Handel zagraniczny w sektorze rolno-spożywczym utrzymuje dobrą passę
11.08.2025
W okresie styczeń-maj 2025 r. wartość eksportu osiągnęła 23,5 mld EUR, co oznacza wzrost o 8,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Sprzedaż do krajów Unii Europejskiej wzrosła o 10 proc. i wyniosła 17,5 mld EUR, a udział tego rynku w całości eksportu sięgnął 75 proc. Do państw pozaunijnych trafiły towary o wartości 6 mld EUR, co oznacza wzrost o 3 proc.

Import żywności do Polski wyniósł w tym czasie 16,3 mld EUR, co również było wynikiem wyższym niż przed rokiem. Mimo to saldo wymiany handlowej pozostało dodatnie – 7,2 mld EUR, co oznacza, że Polska wciąż więcej żywności sprzedaje niż kupuje.
Mięso – silny motor wzrostu
Największy wzrost odnotowano w eksporcie produktów mięsnych. Jego wartość sięgnęła 5,1 mld EUR, co stanowi 22 proc. całości sprzedaży rolno-spożywczej. Najwięcej przychodów przyniósł drób (2,6 mld EUR), dzięki utrzymującemu się wysokiemu popytowi i korzystnym cenom. Wzrosła też sprzedaż wołowiny i cielęciny, zarówno pod względem ilości, jak i wartości. Eksport wieprzowiny również odnotował dodatnią dynamikę.
Zboża – trudniejszy sezon
W handlu ziarnem zbóż sytuacja była znacznie mniej korzystna. W sezonie 2024/2025, liczonym od lipca do maja, z Polski wywieziono 7,7 mln ton ziarna – o jedną trzecią mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Spadła także wartość sprzedaży, do 1,7 mld EUR. Największym odbiorcą pozostają Niemcy, a wśród rynków pozaunijnych – Wielka Brytania oraz Nigeria. Największe spadki dotyczyły pszenicy i jęczmienia, natomiast w przypadku kukurydzy obniżka była umiarkowana.
Mleczarstwo – stabilny filar
Eksport produktów mlecznych w pierwszych pięciu miesiącach 2025 r. wyniósł 1,7 mld EUR, rosnąc o 11 proc. rok do roku. Głównym rynkiem zbytu były kraje Unii Europejskiej, w tym Niemcy, Niderlandy, Czechy, Rumunia i Włochy. Poza UE największymi odbiorcami były Wielka Brytania, Algieria i Ukraina. Największe wpływy przyniosła sprzedaż serów i twarogów – łącznie ponad pół miliarda euro – przy czym szczególnie dobrze sprzedają się sery dojrzewające. Wzrosły też przychody z eksportu mleka, śmietany, masła i lodów.
Rynki i perspektywy
Pierwsze miesiące 2025 r. pokazują, że polski eksport żywności rozwija się dynamicznie, choć sytuacja w poszczególnych branżach jest zróżnicowana. Mięso i nabiał notują wzrosty dzięki korzystnym cenom i popytowi, zboża zaś odczuwają skutki spadku zapotrzebowania i konkurencji na rynkach światowych.
Dla eksporterów kluczowe pozostaje utrzymanie mocnej pozycji w UE oraz rozwijanie sprzedaży na rynkach pozaunijnych – zwłaszcza w Afryce i na Bliskim Wschodzie, które mogą stać się ważnymi kierunkami dywersyfikacji.
Źródło: KOWR – Wyniki handlu zagranicznego na podstawowych rynkach rolnych (mięsa, zbóż i produktów mlecznych)
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (888)
- Wiedza (454)
- Kalendarz (1697)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Wydarzenie
Stoisko PAIH na targach XENIA 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza do współtworzenia stoiska na targach XENIA
WydarzenieKultura biznesu w Szwecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza na webinarium pn. „Kultura biznesu w Szwecji”
-
Artykuł
Partnerstwo i potencjał: wnioski po wizycie mediów z Indonezji
Członkowie indonezyjskiej delegacji dostrzegli ogromny potencjał do rozwoju współpracy
ArtykułPolska na światowej mapie poligrafii – eksport rośnie
W 2024 r. Polska była 6. globalnym eksporterem wyrobów poligraficznych
-
Artykuł
Od stereotypów do strategii – co naprawdę oferuje Kolumbia?
Gospodarka kraju jest oparta na mocnych podstawach makroekonomicznych i silnych instytucjach
ArtykułKultura biznesu w Grecji
Grecka kultura biznesu łączy w sobie elementy otwartości z dużym przywiązaniem do relacji osobistych
-
Wydarzenie
Stoisko PAIH na targach XENIA 2025
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza do współtworzenia stoiska na targach XENIA
WydarzenieKultura biznesu w Szwecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zaprasza na webinarium pn. „Kultura biznesu w Szwecji”
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.