie kobiety w biznesie

Według danych z CEIDG za I kwartał 2023 roku, aktywną działalność gospodarczą w Polsce prowadzi 940 tysięcy jednoosobowych firm prowadzonych przez kobiety. Prawie dwa razy więcej jest takich prowadzonych przez mężczyzn. Kobiety zatem są właścicielkami 34% wszystkich jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce.

Wraz ze wzrostem wielkości przedsiębiorstwa udział ten maleje. Firmy zatrudniające do 9 pracowników, które należą do kobiet to już 29,52%. Sektor małych – zatrudniających od 10-49 osób wynosi 25,41%. Firmy zatrudniające od 50-249 pracowników w 25,41% należą do kobiet. W przypadku sektora dużych przedsiębiorstw, zatrudniających powyżej 250 osób, kobiety są ich właścicielkami w 12,92 procentach.

Branże, w których kobiety najchętniej realizują się zawodowo

Przede wszystkich są to usługi w bardzo szerokim zakresie, obejmującym salony piękności, zakłady fryzjerskie i kosmetyczne, kluby fitness, lecznice weterynaryjne, usługi opieki zdrowotnej. Szeroko pojęte doradztwo od finansowego i ubezpieczeniowego po działalność prawniczą czy rachunkowo-księgową. Aż 50-70 % firm takich branż należy do kobiet. Coraz częściej sięgają po sukcesy w branży IT i technologicznych.

Polka na stanowisku kierowniczym na tle Europy

Na tle Europy w Polsce współczynnik kobiet na stanowiskach menedżerskich jest dość wysoki, oscylujący na poziomie blisko 50% w mikroprzedsiębiorstwach i zmniejsza się im większa jest firma. W małych i średnich przedsiębiorstwach w 25% firm nie ma w zarządzie ani jednej kobiety. Wyłącznie kobiece zarządy stanowią zaledwie 6% takich firm.

Spółka jest kobietą ale zarząd już nie.

Prawdziwy problem pojawia się jednak na poziomie zarządów dużych spółek, np. tych notowanych na warszawskim parkiecie GPW. Na funkcji prezesa jest w nich tylko 5,7 % kobiet, a członkini zarządu – 16,22 %.

Czy zarząd mógłby istnieć gdyby nie było spółki?

Trochę lepiej wygląda liczba kobiet w zarządach dużych firm, ale tych spoza GPW. Według danych z CEIDG z początku 2023 roku, liczba ta w I kwartale 2023 roku wynosiła 194 tysiące ( 25%) w spółkach handlowych ( z o.o., akcyjnych, komandytowych, jawnych, partnerskich, komandytowo-akcyjnych i oddziałach przedsiębiorcy zagranicznego).. Mężczyzn było w tym samym momencie 586 tysięcy.

Na tle Europy w Polsce liczba kobiet na wysokich stanowiskach wypada bardzo dobrze. Badania przeprowadzone przez Dun & Bradstreet „ Kobiety w biznesie 2023” wykazały, że poza jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi, Polki zajmują 17% etatów kierowniczych w firmach. Z mniejszą liczbą kobiet na stanowiskach kierowniczych niż w Polsce są m.in. takie kraje jak: Słowacja, Słowenia, Węgry – po 15%, Norwegia – 13%, Dania – 12%, Szwecja – 11%.

Praca i płaca

Badania wykazały także, że firmy zarządzane przez kobiety generują wyższe zyski niż te prowadzone przez mężczyzn. Kobiety jednak wciąż zarabiają od nich mniej, średnio o 10,4 %. Są zawody, w których kobiece dochody są niższe nawet o 20% mimo tego, że kobiety w Polsce są lepiej wykształcone. Żeby zrównać się z płacami mężczyzn na stanowiskach menadżerskich i specjalistycznych, musiałyby pracować 68 dni w roku dłużej. W tym zakresie nie wystarczą dyrektywy Unii Europejskiej. Ważne jest równoległe działanie pomagające polskim przedsiębiorczyniom.

Siła kobiet to współpraca i wzajemne wsparcie

Siłą kobiet w biznesie jest coraz większe wzajemne wsparcie jakie dają i otrzymują. Działają w społecznościowych grupach, w klubach biznesowych, fundacjach, biorą udział i prowadzą warsztaty rozwojowe.

Wsparcie, rozwój, nowe pomysły, nowatorskie rozwiązania, podzielenie się wiedzą i osiągnięciami, omówienie blokad i trudności na drodze do sukcesu mogą uzyskać i podzielić się z innymi m.in. w Fundacji Przedsiębiorczych Kobiet.

PAIH i Departament Komunikacji, Partnerstwa i Promocji zaprasza Panie 25.11.2023 r. do NYX Hotel Warsaw na panel dyskusyjny Wsparcia Kompetencji Cyfrowych (wstęp wolny po rejestracji)  https://elitebusinessclub.pl/wsparcie-kompetencji-cyfrowych/

Źródła: CEIDG, KRS, Dun & Bradstreet „ Kobiety w biznesie 2023”

logo_paih

Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. (PAIH S.A.)


ul. Krucza 50
00-025 Warszawa


Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.