Konkurencyjność polskich dóbr średniej i wysokiej techniki na rynku UE
01.07.2024
Polski Instytut Ekonomiczny podał, że w 2023 r. wartość unijnego importu dóbr średniej i wysokiej techniki z Polski wyniosła 127 miliardów EUR. Stanowiło to 51% całkowitej sprzedaży polskich firm na rynku UE-27. Jednak udział dóbr o wysokim poziomie konkurencyjności w tym imporcie spadł do 4%. Wskazuje to na pogarszającą się pozycję polskich produktów w tej kategorii na rynku unijnym.

Wzrost udziału i wartości importu technologicznego
Od 2014 roku udział dóbr średniej i wysokiej techniki (mid-tech i high-tech) w sprzedaży polskich przedsiębiorstw na rynku unijnym wzrósł z 49,7% do 50,9% w 2023 roku. W tym samym okresie wartość importu tych towarów z Polski do UE wzrosła o 131%, osiągając niemal 127 miliardów EUR. Duża różnorodność struktury importu z Polski do UE-27 zwiększa odporność naszej gospodarki.
Konkurencyjność polskiego mid-tech i high-tech
Obecność kapitału zagranicznego, integracja w regionalne i globalne łańcuchy dostaw przyczynia się do pozycji konkurencyjnej polskich dóbr średniej i wysokiej techniki na rynku UE. Przykładem są te związane z przemysłem motoryzacyjnym o średnim i wysokim poziomie konkurencyjności. Chodzi tu np. o części i akcesoria samochodowe, akumulatory elektryczne, silniki spalinowe oraz autobusy. Inne branże, które poprawiły swoją pozycję konkurencyjną, to sektor AGD, chemiczny, precyzyjny, tworzyw sztucznych oraz kosmetyczny.
Spadek udziału dóbr o wysokiej konkurencyjności
Od 2014 roku udział dóbr o wysokiej konkurencyjności w imporcie UE z Polski spadł z 9,5% do niecałych 4% w 2023 roku. Większość, bo aż 70% dóbr średniej i wysokiej techniki, charakteryzuje się średnim i niskim poziomem konkurencyjności. Przewagi komparatywne osiąga w sumie 3/4 polskich dostaw towarów mid-tech i high-tech do UE.
Wyzwania i kierunki działań
Polska musi stawić czoła wyzwaniom związanym z malejącą konkurencyjnością swoich produktów. Dzieje się tak pomimo wzrostu wartości i udziału dóbr średniej i wysokiej techniki w sprzedaży na rynku UE. Konieczne jest skoncentrowanie się na pozacenowych przewagach konkurencyjnych i ekspansji na nowe rynki. Pozwoli to polskim firmom lepiej konkurować na globalnej arenie.
Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy, Numer 26/2024.
- Wszystko
- Aktualności (980)
- Wiedza (519)
- Kalendarz (1801)
- Centrum Wsparcia (351)
-
ArtykułRosnący popyt w Azji szansą dla polskiego mleczarstwa
MRiRW wspiera ekspansję na rynki azjatyckie
ArtykułKultura biznesu w Kazachstanie
Kultura biznesu w Kazachstanie łączy elementy tradycyjnych wartości z nowoczesnym podejściem
-
ArtykułIzrael prowadzi prekwalifikację do budowy metra w Tel Awiwie
Termin składania zgłoszeń upływa 29 kwietnia 2026 r.
ArtykułRuszył nabór 1N/2025 w projekcie Polskie Mosty Technologiczne
Rozpoczęło się przyjmowanie wniosków w pierwszym naborze projektu Polskie Mosty Technologiczne
-
ArtykułRosnący popyt w Azji szansą dla polskiego mleczarstwa
MRiRW wspiera ekspansję na rynki azjatyckie
ArtykułKultura biznesu w Kazachstanie
Kultura biznesu w Kazachstanie łączy elementy tradycyjnych wartości z nowoczesnym podejściem
-
WydarzeniePoszukiwanie kontrahentów na rynkach zagranicznych – ABC eksportu
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji zaprasza na szkolenie pt. „Poszukiwanie…
WydarzenieMotoryzacja po chińsku: jak Chiny budują swoją przewagę i zmieniają europej…
PAIH zaprasza na webinarium pt. „Motoryzacja po chińsku: jak Chiny budują swoją przewagę i zmieniają…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.